Pottetræning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.074 visninger
10 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. oktober 2018

Anonym trådstarter

Hvordan lærer man bedst muligt pottetræning? 

Min søn er 3,3 år og vil gerne begynde at introducerer ham for et liv uden bleer. Men vil ikke presse ham. 

Jeg spørger ofte om han vil prøve at sidde på potten eller på toilettet ligesom mor (har købt et børnesæde med trin til ham) men han siger meget insisterende nej. 

Og efter at have set to tilfælde med børn der blev presset hvor af den ene dig som 6 årig stadig gør stort og småt i bukserne og den anden nægtede alle former for afgang i BH før hun fik ble på vil jeg ikke risikerer det samme sker for min søn. 

Så tager i mod alle de råd jeg kan få 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Hos os var det BH som gjorde den store forskel. Her går de større børn jo selv på toilet og der er børnetoiletter, så det er gået rimelig hurtigt med at være uden ble i børnehaven. Det tog lidt længere tid derhjemme - der var bare forskel åbenbart og vi har ikke et toilet i børnestørrelse. Vi har heller ikke presset på noget tidspunkt og barnet er nu ca. 3½ og rimeligt godt kørende. Der sker da jævnligt uheld, men så må det være sådan.

Jeg synes bare du skal fortsætte som du gør med at tilbyde det og samarbejde med pædagogerne i børnehaven omkring hvad de gør og hvad de ser.

Anmeld Citér

24. oktober 2018

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

Hos os var det BH som gjorde den store forskel. Her går de større børn jo selv på toilet og der er børnetoiletter, så det er gået rimelig hurtigt med at være uden ble i børnehaven. Det tog lidt længere tid derhjemme - der var bare forskel åbenbart og vi har ikke et toilet i børnestørrelse. Vi har heller ikke presset på noget tidspunkt og barnet er nu ca. 3½ og rimeligt godt kørende. Der sker da jævnligt uheld, men så må det være sådan.

Jeg synes bare du skal fortsætte som du gør med at tilbyde det og samarbejde med pædagogerne i børnehaven omkring hvad de gør og hvad de ser.

Jeg ved faktisk ikk om de træner i bh. Det er ikke min opfattelse ihvertfald efter de her 3 mdr han har gået der. Det må jeg lige spørger dem om  

men du mener ikk jeg kan gøre mere? Havde tænkt noget med belønninger men ved ikk hvor godt det er eller om det egentlig ikke er et skråplan 

Anmeld Citér

24. oktober 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart
Anonym skriver:

Jeg ved faktisk ikk om de træner i bh. Det er ikke min opfattelse ihvertfald efter de her 3 mdr han har gået der. Det må jeg lige spørger dem om  

men du mener ikk jeg kan gøre mere? Havde tænkt noget med belønninger men ved ikk hvor godt det er eller om det egentlig ikke er et skråplan 

Jeg ved ikke om det er nødvendigt at gøre mere på nuværende tidspunkt. Det har ikke været nødvendigt med belønninger herhjemme indtil videre så det har jeg ingen erfaring med. Men hvis din søn INGEN interesse viser for det, så tænker jeg ikke belønninger vil have den ønskede effekt.

Men der er sikkert andre herinde med flere erfaringer.

Anmeld Citér

24. oktober 2018

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

Jeg ved ikke om det er nødvendigt at gøre mere på nuværende tidspunkt. Det har ikke været nødvendigt med belønninger herhjemme indtil videre så det har jeg ingen erfaring med. Men hvis din søn INGEN interesse viser for det, så tænker jeg ikke belønninger vil have den ønskede effekt.

Men der er sikkert andre herinde med flere erfaringer.

For er års tid siden viste han meget interesse for at sidde på potten (aldrig lavet noget på den). Men den interesse er pludselig helt forsvundet. 

Jeg afventer og ser om andre har erfaringer 

er glad for dit input ihvertfald 

Anmeld Citér

24. oktober 2018

Babydreng2015

Det går tit af sig selv. Min dreng på 3 lærte det på få uger da han startede i børnehaven. Men vi oplevede at jo mere vi interesserede os, jo mindre ville han gå på toilettet. Så mit råd er: back off. Støt ham når han selv viser interesse. 

