Min datter spiser ikke som hun plejer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.195 visninger
7 svar
2 synes godt om
30. oktober 2018

Baby2017

ja som overskriften siger spiser hun ikke som hun plejer.

til aften vil hun pludselig kun spise pasta eller ris og det er ikke store mængder som hun plejer. Hun er normalt nærmest altædende men nu spytter hun endten maden ud og nægter eller nægter uden at have samgt...

det samme gælder sig med morgenmaden. Intet dur.. dog spiser hun fint sin havregrød i dp. 

Hvad stiller man op?

jeg har lidt den holdning at jeg ikke laver special mad og hun må spise det der er på bordet og så må man tage lidt mere af det man godt kan lide, mens min mand ikke vil have hun sulter. Jeg tænker dog at er hun sulten nok så spiser hun. Her til aften nægtede hun helt lasagne og da så der kom pasta på bordet skyndte hun sig at spise lidt af det og så ville hun ikke mere. 

Har i nogle gode råd til at tackle det og måske i ved hvorfor det pludselig sker?

hun er 20 måneder

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. oktober 2018

FruStolpe

Baby2017 skriver:

ja som overskriften siger spiser hun ikke som hun plejer.

til aften vil hun pludselig kun spise pasta eller ris og det er ikke store mængder som hun plejer. Hun er normalt nærmest altædende men nu spytter hun endten maden ud og nægter eller nægter uden at have samgt...

det samme gælder sig med morgenmaden. Intet dur.. dog spiser hun fint sin havregrød i dp. 

Hvad stiller man op?

jeg har lidt den holdning at jeg ikke laver special mad og hun må spise det der er på bordet og så må man tage lidt mere af det man godt kan lide, mens min mand ikke vil have hun sulter. Jeg tænker dog at er hun sulten nok så spiser hun. Her til aften nægtede hun helt lasagne og da så der kom pasta på bordet skyndte hun sig at spise lidt af det og så ville hun ikke mere. 

Har i nogle gode råd til at tackle det og måske i ved hvorfor det pludselig sker?

hun er 20 måneder

Jeg ville helt undgå at have fokus på maden. Hvis hun ellers er i trivsel, så spiller det ingen rolle at de i perioder ikke spiser meget. 

Vores egne har stadig perioder hvor de knapt rør maden. Og så må det være sådan.

Appetitten skal nok komme tilbage 

Anmeld Citér

31. oktober 2018

biniek

Jeg ville også sige at hun spiser hvis hun er sulten.

Og måske lade hende lege med maden. Det tager så lang tid for børn at genkende mad og smag  

Det ee ofte det hjælper 

Anmeld Citér

31. oktober 2018

Baby2017

biniek skriver:

Jeg ville også sige at hun spiser hvis hun er sulten.

Og måske lade hende lege med maden. Det tager så lang tid for børn at genkende mad og smag  

Det ee ofte det hjælper 

Hvis at lade hende lege med maden er at lade hende smide det af tallerkenen og køre det rundt på bordet til det ligger på gulvet så tror jeg vi springer over

Det er nemlig hvad der sker hvis ikke hun vil spise det. Hun er meget opmærksom og med oveni så tror nu hun fint genkender maden 

Anmeld Citér

31. oktober 2018

biniek

Baby2017 skriver:

Hvis at lade hende lege med maden er at lade hende smide det af tallerkenen og køre det rundt på bordet til det ligger på gulvet så tror jeg vi springer over

Det er nemlig hvad der sker hvis ikke hun vil spise det. Hun er meget opmærksom og med oveni så tror nu hun fint genkender maden 

Det er helt ok 

Jeg forstår godt det er noget værre rod mange gange 

Der er jo heller ikke en fasit liste over hvordan man gør 

Jeg bare det har fungeret rigtig godt for mange jeg kender 

Anmeld Citér

31. oktober 2018

Baby2017

biniek skriver:

Det er helt ok 

Jeg forstår godt det er noget værre rod mange gange 

Der er jo heller ikke en fasit liste over hvordan man gør 

Jeg bare det har fungeret rigtig godt for mange jeg kender 

Jeg har igennem tiden fået rigtig mange gode råd f.eks. Herinde og i andre forummer, men jeg synes bare aldrig det virker på vores datter 

Hun må stikke ud fra mængden

Som vi begge skriver så spiser hun vel hvis hun er sulten så tænker at vi laver det mad vi vil have og så må hun spise det hin vil have af det der bliver serveret og på et tidspunkt går det nok over. Det bliver nemmere når man kan få hende til at forstå at hun i det mindste kan smage på tingene, eller måske ikke for så har hun nok endnu mere sin egen vilje

Anmeld Citér

31. oktober 2018

Mom

Profilbillede for Mom

Først og fremmest så tænker jeg at det er en fase, dernæst så ændre ens smagsløg sig jo gennem ens barneliv.

Jeg kan som sådan godt følge dig i, ikke at ville lave sær-retter. Men når det er sagt, hvad så med at tilbyde hende noget så simpelt som en rugbrød med noget pålæg du ved hun kan lide, hvis hun er helt uinteresseret i den mad som er lavet til aftensmad?

Jeg kan huske at jeg som barn - dog større end din datter er lige nu - også fik at vide at jeg kunne spise det som blev serveret eller ingenting, og jeg kan huske at jeg har tygget mig igennem mange måltider som jeg slet og ret ikke brød mig om, bare fordi jeg var sulten. Det syntes jeg dybest set ikke er okay.

Jeg er ikke kræsen idag, men jeg har en helt klar holdning til, at JEG bestemmer hvad JEG vil spise, det er min ret, og netop fordi jeg har det sådan gennemtvinger jeg aldrig et måltid igennem ved mine børn. Kan de ikke lide eller har lyst til det som er til aftensmad, er de mere end velkomne til at tage en rugbrødsmad. Det betyder at mine børn meget gerne vil smage på maden, da de ved at det er okay at sige nej tak bagefter.

Jeg tænker ultimativt at man ikke vinder noget ved at holde fast i, at børn må spise det som bliver sat på bordet - hvorfor ikke komme med et alternativ?

Anmeld Citér

1. november 2018

biniek

Baby2017 skriver:

Jeg har igennem tiden fået rigtig mange gode råd f.eks. Herinde og i andre forummer, men jeg synes bare aldrig det virker på vores datter 

Hun må stikke ud fra mængden

Som vi begge skriver så spiser hun vel hvis hun er sulten så tænker at vi laver det mad vi vil have og så må hun spise det hin vil have af det der bliver serveret og på et tidspunkt går det nok over. Det bliver nemmere når man kan få hende til at forstå at hun i det mindste kan smage på tingene, eller måske ikke for så har hun nok endnu mere sin egen vilje

Ja helt enig ��

Der er vidst også noget med at børns smagsans ændres 

Så det kan jo godt bare være lidt tid der skal til 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.