Uenige om navn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. september 2018

Tommelise

Anonym skriver:

Hehe nej det er ikke for at være mere royal at man giver fire navne  i hvert fald ikke her  mine to børn har to mellemnavne, det ene er noget der kommer fra min nu afdøde far. Han hed Finn til fornavn og Christian til mellemnavn. Så min søn har Christian som mellemnavn og min datter hedder Fine som var det jeg kunne trylle min fars navn om til, når det nu var en pige så har de hver især et ekstra, mere specielt mellemnavn, som kommer fra deres fædre. Ja og så efternavnet  

Og nej det er sjældent alle navnene bliver brugt, men de har personlig betydning hver især og ikke blot fordi det skulle se kongeligt ud 

Så enig - selvfølgelig er det ikke for at være royal, man giver børn flere mellemnavne.

Det kan nemlig være navne, der betyder noget. Eller bare fordi man har svært ved at vælge navn og derfor giver barnet et ekstra navn. Eller alle mulige andre grunde.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2018

Tommelise

Smølfine123 skriver:

I min verden er 4 navne alt for mange. Jeg forstår set ikke - er det for at blive lidt mere royal

Ingen jeg kender bruger deres mellemnavn. Jeg har selv er som aldrig bruges. Det fylder blot på blanketter.

jeg forstår dobbelte navne men .. to mellemnavne - nej. Og jeres barn vil heller ikke sætte pris på det vil være mit bedste bud.

tal stille og roligt om det med ham. .. evt med fokus på hvad der vil være lettest for jeres datter.

En ting er, at man ikke selv vil give sit barn fire navne. Men jeg forstår ikke, at man har en mening om, at andre giver deres børn fire navne.

Anmeld Citér

4. september 2018

Babilooo

Tommelise skriver:

En ting er, at man ikke selv vil give sit barn fire navne. Men jeg forstår ikke, at man har en mening om, at andre giver deres børn fire navne.

Som mennesker har vi da holdninger om mange ting.. hele tiden. Det her er en debatside.

Her er der tale om at gå fra tre til fire navne. Jeg byder ind med min egen mening og erfaring. Jeg kender ikke nogen som sætter pris på fire navne eller bruger dem for den sags skyld. 

Måske er der nogen, der elsker det - så skal de da være være velkomne til at skrive denne erfaring i tråden. 

Anmeld Citér

4. september 2018

Lea2787

Profilbillede for Lea2787

Jeg bryder mig heller ikke om så mange/lange navne, så forstår dig godt. 

Men helt ærligt, så ville jeg lade hende få de fire navne, hvis det andet skaber splid. Det er trods alt så lille en ting, og hvor tit bruger man alligevel sine mellemnavne andet end på skrift? 

Anmeld Citér

4. september 2018

Tommelise

Smølfine123 skriver:

Som mennesker har vi da holdninger om mange ting.. hele tiden. Det her er en debatside.

Her er der tale om at gå fra tre til fire navne. Jeg byder ind med min egen mening og erfaring. Jeg kender ikke nogen som sætter pris på fire navne eller bruger dem for den sags skyld. 

Måske er der nogen, der elsker det - så skal de da være være velkomne til at skrive denne erfaring i tråden. 

Selvfølgelig må man have en mening på en debatside.

Jeg har to niecer, der har fire navne, og det er de rigtig glade for. Min søster og svoger var da i tvivl, om de skulle have både hans mellemnavn (som er hans mors efternavn fra før hun blev gift), og hans efternavn. Men både mellemnavnet og efternavnet er specielt og betyder noget for ham. Og når navnene betyder noget, så synes jeg ikke, der er noget mærkeligt i at give dem begge navne. Det er jo ikke bare navne for navnenes skyld. 

Så de har valgt, at pigerne selv kan slette et navn, hvis de bliver trætte af det, når de bliver større. Den ældste har et dobbeltnavn, og nr. 2 fik to et ekstra fornavn (det hedder vist et mellemnavn), som ganske vist ikke bliver brugt til hverdag, men hun er glad for også at hedde det. Lillebror har tre navne.

