Uenige om navn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.092 visninger
19 svar
17 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. september 2018

Anonym trådstarter

Vi fik en lille pige for 8 uger siden, men vi er uenige om hvad hun skal hedde. Vi har valgt et fornavn, og planen var at hun skulle have mit mellemnavn og farens efternavn. Nu vil far så have både hans mellemnavn og efternavn og mit mellemnavn. 

Jeg synes det er pænest at man har tre navne, og bryder mig ikke om at hun skal have to mellemnavne. Og jeg vil selvfølgelig også gerne have at hun har et navn fra mig. Desuden er farens mellemnavn ikke særlig pænt hvis du spørger mig. Hans mellemnavn kommer fra hans mor, som jeg også har et anstrengt forhold til, da hun flere gange ikke har behandlet mig særlig pænt. Tanken om at hun skal have hendes navn er ikke særlig rar 

Hvad tænker I om min situation?

Og hvad gør vi hvis vi ikke bliver enige?

Faren og mig er ikke sammen mere, men har fælles forældremyndighed.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2018

God-mor

Anonym skriver:

Vi fik en lille pige for 8 uger siden, men vi er uenige om hvad hun skal hedde. Vi har valgt et fornavn, og planen var at hun skulle have mit mellemnavn og farens efternavn. Nu vil far så have både hans mellemnavn og efternavn og mit mellemnavn. 

Jeg synes det er pænest at man har tre navne, og bryder mig ikke om at hun skal have to mellemnavne. Og jeg vil selvfølgelig også gerne have at hun har et navn fra mig. Desuden er farens mellemnavn ikke særlig pænt hvis du spørger mig. Hans mellemnavn kommer fra hans mor, som jeg også har et anstrengt forhold til, da hun flere gange ikke har behandlet mig særlig pænt. Tanken om at hun skal have hendes navn er ikke særlig rar 

Hvis i skal have de bedste forudsætninger for et godt samarbejde fremadrettet omkring jeres lille datter, så ville jeg give hende de 4 navne. Så får hun de navne som betyder noget for jer hver især. Hvis du giver dig på den, så viser du virkelig storsind, og på den korte og lange bane tror jeg hellere jeres datter vil have 4 navne og to forældre som kan enes, og så kan hun være stolt af sin mor, om der gør en indsats for et godt forhold til hendes far. 

Håber du forstår hvad jeg mener 

Anmeld Citér

4. september 2018

Troldemommi

Anonym skriver:

Jeg har selv et lang navn med to mellemnavne, fornavn og efternavn og for at være ærlig det er så træls, tit når jeg skal skrive mit fulde navn er der slet ikke plads nok, så jeg syntes du skal tage kampen op imod din kæreste, barnet får allerede hans efternavn, det må være nok.

Anmeld Citér

4. september 2018

Soonmom

Jeg ville sige til far at han måtte vælge om hun skulle have hans mellem eller hans efternavn punktum.

Anmeld Citér

4. september 2018

asphodel

Jeg bryder mig heller ikke om mere end tre navne, det synes jeg bliver for meget. Derudover synes jeg at I har et fint fælles kompromis, hvor I sammen har valgt det første navn, du har valgt mellemnavnet og faren har valgt efternavnet. Det synes jeg at du skal holde fast i. Hvis han er så vild med sit mellemnavn, så kan du jo altid foreslå at I bytter, så barnet får hans mellemnavn og dit efternavn.  Men jeg synes IKKE at du skal give dig på antallet af navne eller at han lige pludselig skal bestemme alle navnene.

Anmeld Citér

4. september 2018

Babilooo

I min verden er 4 navne alt for mange. Jeg forstår set ikke - er det for at blive lidt mere royal

Ingen jeg kender bruger deres mellemnavn. Jeg har selv er som aldrig bruges. Det fylder blot på blanketter.

jeg forstår dobbelte navne men .. to mellemnavne - nej. Og jeres barn vil heller ikke sætte pris på det vil være mit bedste bud.

tal stille og roligt om det med ham. .. evt med fokus på hvad der vil være lettest for jeres datter.

