Løntilskud

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. september 2018

Tommelise

IenFart skriver:

Dejligt for dig. Godt det ikke er dem alle som er skruppelløse.

Jeg er i familie med folk hvor det modsatte er sket gang på gang. Så min tillid til at det er et fåtal er ikke stor.

Jeg har aldrig forstået den der med, at man mener, man bliver udnyttet som gratis arbejdskraft. Sådan synes jeg ikke, man skal se på det. 

Det ser da bedre ud, at man ikke har for mange huller i sit CV.

Hvis man er "almindelig" ledig og kommer i løntilskudsjob i det private, så får man alm. overenskomstmæssig løn.

I det offentlige får man "kun" det samme, som hvis man var ledig. 

Og hvis man ikke fejler noget, og det eneste problem er ledighed, så er det en rigtig god idé at melde sig ind i et vikarbureau.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. september 2018

Tobis

Profilbillede for Tobis

Når du er nyuddannet og ikke har været i arbejde, er løntilskud langt at foretrække frem for ingenting. Du får erfaring, netværk og en reference til din videre jobsøgning. Det betyder rigtig meget for din videre jobsøgning, at dit CV ikke er tomt efter din uddannelse. 

Et løntilskud afholder dig jo heller ikke fra at søge den ledige stilling. 

Anmeld Citér

24. september 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart
Tommelise skriver:

Jeg har aldrig forstået den der med, at man mener, man bliver udnyttet som gratis arbejdskraft. Sådan synes jeg ikke, man skal se på det. 

Det ser da bedre ud, at man ikke har for mange huller i sit CV.

Hvis man er "almindelig" ledig og kommer i løntilskudsjob i det private, så får man alm. overenskomstmæssig løn.

I det offentlige får man "kun" det samme, som hvis man var ledig. 

Og hvis man ikke fejler noget, og det eneste problem er ledighed, så er det en rigtig god idé at melde sig ind i et vikarbureau.

De jeg kender er også fleksjobbere. Så vidt jeg ved er intentionen med praktikkerne at de skal på føre til en fast stilling og at praktikken tjener som en slags opkvalificering. Hvis virksomheden udmærket godt ved de aldrig vil ansætte nogen og bruger det til at fylde et hul, så synes jeg ikke det er i orden. Det er at gøre grin med folk.

Hvis man som ansat ikke synes det er problematisk, så er det jo kun godt. Det er ikke mit indtryk at alle synes det er fedt bare at blive hevet ind midlertidigt for efterfølgende at blive erstattet af en anden praktikant.

Anmeld Citér

24. september 2018

Tommelise

Anonym skriver:

jeg ved ikke lige hvor jeg ellers skulle skrive.

sagen er den at jeg har været ledig i cirka et år efter endt uddannelse. Har haft et 3 mdr job i kundeservice som ikke har noget med min udd. at gøre. Jobcenteret i min by har så spurgt mig om jeg var interesseret i en praktik periode på enten 4 eller 8 uger. Det har jeg ikke noget imod da det er en god måde at vise en virksomhed hvem man er og hvilke kompetencer man besidder. De har nu fundet en praktikplads til mig men de vil ikke lægge resourcer i en praktikperiode “kun” de så gerne jeg også tog et løntilskud på 3 måneder - det er på et offentligt sted. Jeg bliver lidt frustreret over at jeg har søgt på selv samme arbejdsplads 3 gange inden for det sidste år og er slet ikke blevet taget i betragtning, dertil får jeg af vide at jeg jeg har nogle gode kompetencer og virker til at være en pige der vil fremad så de vil gerne have mig til samtale ang praktik/løntilskud. Dette sted har endvidere sat to stillinger op på en fuldtidsstilling og et barselsvikariat op de søger pr 1. oktober. Jeg føler mig virkelig snydt - må jobcenteret overhovedet sende en i praktik et sted de søger folk til job. Det virker som om jeg er god GRATIS arbejdskraft og har ærligt ikke sønderligt lyst til at være i løntilskud  er jeg helt gal på den?

