Det behøver du ikke at være. Planlagte kejsersnit er i hovedreglen stille og rolige og ukomplicerede. Selvfølgelig er du mærket efterfølgende, og vil have ondt, men det behøver såmænd heller ikke være spor ubærligt.
Jeg fik akut kejsersnit i 2016. Det var en helt tryg oplevelse, og jeg kunne gå den korte vej hjem fra hospitalet to dage senere. Jeg gik i de følgende dage og uger små korte ture, og kroppen var ret hurtigt sig selv igen, meget hurtigere end jeg havde turde håbe.
Du må som tommelfingerregel løfte din baby og lift i ugerne efter. Men som med alt andet, skal du hovedsageligt lytte til din krop. Jeg kom ved en tanketorsk til at løfte på min venindes 2-årlige en uges tid efter, og kom først efterfølgende i tanker om, at det nok var uklogt. Det gav ingen problemer.
Selve aret helede fint og pænt uden nogen særlig pleje. Almindelig hygiejne var ganske tilstrækkeligt, og jeg tænker aldrig over det den dag i dag.
Kejsersnit kan være en rigtig fin fødsel, når nu det skal være. Man kan blive lidt overvældet af det meget “kliniske”påstyr og mennesker på operationsstuen, men hvis man overhovedet kan, giver det mening at prøve at “nyde det” og huske, at det er kæmpe stort: Du er midt i at blive mor og lige om lidt får du din baby i armene 
Anmeld
Citér