Barn under uddanelse - hvornår passer det bedst?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.805 visninger
11 svar
15 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. september 2018

L95

Hej derude :-)

Hvordan er det nu lige med økonomien, når man er under uddannelse og skal have et barn? Jeg håber der er nogen erfarne der ude, som kan give et godt råd 

Spørgsmålet er: Er det økonomisk bedst, at få et barn mellem bachelor og kandidat eller er det smartest at få et barn når man er igang med kandidaten? 

Så vidt jeg har forstået er forskellen på de to ovenstående, at når man er imellem bachelor og kandidat, så er du ikke under uddannelse, og bliver derfor betragtet som arbejdsløs, fordi du netop har færdiggjort en uddannelse. Derfor er man ikke berettiget til SU klip og skal have barselsdagpenge. 

Hvis du derimod er på kandidaten (eller en anden su-berettiget uddannelse for den sags skyld), så er du under uddannelse og kan tage barselsorlov fra studiet. Der kan du så få su klip osvosv. 

Men hvad er bedst? hvad er den "bedste løsning"? 

Jeg har ikke sat mig vildt meget ind i det, så jeg håber i kan hjælpe mig ved at komme med erfaringer og sige hvis der er noget jeg har misforstået :-) 

Hilsen L

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Du har ret til længere barsel på su 12 klip/måneder. Hvor du har ca 10,5 mdr på barselsdagpenge. Til gengæld er beløbet Højere på dagpenge, men self ikke det helt vilde hvis man kun er berettiget den lave sats. Så det kommer vel mest an på hvor stram jeres økonomi er. 

Efter fødsel får man også børnepenge hver 3. Måned som svarer til 1500kr pr måned. 

Anmeld Citér

4. september 2018

Anonym

Og så er det jo klassisk, at man som kommende førstegangsforældre tror, at man kan planlægge sådan noget, det er der et fåtal, der kan.

Anmeld Citér

4. september 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Og så er det jo klassisk, at man som kommende førstegangsforældre tror, at man kan planlægge sådan noget, det er der et fåtal, der kan.

Nogen Kan jo faktisk planlægge det men det var vist heller ikke det TS spurgte om...

Anmeld Citér

4. september 2018

L95

Anonym skriver:

Jeg ved godt man ikke kan planlægge det. Men man kan beslutte sig for hvornår man tidligst vil smide pillen og begynde at prøve :-) det er noget som spiller ind i regnestykket. 

Anmeld Citér

4. september 2018

Anonym

Anonym skriver:

Vi planlagde og det gik som planlagt

Anmeld Citér

4. september 2018

KASS

Husk at kontrollere, om du kan beholde dit retskrav, hvis du vælger at stoppe dit uddannelsesforløb mellem bachelor og kandidat for at få barselsdagpenge.

Flere kandidatuddannelser optager kun bachelorer med retskrav. 

Anmeld Citér

4. september 2018

Teenfreaker

Jeg er igang med min bachelor og er 22 uger, og jeg synes klart det har virket mere overskueligt og nemmere i forhold til uddannelse og økonomi at gøre det under bacheloren. Uddannelser er meget krævende, kandidaten mere end bacheloren, og under begge er du dækket af at kunne få fødselsklip fra SU styrelsen. Det betyder at din barselsorlov kan blive dækket af klip uden at du skal bruge flere af de su klip du har i forvejen. 

Samtidigt, vælger du at få barn under bacheloren, giver det større mulighed for at få passet dit barn under kandidaten, som kræver en del mere fokus og tid. 

Du har på su også muligheden for at søge forsøger tillæg, således at du får udbetalt mere su, dette kan du dog først søge når

barnet er født. Du får samtidigt også mulighed for at låne mere i su lån, hvis dette er, eller bliver, nødvendigt. 

Anmeld Citér

4. september 2018

Anonym

Økonomisk vil jeg tro at du er bedst stillet ved at få barn mellem bachelor og kandidat. Da du højst sandsynligt kan få dagpenge. 

Jeg er selv gravid med barn nummer to. Det bliver min 2. fødsel under samme bachelor uddannelse. Det kan godt fungere på SU. Det gør det herhjemme. 

Anmeld Citér

6. september 2018

Øboen

Bare til info: Hvis du nu fx bliver gravid i slutningen af din bachelor, så termin er i september, oktober, november eller sådan noget. Så har du stadig mulighed for at søge om optagelse på din kandidat (på visse studier kan det være en fordel at sikre sig en plads, det var det i hvertfald på mit). Bliver du optaget på kandidaten, så skal du blot søge om dispensation fra at deltage pga barsel og du får derfor barsel fra semestrets start og så fx til sommeren efter hvis du vælger at bruge alle 12 SU klip. 

Du går selvfølgelig glip af barselsdagpenge men er på denne måde sikret en plads på kandidaten. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.