Hov - jeg kom vist til at like dit indlæg.

Ja, jeg synes, du er galt på den. Det er bare med at gribe chancen for at komme i gang. 

Det er i hvert fald helt sikkert, at du ikke får job i den virksomhed, hvis du siger nej til et løntilskudsjob. 

Synes du reelt set, det er bedre at gå derhjemme ? 

Det er ikke så vigtigt lige nu, om du kommer i et job, som har noget med din uddannelse at gøre.

Du kan altid søge videre.

Anmeld Citér

24. september 2018

Tommelise

IenFart skriver:

De jeg kender er også fleksjobbere. Så vidt jeg ved er intentionen med praktikkerne at de skal på føre til en fast stilling og at praktikken tjener som en slags opkvalificering. Hvis virksomheden udmærket godt ved de aldrig vil ansætte nogen og bruger det til at fylde et hul, så synes jeg ikke det er i orden. Det er at gøre grin med folk.

Hvis man som ansat ikke synes det er problematisk, så er det jo kun godt. Det er ikke mit indtryk at alle synes det er fedt bare at blive hevet ind midlertidigt for efterfølgende at blive erstattet af en anden praktikant.

Det er jo forskelligt fra kommune til kommune, men der findes jobcentre, der blacklister virksomheder, som tager den ene praktikant efter den anden og aldrig ansætter nogen. 

Synes du helt oprigtigt, at det er bedre at gå derhjemme ?

Anmeld Citér

24. september 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart
Tommelise skriver:

Det er jo forskelligt fra kommune til kommune, men der findes jobcentre, der blacklister virksomheder, som tager den ene praktikant efter den anden og aldrig ansætter nogen. 

Synes du helt oprigtigt, at det er bedre at gå derhjemme ?

Det kommer nok an på den enkelte. For dem jeg kender tror jeg det ville være bedre. Hvis de starter en praktik og bliver sat i udsigt, at der følger en fastansættelse senere og så opleve at virksomhederne trækker i land. Det er nedbrydende når det sker for mange gange.

Også så håber jeg ikke at folk bare går rundt derhjemme i lang tid, men at pengene kunne bruges bedre i forhold til at få folk ud i noget varigt. Nu er jeg ikke kommunal ekspert, så jeg ved ikke hvad mulighederne er.

Anmeld Citér

24. september 2018

Tommelise

IenFart skriver:

Det kommer nok an på den enkelte. For dem jeg kender tror jeg det ville være bedre. Hvis de starter en praktik og bliver sat i udsigt, at der følger en fastansættelse senere og så opleve at virksomhederne trækker i land. Det er nedbrydende når det sker for mange gange.

Også så håber jeg ikke at folk bare går rundt derhjemme i lang tid, men at pengene kunne bruges bedre i forhold til at få folk ud i noget varigt. Nu er jeg ikke kommunal ekspert, så jeg ved ikke hvad mulighederne er.

Selvfølgelig er der virksomheder, der udnytter det. Og selvfølgelig er det træls at få at vide, at man ikke kan få det job, som man havde regnet med. 

Men man kommer jo nok heller ikke udenom, at der kan være fleksjobbere, der viser sig ikke at kunne bestride det job, som de er blevet stillet i udsigt.

Efter reformen i 2013 er det blevet alt for svært at få en førtidspension, og der er desværre mange, der bliver visiteret til fleksjob, selv om de kun kan klare ganske få timer. Man kan endda blive visiteret til fleksjob, selv om man kun kan arbejde 50 minutter om ugen. Det er jo helt tosset. 

Jeg er på en arbejdsplads med flere fleksjobbere. Den ene har kun 4 timer om ugen. På min arbejdsplads kan det godt lade sig gøre at finde et job på 4 timer, men mange steder er det for lidt. Mit job kan man slet ikke have, hvis man kun kan arbejde 4 timer om ugen.

Desværre er der mange, der går ledige længe.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.