Og så husk på at de fleste drenge er lidt senere til det... 

Anmeld Citér

24. oktober 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi

Min søn er 2 år og 10 måneder og lige startet i børnehave. De træner det rigtig meget og han spejler sig meget i de store børn, er med ude og tisse når de andre gør osv. 

Vi øvede rigtig meget i sommers, hvor det var varmt og han kunne rende med numsen bar. Så hver gang han skulle tisse råbte han “ jeg skal tisse” og så skyndte han sig på potten. Min søn er ikke særlig glad for toilettet - tror han synes det er for voldsomt - så her er det potten der er bedst - måske I skulle prøve sådan en? 

Som det er nu tager vi hans ble af når han kommer hjem fra børnehave - og han tisser fint på potten i løbet af dagen og får ble på til natten. Men vi skal minde ham om det, for der vi har haft flest uheld er når han er optaget af en leg og glemmer at mærke at der kommer tis. Lort vil han stadig ikke gøre andre steder end bleen, og det er helt fint - det skal nok komme. 

Så altså han skal selvfølglig have interessen og fysisk kunne mærke når der kommer tis - så spørg ham regelmæssigt om han vil tisse på potten/wc og accepter hvis han ikke vil. Og så husk ros ros ros hvis han tisser eller noget på potten/wc. Men søn viser stolt sit tis frem til alle når han har tisset og er meget stolt 

Så tag det i hans tempo, men begynd og spørg om han har lyst regelmæssigt - så skal det nok komme. Og så måske hør nede i børnehaven hvad de gør og om han vil tisse med de andre dernede. 

Anmeld Citér

24. oktober 2018

Anonym trådstarter

Oddi skriver:

Min søn er 2 år og 10 måneder og lige startet i børnehave. De træner det rigtig meget og han spejler sig meget i de store børn, er med ude og tisse når de andre gør osv. 

Vi øvede rigtig meget i sommers, hvor det var varmt og han kunne rende med numsen bar. Så hver gang han skulle tisse råbte han “ jeg skal tisse” og så skyndte han sig på potten. Min søn er ikke særlig glad for toilettet - tror han synes det er for voldsomt - så her er det potten der er bedst - måske I skulle prøve sådan en? 

Som det er nu tager vi hans ble af når han kommer hjem fra børnehave - og han tisser fint på potten i løbet af dagen og får ble på til natten. Men vi skal minde ham om det, for der vi har haft flest uheld er når han er optaget af en leg og glemmer at mærke at der kommer tis. Lort vil han stadig ikke gøre andre steder end bleen, og det er helt fint - det skal nok komme. 

Så altså han skal selvfølglig have interessen og fysisk kunne mærke når der kommer tis - så spørg ham regelmæssigt om han vil tisse på potten/wc og accepter hvis han ikke vil. Og så husk ros ros ros hvis han tisser eller noget på potten/wc. Men søn viser stolt sit tis frem til alle når han har tisset og er meget stolt 

Så tag det i hans tempo, men begynd og spørg om han har lyst regelmæssigt - så skal det nok komme. Og så måske hør nede i børnehaven hvad de gør og om han vil tisse med de andre dernede. 

Vi harvede potte og sådan et toiletbræt med trapper.  

jeg må spørger dem i børnehaven. For der er ingen interesse overhovedet at spotte hos ham. Og min opfattelse er heller ikke at han har den i børnehaven. 

Men lyder som om jeg gør det rigtige ved bare at spørger og accepterer svaret som jeg hele tiden har gjort.  

Anmeld Citér

24. oktober 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Min datter fik aldrig interessen for at komme på toilet. Selvom vi gjorde det samme som jer. 

Men min datter var også panisk angst for at få bleen af. Så har brugt rigtigt langt tid på at vise hende, at det er okay ikke at have ble på  

Men med den alder din søn har, så synes jeg heller ikke, I behøver gøre det store ud af det endnu..  

Anmeld Citér

24. oktober 2018

MorTil3+

Vi brugte belønninger til vores, de fik 1 klistermærke for tis og 2 klistermærker for pøller som vi kalder det her i huset. De var stoppet med ble inden børnehave, den mindste på 3 1/2 bruger stadig ble om natten og det virker ikke til at han smider den lige foreløbig.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.