L95 skriver:
Hej derude :-)
Hvordan er det nu lige med økonomien, når man er under uddannelse og skal have et barn? Jeg håber der er nogen erfarne der ude, som kan give et godt råd 
Spørgsmålet er: Er det økonomisk bedst, at få et barn mellem bachelor og kandidat eller er det smartest at få et barn når man er igang med kandidaten?
Så vidt jeg har forstået er forskellen på de to ovenstående, at når man er imellem bachelor og kandidat, så er du ikke under uddannelse, og bliver derfor betragtet som arbejdsløs, fordi du netop har færdiggjort en uddannelse. Derfor er man ikke berettiget til SU klip og skal have barselsdagpenge.
Hvis du derimod er på kandidaten (eller en anden su-berettiget uddannelse for den sags skyld), så er du under uddannelse og kan tage barselsorlov fra studiet. Der kan du så få su klip osvosv.
Men hvad er bedst? hvad er den "bedste løsning"?
Jeg har ikke sat mig vildt meget ind i det, så jeg håber i kan hjælpe mig ved at komme med erfaringer og sige hvis der er noget jeg har misforstået :-)
Hilsen L
Hej
Jeg har netop født for 6 uger siden og er studerende, så jeg har også lige været igennem hele showet
Som de andre skriver, så får man 12 ekstra SU-klip. Man kan vælge at tage dem som enkeltklip (barsel i et helt år, ikke studieaktiv, almindelig SU indtægt), dobbeltklip (barsel i et halvt, ikke studieaktiv, dobbelt SU indtægt) eller miks-klip (barsel i et helt år, studieaktiv, dobbelt SU indtægt). Man kan også mikse disse forskellige måder at bruge sine klip på, alt efter hvad der er mest hensigtmæssigt i forhold til din termin
Udover SU-klip får man også mere i boligstøtte, og børnebidrag. Man kan (så vidt jeg har forstået) kun få forældretillæg fra SU, hvis man enten er enlig eller begge forældre er på SU. Man kan også tage dobbelt så meget SU-lån.
Hvis jeg var dig ville jeg vælge at gøre det på bacheloren, ikke fordi jeg har nogen erfaring med at det ikke skulle fungere på kandidaten, men jeg tror at det vil være mere overskueligt på bacheloren, samt at du har "mere tid at løbe på", hvis I nu gerne vil have flere i løbet af uddannelsen
Ind til videre synes jeg at vore økonomi hænger ganske fint sammen på denne måde i hvert fald.
Jeg har en nystartet blog, som netop handler om det at være studerende med barn, det kan være at den vil være interesant for dig at følge