Pleje af kejsersnit sår

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.211 visninger
14 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. september 2018

Anonym trådstarter

Skal ha mit første kejsersnit om 3 uger 

Hvordan plejer i jeres kejsersnit sår? 

fik i infektion? 

hvor lang tid må i ikke løfte? 

Må ærlig indrømme jeg er skide bange 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2018

Mortilmajbørn

Jeg har fået kejsersnit to gange. Har intet gjort for at pleje det. Blot lidt massage senere hen for at løsne op i arvæv. Ingen af gangen gik der infektion i såret. 

Normalt siger man, at man ikke må løfte noget tungt de første 8 uger. Men gør hvad kroppen kan holde til. Ved andet kejsersnit var vi lige flyttet i hus dagen før. Så der gik en lille uges tid, så begyndte jeg at tømme flyttekasser og sætte på plads. Holdt mig fra at løfte vores store dreng på 15 kg den første måneds tid. Herefter var der blot de skæve løft, som kunne mærkes. Men kroppen siger helt naturligt fra, hvis den kommer for meget på overarbejde. 

Pøj pøj med fødslen. 

Anmeld Citér

29. september 2018

ErDuHerIkkeSnart

Det behøver du ikke at være. Planlagte kejsersnit er i hovedreglen stille og rolige og ukomplicerede. Selvfølgelig er du mærket efterfølgende, og vil have ondt, men det behøver såmænd heller ikke være spor ubærligt.

Jeg fik akut kejsersnit i 2016. Det var en helt tryg oplevelse, og jeg kunne gå den korte vej hjem fra hospitalet to dage senere. Jeg gik i de følgende dage og uger små korte ture, og kroppen var ret hurtigt sig selv igen, meget hurtigere end jeg havde turde håbe.

Du må som tommelfingerregel løfte din baby og lift i ugerne efter. Men som med alt andet, skal du hovedsageligt lytte til din krop. Jeg kom ved en tanketorsk til at løfte på min venindes 2-årlige en uges tid efter, og kom først efterfølgende i tanker om, at det nok var uklogt. Det gav ingen problemer.

Selve aret helede fint og pænt uden nogen særlig pleje. Almindelig hygiejne var ganske tilstrækkeligt, og jeg tænker aldrig over det den dag i dag.

Kejsersnit kan være en rigtig fin fødsel, når nu det skal være. Man kan blive lidt overvældet af det meget “kliniske”påstyr og mennesker på operationsstuen, men hvis man overhovedet kan, giver det mening at prøve at “nyde det” og huske, at det er kæmpe stort: Du er midt i at blive mor og lige om lidt får du din baby i armene 

Anmeld Citér

30. september 2018

Anonym

Altså mit pks var uden de store smerter. Arret er pænt pakket ind og man skal ikke bekymre sig om det. 

Det kan godt være mine var lette Ks men når det er planlagt er det både roligt og hyggeligt på stuen.... og faktisk helt stemningsfuldt fordi alle er forventningsfulde. 

Jeg var i Tivoli på 4 dagen og om aftenen havde vi rolig sex igen.

Anmeld Citér

30. september 2018

EKAB

Profilbillede for EKAB
Anonym skriver:

Altså mit pks var uden de store smerter. Arret er pænt pakket ind og man skal ikke bekymre sig om det. 

Det kan godt være mine var lette Ks men når det er planlagt er det både roligt og hyggeligt på stuen.... og faktisk helt stemningsfuldt fordi alle er forventningsfulde. 

Jeg var i Tivoli på 4 dagen og om aftenen havde vi rolig sex igen.

Jeg spørger måske dumt, men bløder man ikke selv om man får kejsersnit?

Anmeld Citér

30. september 2018

Babilooo

EKAB skriver:

Nej ens nedre dele er intakte og lige så stramme som før Ks og man bløder ikke

Anmeld Citér

30. september 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79
EKAB skriver:

Ka så se at det er der åbenbart forskel på. 

Jeg blødte i 8-9 uger efter mit ks og de andre jeg kender, som også har fået ks, har altså også blødt alt mellem 5-10 uger efter, fuldstændig ligesom efter en normal fødsel, da det jo er livmorden der trækker sig sammen, på samme måde som efter en alm fødsel.

Og der var ik forskel på min blødning fra ks, og på den efter min alm fødsel. Vh Stine 

Anmeld Citér

30. september 2018

EKAB

Profilbillede for EKAB
StineW79 skriver:

Ka så se at det er der åbenbart forskel på. 

Jeg blødte i 8-9 uger efter mit ks og de andre jeg kender, som også har fået ks, har altså også blødt alt mellem 5-10 uger efter, fuldstændig ligesom efter en normal fødsel, da det jo er livmorden der trækker sig sammen, på samme måde som efter en alm fødsel.

Og der var ik forskel på min blødning fra ks, og på den efter min alm fødsel. Vh Stine 

Det er nemlig også det jeg har hørt fra flere, så jeg blev noget overrasket over ovenstående melding.

Anmeld Citér

30. september 2018

EKAB

Profilbillede for EKAB
Smølfine123 skriver:

Hvad så med såret hvor moderkagen har siddet fast?? Det bløder da vel indtil det er helet? 

Jeg har aldrig hørt om nogen som ikke har blødt efter en fødsel, uanset vaginal elller KS, så jeg er meget nysgerrig.

Anmeld Citér

1. oktober 2018

Anonym

Smølfine123 skriver:

De fleste bløder, der er stadig et åbent sår, som skal hele, og om det kan mærkes eller ej, så sker der også ting og sager forneden på grund af hormoner, kroppen tror jo, at den skal føde naturligt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.