Bacheloropgave med nyfødt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.647 visninger
14 svar
14 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. september 2018

Kath.E

Hej til alle herinde 

Jeg står i den glædelige situation, at jeg er gravid  med min skønne kæreste. Jeg har termin den 25. Marts 

Jeg læser statskundskab på 5. Semester, som jeg uden problemer kan afslutte, inden den lille kommer. Min tvivl opstår så nu ift. mit videre studieforløb. 

Er det optimistisk at fortsætte direkte på 6. Semester, og dermed sidde med et enkelt fag og min bachelor, efter baby er ankommet? Hvad er folks erfaring med studie og en lille ny? 

Jeg er meget i tvivl om, hvad der er det mest optimale i min situation, selvom det selvfølgelig er meget individuelt fra person til person 

knus herfra! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. september 2018

KASS

Kath.E skriver:

Hej til alle herinde 

Jeg står i den glædelige situation, at jeg er gravid  med min skønne kæreste. Jeg har termin den 25. Marts 

Jeg læser statskundskab på 5. Semester, som jeg uden problemer kan afslutte, inden den lille kommer. Min tvivl opstår så nu ift. mit videre studieforløb. 

Er det optimistisk at fortsætte direkte på 6. Semester, og dermed sidde med et enkelt fag og min bachelor, efter baby er ankommet? Hvad er folks erfaring med studie og en lille ny? 

Jeg er meget i tvivl om, hvad der er det mest optimale i min situation, selvom det selvfølgelig er meget individuelt fra person til person 

knus herfra! 

Jeg kender flere, der er vendt tilbage til universitetet lige efter fødslen af første barn, det er gået fint og med hæderlige karakterer. Fælles for dem er, at de efterfølgende fortrød og handlede anderledes ved andet barn.

Jeg ville som holde forårssemestret frit og nok også efteråret. Hvis du så vælter dig i tid, kan du jo altid tilmelde dig eksamen til eftertilmeldingen.

Hvis du afslutter din BA til sommer, skal du vel starte KA med en baby med 5-6 måneder?

Anmeld Citér

22. september 2018

Øboen

Det er umuligt at svare på, for SKAL man, så kan man da godt. Men er det virkelig det værd vil jeg spørge?

Hvis jeg var dig ville jeg starte barsel når det nye semester starter i Februar, nyde roen det sidste stykke tid inden baby kommer - måske du alligevel sover dårligt allerede der, jeg led forfærdeligt af mavesyre og vågnede ofte om natten og måtte ud og drikke mælk  Og så ville jeg som minimum holde det semester fri, men nu man får SU-klippene gratis, så kan jeg kun anbefale at holde fri i 2. Så har i også ro på ifht indkøring i dagpleje/vuggestue når i når dertil næste efterår.

Får man en nem baby som gladeligt sover i sin barnevogn/vugge/whatever og der ingen bøvl er. Så ja, så har man da i starten meget "fritid" når baby sover. Men du kan også få et barn med kolik, du kan få fødselsdepression, du kan risikere at noget går galt ved fødslen og du mister en masse blod og ikke bare lige kan smutte hjem og læse lektier og skrive bachelor med det samme derefter og så risikere du at bruge et eksamensforsøg på den konto. Du kan også få et barn som mit der nærmest boede på mig de første 3 måneder, som i øvrigt ikke tog på, mange ammeproblemer.. havde knapt nok overskud til at gå i brugsen de første måneder. Det er så individuelt hvor meget overskud man har, man bruger også snildt mange vågne nattetimer på amning de første måneder, så det efterlader ikke nødvendigvis en med overskud til både at være mor og studerende samtidig.

Og så tænker jeg også: Hvorfor ikke bare nyde en barsel nu du har muligheden? I min optik er et barn så uendeligt meget vigtigere end om man nu lige bliver færdiguddannet i 2021 eller 2022. 

Anmeld Citér

22. september 2018

ErDuHerIkkeSnart

Jeg kommer fra et lignende fagområde og kender din uddannelse ganske godt. Jeg kender af gode grunde ikke dit faglige niveau (eller din kommende baby), så derfor er det svært at spå om, hvor udfordrende det vil være at jonglere både baby og bachelor på samme tid.

Selv kunne jeg nogenlunde godt - jeg havde en nem barsel, en tilforladelig baby og nød egentlig at arbejde lidt samtidig med boblen. Men ... jeg tror faktisk ikke, at jeg ville igen. Nu her under anden barsel glæder jeg mig sindssygt meget til “kun” at fokusere på os selv, til at lave “ingenting” og ikke have dårlig samvittighed over at spæne mellem baby og arbejdsopgaver. For det får man. Jeg glæder mig til at fordybe mig i barslen og til at savne mit arbejde. Så hvis du var en veninde der spurgte, så ville jeg sige, at du skulle skille tingene ad. Tag et semesters barsel hvis det føles tilpas og lad far tage resten

God fornøjelse med begge dele.

Anmeld Citér

22. september 2018

migxher

Det kan helt sikkert lade sig gøre. Men hvor hårdt det bliver kommer nok an på dit barn begge mine sov elendigt fra start, aldrig mere end 30 minutter af gangen, og kun i mine arme ville de sove. Amning i sig selv kan for nogen også tage rigtig meget tid i starten. 

