Barn på næsten 10 tisser i bukserne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.044 visninger
12 svar
17 synes godt om
3. november 2018

Anonym trådstarter

Åhhh er simpelthen faktisk mildest talt irriteret! Det drejer sig om min dreng på snart 10 år, som sådan lige ind i mellem tisser i bukserne.

Se, hvis det var i søvne, så okay. Det kan ske. Hvis han havde en fobi for toiletter eller den slags, så ok. I ved, sådan lidt mere tilforladelige forklaringer og den slags.

Men der er simpelthen tale om, at han tisser i bukserne, fordi han venter for længe med at gå på WC, fordi han ikke gider. Ofte er det hvis han får skærmtid, så pludselig kommer han rendende og må fortælle, at han er kommet til at tisse i bukserne igen, fordi han ikke gad bruge tid på at gå på toilet.

Altså hvad gør man så lige? Har prøvet at indføre, at han skal tisse med jævne mellemrum, og især før han får skærmtid. Og det hjælper nogen gange, andre gange ikke. På samme tid er jeg måske også der, hvor jeg tænker, at jeg ikke burde skulle minde mit barn på næsten 10 om WC - Det er ikke fordi, han ikke kan mærke, at han skal. Det er fordi, at han ikke gider.

Hvordan ville i håndtere det problem?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. november 2018

FruStolpe

Anonym skriver:

Åhhh er simpelthen faktisk mildest talt irriteret! Det drejer sig om min dreng på snart 10 år, som sådan lige ind i mellem tisser i bukserne.

Se, hvis det var i søvne, så okay. Det kan ske. Hvis han havde en fobi for toiletter eller den slags, så ok. I ved, sådan lidt mere tilforladelige forklaringer og den slags.

Men der er simpelthen tale om, at han tisser i bukserne, fordi han venter for længe med at gå på WC, fordi han ikke gider. Ofte er det hvis han får skærmtid, så pludselig kommer han rendende og må fortælle, at han er kommet til at tisse i bukserne igen, fordi han ikke gad bruge tid på at gå på toilet.

Altså hvad gør man så lige? Har prøvet at indføre, at han skal tisse med jævne mellemrum, og især før han får skærmtid. Og det hjælper nogen gange, andre gange ikke. På samme tid er jeg måske også der, hvor jeg tænker, at jeg ikke burde skulle minde mit barn på næsten 10 om WC - Det er ikke fordi, han ikke kan mærke, at han skal. Det er fordi, at han ikke gider.

Hvis du forbinder det med skærmtid, fordi han ikke gider rejse sig. Så er løsningen vel lige til. 

Ud og tis, før du får skærmtid.  Og ellers må han jko undvære, hvis det distrahere ham så meget at han ikke husker eller gider... 

Anmeld Citér

3. november 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Er det kun når han spiller? 

Han er 10 år. Forklar ham at han er nød til at gå ud og tisse, ellers kan han ikke sidde ved computeren. 

Anmeld Citér

3. november 2018

Stivdie

Hvis det kun er i relation til skærmtid, så tænker jeg om det ikke kan hjælpe, at hans skærmtid gøres kortere, og at han i øvrigt skal tisse af inden? Altså, at du simpelthen fortæller ham, at der fx kun kan være skærmtid max en halv time/en time/to timer/etc., og så er skærmtid slut, så han ikke kommer til at tisse i bukserne fordi han bliver for opslugt. En sådan konsekvens kan måske gøre det kedeligere ikke at gide at gå på toilettet. 

Anmeld Citér

4. november 2018

Lisette W

Jeg har hørt om en dreng der konsekvet lavede stort i bukserne ind til han var 6 år. Der var en diagnose ind over, kan ikke huske hvad men han var vist meget intelligent. Da han blev 6 år bad pædagogerne ham om selv at gøre sig ren. Der var en hos han som fortalte hvad han skulle gøre, men han fik lov at gøre det hele selv. Siden den dag lavede han ikke længer i bukserne. 

Nu ved jeg ikke hvordan I gør men hvis du hjælper ham er det måske på tide at han selv vasker sig, lægger bukserne i blød, finder rene bukser, vasker sofa, gulv eller hvor det nu er han har tisset. Tænker at det skal være så besværligt at det er nemmer fremad rettet at tisse på toilettet i stedet

Anmeld Citér

4. november 2018

MorTil3+

Lisette W skriver:

Jeg har hørt om en dreng der konsekvet lavede stort i bukserne ind til han var 6 år. Der var en diagnose ind over, kan ikke huske hvad men han var vist meget intelligent. Da han blev 6 år bad pædagogerne ham om selv at gøre sig ren. Der var en hos han som fortalte hvad han skulle gøre, men han fik lov at gøre det hele selv. Siden den dag lavede han ikke længer i bukserne. 

Nu ved jeg ikke hvordan I gør men hvis du hjælper ham er det måske på tide at han selv vasker sig, lægger bukserne i blød, finder rene bukser, vasker sofa, gulv eller hvor det nu er han har tisset. Tænker at det skal være så besværligt at det er nemmer fremad rettet at tisse på toilettet i stedet

Den metode brugte vi til vores søn da han var omkring 7, det var så fordi han tegnede på væggene, der fik han vand og sæbe og efterfølgende en pensel og en bøtte maling og siden har han ikke tegnet på væggene.

Anmeld Citér

4. november 2018

AlwaysAno

Jeg tænker det er en meget stor dreng til at tisse i bukserne. Jeg tror jeg ville snakke med lægen. 

Er der noget der trykker ham?

Anmeld Citér

4. november 2018

Babyklar87

Profilbillede for Babyklar87

Har han meget eller lidt skærmtid? 

Jeg tænker, hvis der er eller har været meget strikse regler omkring skærmtid at det betyder at han ikke vil spilde et eneste sekund, nu når han måske endelig har skærmtid? 

Jeg har også en dreng på 10, men vi har ingen bestemte tider på skærmtid eller restriktioner om hvornår eller lignende. Vi har fornuftige samtaler om hvad der er ok og ikke ok, hvordan vi kan imødekomme hans behov, hvordan det kan passe med at han kan spille online med hans venner osv.

Og hvis ikke du mener det kan kobles til skærmtiden, synes jeg helt klart du skal få ham udredt ved lægen. 

Anmeld Citér

4. november 2018

biniek

Jeg har en ven der er over 20 der har samme problem. 

Han  siger selv at han sagde han ikke gad i mange år. Men nu fortæller han at han ikke kan mærke det hvis han laver noget der intresserer ham eller ja hvor han er meget fokuseret.

Man kan prøve med skemaer eller regler omkring det sådan at han kommer på toilet. Men ellers villr jeg prøve at opsøge en læge 

Anmeld Citér

5. november 2018

Mullemee

Anonym skriver:

Hvad med at sætte et æggeur lige ved siden af, som er indstillet til ca 30 minutter efter han er startet? Og når det så ringer, så skal han gå ud og tisse. Gør han ikke det, slukker du for skærmen, indtil han går ud og tisser.

Og god ide med selv at lade ham ordne tingene efter at have tisset. Han er 10, så det burde ham godt kunne finde ud af. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.