Anmeld Citér

4. september 2018

Anonym

Smølfine123 skriver:

I min verden er 4 navne alt for mange. Jeg forstår set ikke - er det for at blive lidt mere royal

Ingen jeg kender bruger deres mellemnavn. Jeg har selv er som aldrig bruges. Det fylder blot på blanketter.

jeg forstår dobbelte navne men .. to mellemnavne - nej. Og jeres barn vil heller ikke sætte pris på det vil være mit bedste bud.

tal stille og roligt om det med ham. .. evt med fokus på hvad der vil være lettest for jeres datter.

Hehe nej det er ikke for at være mere royal at man giver fire navne  i hvert fald ikke her  mine to børn har to mellemnavne, det ene er noget der kommer fra min nu afdøde far. Han hed Finn til fornavn og Christian til mellemnavn. Så min søn har Christian som mellemnavn og min datter hedder Fine som var det jeg kunne trylle min fars navn om til, når det nu var en pige så har de hver især et ekstra, mere specielt mellemnavn, som kommer fra deres fædre. Ja og så efternavnet  

Og nej det er sjældent alle navnene bliver brugt, men de har personlig betydning hver især og ikke blot fordi det skulle se kongeligt ud 

Anmeld Citér

4. september 2018

Ano18

Selvfølgelig skal man da gå på kompromis begge parter, men du behøver jo ikke vise mere storsind end ham. Dit ønske er ikke mindre end hans. Jeg ville deles om det, som i også først var enige om. Han kan ikke overrule dig og han kan faktisk kun blive sur. Og ærlig talt så er det ham, der på den måde ikke viser, at han ønsker et godt samarbejde. Ikke fordi man skal sætte ting på spil, og dette skal ødelægge alt, men du skal også kunne være i det hele så alle bliver glade og tilfredse. Hold fast i det !

(Jeg var selv meget sød imod mine drenges far, som endte med at “misbruge dette” (på forskellig vis). Vi plejede at finde løsninger, men det endte næsten altid med jeg gav mig, fordi jeg tænkte det var bedst for mine drenge. Set i bakspejlet, så skulle jeg istedet have holdt fast i diverse, som ville have været bedre for dem, men det er selvfølgelig en helt anden sag ! Jeg gik bare m mange irritationer indeni over mig selv, fordi jeg ikke kunne sige fra, og følte jeg lidt svigtede dem).

Mine drenge skiftede efternavn, da de blev store, og hedder nu det, som som jeg og deres nye søskende. Deres far flyttede nemlig langt væk og var ikke interesseret i dem længere, så da han oveni skiftede efternavn efter hans nye kone, lå den lidt til højrebenet. 

Tillykke med den lille pige.

Anmeld Citér

4. september 2018

Anonym

Jeg ville stå fast på jeres aftale.

I HAR allerede lavet en aftale med et navn fra hver af jer og den aftale ville jeg holde fast i. 

Syntes det virker som lidt en magt demonstration at far liiiige skal have et navn mere med.

og hvis det så samtidig er et navn du ikke har det godt med så SKAL du stå fast. Du skal ikke fortryde dit barns navn. Det er resten af livet og det er det bare ikke værd. 

Man skal også passe på med at man ikke bare hele tiden giver og giver sig og til sidst har strukket sig så meget at man mister noget af sig selv i samarbejdets tjeneste. Man skal være villig til at gå langt men alt har en grænse og er navn som du virkelig ikke kan li og som giver dig dårlige minder ville for mig være en grænse. 

Så stå fast i jeres aftale som er et rigtig fint kompromis og lad ikke far tryne dig

Anmeld Citér

4. september 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Altså både mig og vores unger har 4 navne, og det har endnu aldrig været et problem. Ja ja det er måske lidt langt at skrive og ka tage et par år at lære, men syntes ik at det er værd at blive uvenner over et mellemnavn. 

Det er self træls, at han pludselig vil lave en extra tilføjelse, når nu i var blevet enige om navnet, og det ville jeg klart tager en snak om! Vh Stine 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.