Jeg står i en nok noget speciel og anderledes situation, og det ville betyde meget for mig, om emnet blev behandlet med nænsomhed, da det er tabubelagt og svært at tale om.
Sagen er, sort på hvidt, at jeg ikke rigtig føler tilknytning til min søn. Jeg synes da, han er meget sød, og jeg har det fint med ham..men jeg føler ikke den der forældre-barn tilknytning og dybe kærlighed.
Han er mit tredje barn, og med de to store føler jeg både tilknytning og dyb kærlighed.
Jeg ved, at det nok kan spores tilbage til fødslen, som var en rigtig dårlig oplevelse, og både min søn og jeg var indlagt i en uge efterfølgende, i en kort periode på hvert sit afsnit. Han har det fint i dag, det har jeg også, men vi var syge. Så den der første tid lige efter fødslen, den var der bare ikke. Jeg var virkelig syg og kunne slet ikke rumme at gøre andet end at amme ham og så levere ham tilbage til min kæreste.
Og da vi kom hjem var jeg så psykisk ødelagt af det forløb at det var vanskeligt for mig at være mor. Jeg droppede amningen, da jeg ikke kunne rumme det og for at min kæreste kunne tage mere over, da jeg var dybt nede at vende, jeg var i en periode meget deprimeret.
Jeg var jo så på barsel og har altid opfyldt mine søns behov og ageret god mod da jeg stod med ham selv. Men det er bare som om det var fordi jeg skulle, ikke fordi jeg følte den naturlige trang eller drift eller lyst til at gøre det.
Min kæreste har i lang tid taget vores søn om natten, da dårlig søvn er en stor disponerende ting der kan gøre jeg får depression igen. Desuden er jeg startet på arbejde og min kæreste går hjemme, så han kan tage en lur om dagen.
Min søn er 11 mdr nu og følelserne, de rigtige, de er der bare ikke. Jeg er ikke deprimeret længere, tvært om synes jeg, at jeg har det rigtig fint. Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal stille op. Jeg tror vores indbyrdes tilknytning har taget varig skade af den første tid.
Til gengæld har min kæreste så altid været helt vildt meget inde over vores søn, mere end mig ofte. Og der er ingen tvivl om at vores søn opfatter far som primær omsorgsperdon, hvilket selvfølgelig er ret atypisk. Men det er far, han først søger trøst hos, efterspørger osv. Fx kan jeg sidde på gulvet og lege med min søn, og så kan det være han gerne vil løftes op, men så kravler han hen til far og løfter armene i vejret frem for at tage mig. Min kæreste kan også meget nemmere trøste ham og putte ham.
Og jeg har det fint med det, netop fordi jeg ikke føler den rigtige tilknytning og derfor ikke føler afsavn. Og jeg synes det er fantastisk at far og søn kan dele bånd. Og jeg giver jo stadig min søn nærvær, kærlighed og omsorg, selvom de rette følelser mangler.
Det er bare mærkeligt, og jeg ville jo egentlig gerne kunne grave de følelser frem og den tilknytning frem, men det vil ikke rigtig lykkes. Det er mærkeligt hvorfor de ikke er der.
Hvad skal jeg gøre? Det er også som om der mangler noget motivation for at ændre det, det er mere sådan at det føler jeg at jeg bør..