Selv har jeg kun et fornavn og et efternavn. Det er nemt - men nogle gange også lidt kedeligt.

TS - jeg ville give hende navnet. Hun kan jo slette det, når hun bliver større, hvis hun ikke ønsker at hedde det.

Anmeld Citér

4. september 2018

Anonym

Det er nu altså bare et navn. Eller rettere; antallet af navne. Og jeg ville nu ikke risikere samarbejdet mellem mor og far (som jo i sidste ende går ud over barnet) på grund af noget så banalt.

Jeg er selv pisse kedelig og har kun for- og efternavn (dog er mit fornavn et dobbelt navn med bindestreg) og det samme er min datter, med kun for- og efternavn. Det er i øvrigt et rigtig kedeligt og almindeligt -sen efternavn, som er ret langt. Det var meningen at hun skulle have hendes fars efternavn til mellemnavn, men det trak han i land på.

Min søn (som har en anden far), derimod, har 4 navne. Hans fornavn er specielt (dog hverken svært at stave eller "unikt"). Hans mellemnavne er begge ret specielle og det ene af dem bliver tit stavet forkert, fordi der er to versioner af navnet. Og så har han mit super kedelige -sen efternavn.

Min mand (sønnens far) har også 4 navne. Et gammeldags fornavn, de to specielle mellemnavne som min søn også har og så havde han et kedeligt -sen efternavn, som han så byttede ud med mit kedelige -sen efternavn da vi blev gift. Det gjorde han så alle i familien (inklusive min datter fra tidligere forhold) kunne have samme efternavn, selvom han elskede sit gamle efternavn. Han gav sig altså på navnet, for min datters skyld.

Anmeld Citér

4. september 2018

Anonym

Jeg har så 5 navne. Jeg har fået 4 af mine forældre, også har jeg giftet mig til set sidste.

personligt elsker jeg at have så mange navne. 

Jeg har aldrig oplevet det som et problem.

Har altid elsket at kunne have min familiehistorie med mig overalt. (Mine navne er min oldemors, mormors og farfars efternavn og nu min mands navn)

vores barn har også 4 navne. 

Når jeg skriver mig eller vores barns navn, bruger jeg altid kun 2-3 og det er ofte helt fint. 

Eks Pia Aurelia Hansen eller bare Pia Hansen eller Pia Ege Hansen

men mit fulde navn kunne så være 

: Pia Aurelia Sidse Ege Hansen

det betyder for mig, at jeg kan skjule mig under et top normalt navn (jeg arbejder med en udsat gruppe) eller jeg kan være mere speciel, hvis der er flere med samme fornavn. 

I skolen var det fint. Jeg er faktisk blevet kaldt alle mine navne på skift. For i nogle af de tværfaglige klasse var der en enkelt med samme fornavn. Og istedet for at hedde Pia H. De jeg bare Aurelia eller Sidse. Men derhjemme hed jeg Pia.

det samme med min søster. Der var 3 i hendes klasse med samme navn. Så hed hun bare sit mellemnavn: Katrine 

og det var ikke svært for nogen :-)

Så det behøver slet ikke være et problem. Kun hvis det er et princip for dig, og du hader tanken.

Og nej, jeg hedder ikke alle de navne for at være Royal. Jeg er ikke fan af kongehuset. Jeg hedder dem, fordi det er en familiehistorie og jeg kan godt lide den tanke om at holde familien tæt på :-)

Anmeld Citér

4. september 2018

Tommelise

Anonym skriver:

Jeg har så 5 navne. Jeg har fået 4 af mine forældre, også har jeg giftet mig til set sidste.

personligt elsker jeg at have så mange navne. 

Jeg har aldrig oplevet det som et problem.

Har altid elsket at kunne have min familiehistorie med mig overalt. (Mine navne er min oldemors, mormors og farfars efternavn og nu min mands navn)

vores barn har også 4 navne. 

