Hej.
Jeg har 2 børn som jeg deler 7/7 med deres far. Min datter (10år) har bopæl hos ham og min søn (6år) hos mig. Vi sørger hver især for ting/tøj til børnene og deles om overtøj/sko. Indtil nu har jeg haft friplads til institution (sfo) til min søn, men da jeg snart flytter sammen med min kæreste så får jeg ikke længere friplads. Jeg går hjemme og benytter mig ikke af sfo da jeg ikke har behov for at han går i sfo, men jeg ved at hans far har behov for en sfo plads, kan jeg forlange at han selv skal betale sfo da det er hans behov eller hvordan? Vi betaler ikke bidrag til hinanden og vi får ligeligt børnepenge+ekstra ordinært tilskud, hvoraf det for mit vedkommende snart frafalder.
Mvh. En fortvivlet mor.
Helenes svar
Kære fortvivlede mor
Jeg kan godt se - når du ikke selv har brug for at benytte SFO-pasning – at det kan være fristende at droppe den. Men… når du har din søns bopæl, og dermed også modtager ”børnepengene”, skal du som sådan ikke kun tage hensyn til, hvad du selv har brug for i ”dine uger”, men også hvad faren har behov for, og selvfølgelig hvad jeres søn har behov for. Der er imidlertid ikke nogen, der kan tvinge dig til at melde jeres søn ind i SFO, herunder til at lade ham være indmeldt fortsat.
Så… løsningen på ”problemet” må derfor nok findes i en dialog dig og faren imellem. En mulighed kan måske være, på trods af at du som bopælsforælder får ”børnepengene”, at faren tilbyder at betale for SFO´en, eller måske for noget af det. Retfærdighed bliver så ikke nødvendigvis det primære her, men for at imødekomme jeres drengs behov og for at få samværet til at hænge sammen hos faren, så kunne det måske være den kamel, der desværre skal skulle sluges for at få det til at lykkedes. Alternativt kan I få hjælp til denne dialog via børnesagkyndig rådgivning eller konfliktmægling i Statsforvaltningen. Du er selvfølgelig også altid hjertelig velkommen til at kontakte mig, evt. på tlf. 5373 7179.
Jeg synes, du skal snakke med faren om det, og se om I i fællesskab kan finde en løsning.
Bedste hilsner
Helene Treschow
Helene har stor erfaring med at rådgive og føre sager om forældremyndighed, børns bopæl og samvær. Helene rådgiver derudover i forbindelse med (overvejelser om) separation og skilsmisse, ægtefællebidrag og bodeling, samt om børnebidrag. Endvidere rådgiver Helene ugifte samlevende og (kommende) ægtepar, blandt andet om samejeoverenskomster, ægtepagter, og testamenter, herunder også børnetestamenter
Se Helenes hjemmeside: TVC Advokatfirma
Anmeld
Citér