Jeg ville have haft svært ved at finde tid og overskud til opgave skrivning med de børn jeg har.

Men har man et barn der bare sover flere timer i streg og amning der bare køre, vil det sikkert være nemt nok. 

Anmeld Citér

23. september 2018

Roselil

Profilbillede for Roselil
Kath.E skriver:

Hej til alle herinde 

knus herfra! 

Jeg ville klart fraråde det medmindre det afsluttede studie var nødvendig for familiens velfærd, økonomi etc.

1. Nyd dit barn, tiden med den lille kommer aldrig igen

2. Du kan få et kolikbarn, et barn der sover meget lidt eller kun tager små lure døgnet rundt etc.

3. Ammehjerne, ikke alle får det. Jeg havde det i flere år efter. Manglende hukommelse.

4. Det kan meget vel være at interessen for studiet og dermed motivationen daler når den lille er ankommet. Jeg var fuldstændig ligeglad med mine interesser så som politik, samfund mv. I de første 6 måneder.

Anmeld Citér

23. september 2018

Kath.E

KASS skriver:

Jeg kender flere, der er vendt tilbage til universitetet lige efter fødslen af første barn, det er gået fint og med hæderlige karakterer. Fælles for dem er, at de efterfølgende fortrød og handlede anderledes ved andet barn.

Jeg ville som holde forårssemestret frit og nok også efteråret. Hvis du så vælter dig i tid, kan du jo altid tilmelde dig eksamen til eftertilmeldingen.

Hvis du afslutter din BA til sommer, skal du vel starte KA med en baby med 5-6 måneder?

Tak for svar 

jeg glemte selfølgelig at skrive, at jeg vil holde et års barsel efter min bachelor og inden min kandidat, givet jeg direkte får afviklet 6. semester efter.. 

Anmeld Citér

23. september 2018

Kath.E

Øboen skriver:

Det er umuligt at svare på, for SKAL man, så kan man da godt. Men er det virkelig det værd vil jeg spørge?

Hvis jeg var dig ville jeg starte barsel når det nye semester starter i Februar, nyde roen det sidste stykke tid inden baby kommer - måske du alligevel sover dårligt allerede der, jeg led forfærdeligt af mavesyre og vågnede ofte om natten og måtte ud og drikke mælk  Og så ville jeg som minimum holde det semester fri, men nu man får SU-klippene gratis, så kan jeg kun anbefale at holde fri i 2. Så har i også ro på ifht indkøring i dagpleje/vuggestue når i når dertil næste efterår.

Får man en nem baby som gladeligt sover i sin barnevogn/vugge/whatever og der ingen bøvl er. Så ja, så har man da i starten meget "fritid" når baby sover. Men du kan også få et barn med kolik, du kan få fødselsdepression, du kan risikere at noget går galt ved fødslen og du mister en masse blod og ikke bare lige kan smutte hjem og læse lektier og skrive bachelor med det samme derefter og så risikere du at bruge et eksamensforsøg på den konto. Du kan også få et barn som mit der nærmest boede på mig de første 3 måneder, som i øvrigt ikke tog på, mange ammeproblemer.. havde knapt nok overskud til at gå i brugsen de første måneder. Det er så individuelt hvor meget overskud man har, man bruger også snildt mange vågne nattetimer på amning de første måneder, så det efterlader ikke nødvendigvis en med overskud til både at være mor og studerende samtidig.

Og så tænker jeg også: Hvorfor ikke bare nyde en barsel nu du har muligheden? I min optik er et barn så uendeligt meget vigtigere end om man nu lige bliver færdiguddannet i 2021 eller 2022. 

Ja, det er præcist der min tvivl opstår. Jeg ved netop ikke, hvordan mig barn bliver den første tid

På den ene side kunne det være dejligt at få bacheloren ud af verden, men på den anden side har jeg på ingen måde travlt

Anmeld Citér

23. september 2018

Kath.E

Mange tak for jeres indsigt i sagen - flere inputs modtages med kyshånd 

Anmeld Citér

23. september 2018

KASS

Kath.E skriver:

Tak for svar 

jeg glemte selfølgelig at skrive, at jeg vil holde et års barsel efter min bachelor og inden min kandidat, givet jeg direkte får afviklet 6. semester efter.. 

Hvis du gerne vil på barsel, så ville jeg gøre det fra fødslen. Så er du udover tvivl om den sidste del af graviditeten og den første tid med baby.

Jeg syntes, at det var enormt svært at finde den rette studieplan ift. fødsel og barsel, når alle muligheder var åbne. Din termin ligger jo ret godt ift. hvornår man ellers ville gå fra, hvis man var i job. Jeg ville gå fra med god samvittighed, gå i svømmehallen, bygge rede og slappe af med alle de bøger, jeg ellers ikke har tid til læse, når pensum fylder.

Husk at tjekke op på reglerne hos Studievejledningen og SU. Det er noget bøvl med fødselsklip mellem BA og KA, og ellers kan der være problemer med retskravet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.