Leje hus ud til familie?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.320 visninger
14 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. september 2018

Anonym trådstarter

Må man godt leje sit hus ud til fx ens forældre uden at have kontrakt på det?

vores hus står tomt og er tilsalg. Mine forældre mangler akut en bolig og det ligger lige til højrebenet at de bare kan bo i vores imens det alligevel er tomt. Hvis man lejer det ud normalt kan det jo ikke være til salg imens og der er regler for at man skal betale skat af indtægt osv.

men hvis jeg lader mine forældre bo der og de kun betaler hvad der svarer til forbrug så er der vel intet til hinder for det vel?��‍♀️☺️

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. september 2018

Anonym

Jeg er ikke særlig meget inde i reglerne, men jeg ved, at du skal betale rigtig meget i skat eller noget, hvis dine forældre kun betaler forbrug.. Bare så du ved det.. Du bliver nok nødt til at ringe til skat 

Anmeld Citér

2. september 2018

Tommelise

Jeg ville også forhøre mig hos skat.

Du kan blive beskattet af den lejeindtægt, du kunne have haft ved at leje boligen ud til markedsprisen.

Sådan har det i hvert fald været tidligere.

Anmeld Citér

2. september 2018

drabo

Profilbillede for drabo

Du kan sagtens leje et hus ud mens det er til salg, men det kan være et problem at slippe af med lejerne, nok ikke i dette tilfælde.

men du skal have fat i skat for enten risikere du at blive beskatte af den ikke eksisterende leje indtægt, og dine forældre kan risikere at blive beskatte af den leje de ikke betale, da den vil anses for at være en gave.

der kan også være noget med om du kan risikere at du skal betale skat af en evt. Fortjeneste på huset, hvis du lejer det ud, da det jo så måske kan anses for at være en udlejningsejendom frem for bopæl.

men manga af de her her tig afhænger nok af hvor længe dine forældrebor i huset, så ring til skat og få styr på tingene så en god ide ikke ender som en dyr ide

Anmeld Citér

2. september 2018

Tommelise

drabo skriver:

Du kan sagtens leje et hus ud mens det er til salg, men det kan være et problem at slippe af med lejerne, nok ikke i dette tilfælde.

men du skal have fat i skat for enten risikere du at blive beskatte af den ikke eksisterende leje indtægt, og dine forældre kan risikere at blive beskatte af den leje de ikke betale, da den vil anses for at være en gave.

der kan også være noget med om du kan risikere at du skal betale skat af en evt. Fortjeneste på huset, hvis du lejer det ud, da det jo så måske kan anses for at være en udlejningsejendom frem for bopæl.

men manga af de her her tig afhænger nok af hvor længe dine forældrebor i huset, så ring til skat og få styr på tingene så en god ide ikke ender som en dyr ide

Ja, forældrene kan også blive beskattet, da de betaler langt under den normale markedspris.

Så hellere forhøre sig hos fagfolk og være på den sikre side.

Anmeld Citér

3. september 2018

Anonym

Vi står i samme situation. Bare omvendt: forældre har et hus. Vi vil gerne bo i det. Vi bor i det. Uden bopæl. Vi betaler forbruget kontant hver mdr. De har ikke kunne sælge i årevis- og det er skørh nok vores drømmehus. Vi venter bare på at få banken til at give os ja til at købe- så køber vi det selv. 

Men jeg ved så meget at hvis vi bor officielt i huset vil min far blive trukket i sin efterløn og skat vil have sin andel da vi er gamle nok til ikke at “bo hjemme”..

Anmeld Citér

3. september 2018

Anonym

Anonym skriver:

Må man godt leje sit hus ud til fx ens forældre uden at have kontrakt på det?

vores hus står tomt og er tilsalg. Mine forældre mangler akut en bolig og det ligger lige til højrebenet at de bare kan bo i vores imens det alligevel er tomt. Hvis man lejer det ud normalt kan det jo ikke være til salg imens og der er regler for at man skal betale skat af indtægt osv.

men hvis jeg lader mine forældre bo der og de kun betaler hvad der svarer til forbrug så er der vel intet til hinder for det vel?��‍♀️☺️

Så længe i ikke tjener på indtægten. Så må i gerne leje ud uden kontrakt og skat osv. Jeg lejede min andel ud for nogle år siden. Jeg betalte ikke skat da jeg ikke havde indtægt på. Og den var også til salg i alle 5 år den var til leje 

Anmeld Citér

3. september 2018

Tommelise

Anonym skriver:

Så længe i ikke tjener på indtægten. Så må i gerne leje ud uden kontrakt og skat osv. Jeg lejede min andel ud for nogle år siden. Jeg betalte ikke skat da jeg ikke havde indtægt på. Og den var også til salg i alle 5 år den var til leje 

Jeg tror altså, du er forkert på den. 

Du betalte ikke skat. Men var det ikke, fordi skat ikke vidste det ?

Man kan blive pålagt at betale skat, for den indtægt, man KUNNE have haft, hvis man havde lejet huset ud 

Sådan har det i hvert fald været før. 

Anmeld Citér

3. september 2018

ChesireKitty

Mine forældre boede til leje i et hus min moster ejede i 25 år og betale kun forbrug og ingen fik noget skattesmæk.

Anmeld Citér

3. september 2018

Tommelise

ChesireKitty skriver:

Mine forældre boede til leje i et hus min moster ejede i 25 år og betale kun forbrug og ingen fik noget skattesmæk.

Men er det så ikke, fordi skat ikke vidste noget om det ?

Min farbror boede til leje i et hus, som min far ejede, og min farbror betalte kun en beskeden leje. Det var først, da min far kom til at tale med en fagmand, at han blev klar over, at han gjorde noget forkert.

Min far slap for et skattesmæk, men han blev pålagt at sætte lejen op. Min far er død, og huset, som min farbror og tante stadig bor i, ejes nu af min mor, og det bliver betragtet som udlejningsvirksomhed.

Så selv om man ikke ved det - så snyder man i skat. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.