Hvornår potte?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. september 2018

ErDuHerIkkeSnart

Det er nok svært at sige noget generelt - "når de virker klar" er en fornuftig tanke i mine øre. Jeg ser heller ikke megen fidus i, at det skal gå stærkt - det kommer, når det kommer. Vores datter var meget interesseret i alt hvad der har med toilet osv. at gøre, vist nok lidt før hun blev 2.

Vi sprang potten over, jeg tænkte at det var et unødvendigt mellem-skridt. I stedet satte vi hende på toilettet og hun begyndte faktisk ret hurtigt at lave både det ene og andet. Nu er hun knapt 2,5 - og vi er bestemt ikke særlig strukturerede omkring det. Men hun sidder som regel morgen og aften, nogen gange gider hun ikke (så lader vi være), andre gange beder hun selv om at komme op. Resten af tiden har hun ble på - med mindre hun selv beder om at få lov at rende med bar numse. 

Jeg tænker umiddelbart, at resten kommer, når hun er klar

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2018

januar16

Jeg introducerede ved 11 mdr. Dog kun om morgenen når vi stod op. Den første måned gik fint og han lavede både stort og småt. Jeg sad på toilettet samtidig. 

Så blev det jul og en masse overnatninger ude hvor potten ikke var med. Nogle gange hvor far stod op og ikke arbejdede i det. Og så gad han den ikke mere.

herefter har han gerne ville sidde på den uden at lave noget og rejser sig hurtigt igen. 

Har lige prøvet med succes igen. Han er nu 21 mdr. 

Anmeld Citér

4. september 2018

Anonym trådstarter

Når barnet er klar. 

Dvs. når barnet viser tegn på at kunne finde ud af det og være interesseret i det - ikke når mor og far synes, det kunne være fedt at fortælle omverdenen, at præmiebarnet Constantin-Theodor nu også er næsten renlig laaang tid før sine jævnaldrende.

Jeg har aldrig rigtig forstået den der prestige, nogle forældre ser i at deres børn bliver tidligt renlige. Der er aldrig nogen børn, der er blevet hverken klogere eller dygtigere motorisk at at lære at gå tidligt på potten - Derimod findes der en del børn derude, som har fået mere eller mindre alvorlige problemer ved at forældrene er kommet til at presse for meget for tidligt.

Jeg siger ikke, at der sker noget ved at introducere en på 18 mdr. for potten, men gem den for pokker væk igen, hvis barnet viser det mindste tegn på ikke at gide det.

De fleste professionelle ville fortælle dig, at du skal holde øje med barnets egne tegn på at være klar - det kan være sådan noget som at begynde at gemme sig, når der kommer afføring, eller at barnet begynder at sige "nu tisser jeg".

Skal der en alder på, ville jeg teste det ved 2,5-års alderen og gemme den lidt væk igen, hvis det ikke fænger. 

Bare for at gøre det klart har dette intet med prestige og “se mit dygtige barn”. 

jeg ved ikke om min datter er klar men det skader ikke at prøve. Det handler om at få indført gode toiletvaner på en god og rolig måde. Hun ytrer ikke når hun tisser eller andet, men hun er begyndt at sige noget volapyk og hive i bleen mens hun kigger på mig. Det kan betyde mange ting. Hun elsker at få bleen af og tisser når hun får lov at have bar numse. Det kan være tegn på at hun bedre kan lide at tisse uden ble. Det kan også være tilfælde.

jeg har igennem hele min datters liv taget alle de professionelles råd som en rette snor og derefter lyttet og set på mit barn. Jeg er af den overbevisning at alt det de er kommet frem til er meget fodt at vide men at man selv skal skabe sine gode vaner og lytte til sin mavefornemmelse og ikke mindst barnet.

når min datter kommer hjem prøver jeg at tage bleen af hende og vise potten og og synes hun det er sjovt og interessant så er det helt klart nu vi skal begynde så småt og om hun så er blefri om 6 måneder eller 2 år. Det er ligemeget. Vi har tiden til at skabe de gode toiletvaner uden at presse hende, hvis hun derimod ikke kan se fidusen i det efter nogle forsøg så pakkes den væk og vi prøver igen om nogle måneder.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.