Konfirmation

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. september 2018

Pinkypie

Anonym skriver:

Det virker for mig ulogisk. Dvs. at det faktisk i jeres søns tilfælde vil være en fordel ikke at blive konfirmeret, frem for at blive det? 

Undres bare, det skal ikke forstås negativt. 

Vi har en der skal konfirmeres om 3 år og her har vi talt om at konfirmation så, er det med fest og gaver, ingen konfirmation, ingen fest og ingen gaver. Måske meget firkantet, vil nogen sikkert mene. 

Blot en kommentar til det med konfirmation vs.ingen konfirmation.

Jeg ville da mene, at det at sige fra overfor troen på gud/den kristne tro ,hvis man ikke tror på det, er da næsten flottere end dem der gør det pga."pres" , hvis man nu vitterligt ikke tror på kristendommen��, men ja det er jo en smagssag.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Det virker for mig ulogisk. Dvs. at det faktisk i jeres søns tilfælde vil være en fordel ikke at blive konfirmeret, frem for at blive det? 

Vi har en der skal konfirmeres om 3 år og her har vi talt om at konfirmation så, er det med fest og gaver, ingen konfirmation, ingen fest og ingen gaver. Måske meget firkantet, vil nogen sikkert mene. 

Han vil givetvis modtage det samme pengebeløb i gaver hvis han blev konfirmeret, som nu hvor han ikke gør. Han skal derimod ikke sige ja til at tro på gud når han han ikke gør det. Hvilket jeg syntes er en moden overvejelse fra hans side.

Anmeld Citér

3. september 2018

ErDetSnartNU

Anonym skriver:

Gaven er vel større, fordi forældrene ikke bruger penge på en dyr fest? Desuden er der (vi) også nogle, der synes, at børns aktive valg (også de svære) skal belønnes. Jeg lavede feltstudier blandt konfirmander i forbindelse med mine religionsstudier, og rigtig mange af konfirmanderne var meget åbne om, at de kun blev konfirmeret pga fest, gaver og tradition. I mine øjne har det ikke noget med konfirmationens formål og budskab at gøre, og jeg synes, at man presser de unge ud i hykleri, når man kun vil belønne de børn, der vælger konfirmationen til. I mine øjne er det at udvande religion, og at lære børn, at man ikke behøver at tage store, vigtige ting særligt alvorligt. Det synes jeg er synd. 

Anmeld Citér

3. september 2018

Anonym

Vores søn fik for 12.000 i gaver,og en fest til ca. 10.000.

Siden er jeg blevet skilt,og derfor alene om at betale,så der bliver afsat 5000 til gave og 10.000 til fest,til de andre børn.

Hvad der er rimeligt at give for, afhænger jo helt at familens økonomiske situation.

Det klart at jeg som enlig førtidspensionist,ikke kan diske op,med det samme beløb,som bankdirektør kan.

Så det rimelige beløb,er det beløb,der ikke ødelægger familiens økonomi.

Anmeld Citér

3. september 2018

Mortilah

Vi giver for et mindre beløb. Måske et 1000-1500 smykke. Ingen konfirmation- ingen gave. Iphones, apple watch, macbooks, cykler osv er ikke “konfirmationsgaver” hos os. Derfor kan gaver ikke hos os være noget lokkemiddel. Men jeg bryder mig ikke om at vores børn får det i gave i forbindelse med konfirmationen. Så selvom det er en “stor” begivenhed, så prøver vi at ligge de store gaver udenfor jul og konfirmation. Hvis vi er inviteret får konfirmanden også 1000 kr. Bryllup 1500 kr

Anmeld Citér

3. september 2018

JD

Vi kommer til at have omkring 17.000 til konfirmationen, når den tid kommer. Vi sætter et fast beløb af om måneden, og har gjort det siden hun blev født 

Og så tænker jeg alt efter hvor dyr kjole bliver, fest osv, så bliver gaven jo det der er tilbage. Om det så er 1000 eller 5000. 

Vil hun ikke konfirmeres går pengene til en familie rejse, som hun skal være med til at vælge destination til. (det får hun ikke at vide, så det må blive en overraskelse til den tid, hvis hun siger nej tak) 

Anmeld Citér

3. september 2018

Mom

Profilbillede for Mom
JD skriver:

Vi kommer til at have omkring 17.000 til konfirmationen, når den tid kommer. Vi sætter et fast beløb af om måneden, og har gjort det siden hun blev født 

Og så tænker jeg alt efter hvor dyr kjole bliver, fest osv, så bliver gaven jo det der er tilbage. Om det så er 1000 eller 5000. 

Vil hun ikke konfirmeres går pengene til en familie rejse, som hun skal være med til at vælge destination til. (det får hun ikke at vide, så det må blive en overraskelse til den tid, hvis hun siger nej tak) 

Er I en lille familie, eller en stor?

Jeg tænker at man (sagtens) kan holde en konfirmation for 17.000 kr., men jeg tænker på hvordan?

Indtil min søn meldte fra overfor konfirmationen, havde vi afsat væsentlig flere penge, og jeg kan næsten ikke se hvordan vi skulle have gjort det for mindre? Så hvad er jeres plan, måske kan jeg lære noget indtil næste skud på stammen, skal konfirmeres

Anmeld Citér

3. september 2018

Anonym

Mom skriver:

Som andre skriver så er 500 kr meget for en familie, imens 5.000 kr for en anden familie er normen.

Hvis vores søn ville konfirmeres var vi nok landet et sted mellem 2.000 - 5.000 kr. Nu har han valgt at han ikke vil, så får han et større beløb.

Får han en større gave fordi han har fravalgt konfirmationen? Og ved han det?  

Anmeld Citér

3. september 2018

Skrukkie

Anonym skriver:

Og i jeres tilfælde vil barnet føle sig uden for fællesskabet fordi vedkommende INTET får, hvis konfirmationen fravælges. Så jeres barn vil føle sig 'tvunget' til konfirmationen  hvilket vel er værre end at få en større gave? 

Anmeld Citér

3. september 2018

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Får han en større gave fordi han har fravalgt konfirmationen? Og ved han det?  

Han ved hvilket beløb han modtager, men det ville cirka svare til det, han ville modtage i gaver alligevel - så han vinder intet økonomisk på at lade være med at blive konfirmeret.

Hvorfor?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.