Når jeg skriver mig eller vores barns navn, bruger jeg altid kun 2-3 og det er ofte helt fint. 

Eks Pia Aurelia Hansen eller bare Pia Hansen eller Pia Ege Hansen

men mit fulde navn kunne så være 

: Pia Aurelia Sidse Ege Hansen

det betyder for mig, at jeg kan skjule mig under et top normalt navn (jeg arbejder med en udsat gruppe) eller jeg kan være mere speciel, hvis der er flere med samme fornavn. 

I skolen var det fint. Jeg er faktisk blevet kaldt alle mine navne på skift. For i nogle af de tværfaglige klasse var der en enkelt med samme fornavn. Og istedet for at hedde Pia H. De jeg bare Aurelia eller Sidse. Men derhjemme hed jeg Pia.

det samme med min søster. Der var 3 i hendes klasse med samme navn. Så hed hun bare sit mellemnavn: Katrine 

og det var ikke svært for nogen :-)

Så det behøver slet ikke være et problem. Kun hvis det er et princip for dig, og du hader tanken.

Og nej, jeg hedder ikke alle de navne for at være Royal. Jeg er ikke fan af kongehuset. Jeg hedder dem, fordi det er en familiehistorie og jeg kan godt lide den tanke om at holde familien tæt på :-)

Det er egentlig det, jeg mener.

Jeg kan forstå, at man synes, det er besværligt med mange navne. 

Men at have en mening om, at det er mærkeligt eller "skørt" at give navne, som har en betydning. Det forstår jeg ikke. Som du selv siger - du bærer rundt på din familiehistorie. Det er da ikke for at være royal.

Min storesøsters børn har kun et for- og et efternavn. Min niece og hendes kæreste har valgt, at deres datter skal have både hans og hendes efternavn. Også selv om hendes navn er et sen-navn. 

Derimod har min lillesøsters børn som nævnt flere navne - og det er altså ikke navne for navnenes skyld. 

Anmeld Citér

4. september 2018

Anonym

Tommelise skriver:

Det er egentlig det, jeg mener.

Jeg kan forstå, at man synes, det er besværligt med mange navne. 

Men at have en mening om, at det er mærkeligt eller "skørt" at give navne, som har en betydning. Det forstår jeg ikke. Som du selv siger - du bærer rundt på din familiehistorie. Det er da ikke for at være royal.

Min storesøsters børn har kun et for- og et efternavn. Min niece og hendes kæreste har valgt, at deres datter skal have både hans og hendes efternavn. Også selv om hendes navn er et sen-navn. 

Derimod har min lillesøsters børn som nævnt flere navne - og det er altså ikke navne for navnenes skyld. 

Hej er jeg med de 5 navne enig :-) 

Jeg bliver altid spurgt, (eller det bliver faktisk mere sagt hånligt a la " Det var royalt - hvorfor") 

Og tja - nogen kan lide at gå med gamle smykker, andre har tattoos med familienavne. 

Jeg har navne med mig i reel fødselsgave -  det synes jeg er meget fint og smukt. Og når jeg ser mit navn på skrift, så tænker jeg på min mor og min familie :-) Og det har jeg altid med mig!

Anmeld Citér

4. september 2018

Anonym

Min søn har 4 navne. Men vil dog også sige at hans fornavn og mellem navn er “rigtige” navne. Alt f.eks Carl Emil efternavn efternavn. 3 efternavne synes jeg også er underligt  

Vi bruger aldrig navn nr 2. Han har fået det fordi der betød meget for mig da det var min farfars mellemnavn så det skulle min førstefødte dreng også have. Efternavnene er begge fars. 

Så havde jeg været dig havde jeg spurgt om han ikk kunne vælge er af sine to navne. Og selvom han vælger mors navn  så er det der der bruges - også selvom du ikk kan lide svigermor. Det ændre ikk på at hun er dit barns farmor og vil altid være det. Synes det er en tarvelig holdning at fordi du ikk kan lide svigermor må dit barn ikk få hendes navn 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.