Skal man være obs eller er det normalt. ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.874 visninger
13 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. august 2018

Anonym trådstarter

Normalt sammenligner jeg ikke min dreng med andre børn da jeg ved at børn udvikler sig forskelligt. Men sad i aftes og tænkte på hvad han egentlig kan. 

Han er super klog har vi altid fået at vide af pædagoger og læger. 

Han gik omkring de 13 mdr og rullede fra ryg til mave da han var 3 mdr. 

Nu er han 3 år men han kan hverken hoppe eller lave koldbøtter. Er det normalt i den alder? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2018

AlwaysAno

Anonym skriver:

Normalt sammenligner jeg ikke min dreng med andre børn da jeg ved at børn udvikler sig forskelligt. Men sad i aftes og tænkte på hvad han egentlig kan. 

Nu er han 3 år men han kan hverken hoppe eller lave koldbøtter. Er det normalt i den alder? 

Det er så sort et spænd indenfor hvad der er normalt. Selvfølgelig kan mange 3 årige både hoppe og lave kolbøtter men der vil naturligt også være nogle der ikke kan. 

Min på knap 3 kan kun hoppe et enkelt lille hop af gangen og kan ikke slå koldbøtter. 

Min ældste kunne bøde hoppe ordentligt og lave koldbøtter da han var 2. Der er bare stor forskel på børn! 

Der er nok nogle andre udviklingspunkter din søn fokuserer mere på- og det skal han da have lov til. Det andet skal nok komme.

hvis du meget gerne vil stimulere ham ekstra motorisk kan du evt melde ham til noget gymnastik?☺️

Anmeld Citér

24. august 2018

Chri9000

Profilbillede for Chri9000
Anonym skriver:

Tænker at det er meget normalt, og ville ikke selv være bekymret  Børn er jo så forskellige..

Min søn hoppede først “rigtigt” med samlede fødder da han var knap 6 år (platfodet) og der er intet motorisk med ham idag (snart 12 år).

Anmeld Citér

24. august 2018

Anonym trådstarter

AlwaysAno skriver:

Det er så sort et spænd indenfor hvad der er normalt. Selvfølgelig kan mange 3 årige både hoppe og lave kolbøtter men der vil naturligt også være nogle der ikke kan. 

Min på knap 3 kan kun hoppe et enkelt lille hop af gangen og kan ikke slå koldbøtter. 

Min ældste kunne bøde hoppe ordentligt og lave koldbøtter da han var 2. Der er bare stor forskel på børn! 

Der er nok nogle andre udviklingspunkter din søn fokuserer mere på- og det skal han da have lov til. Det andet skal nok komme.

hvis du meget gerne vil stimulere ham ekstra motorisk kan du evt melde ham til noget gymnastik?☺️

Det er nu heller ikke fordi jeg ee helt ret som sådsn. Var egentlig bare nysgerrig om det var normalt eller om man skulle lave nogle øvelser med ham. 

Tak for svar. Har tænkt gymnastik før. Men har desværre ikke råd til aktiviteter lige pt 

Anmeld Citér

24. august 2018

Anonym

Har I eller institutionen øvet det med ham? Ellers er det vel meget naturligt, at han ikke kan - det er jo ikke nødvendigvis noget, børn gennemskuer på egen hånd.

Anmeld Citér

24. august 2018

Anonym trådstarter

Ikke sådan intens øvet som når han skulle lærer at gå. Men vi hopper med ham. Det er bare ikke rigtige hop. Og er vi på trampolin og siger hop så løber han 

Anmeld Citér

24. august 2018

Lje

Anonym skriver:

Det er nu heller ikke fordi jeg ee helt ret som sådsn. Var egentlig bare nysgerrig om det var normalt eller om man skulle lave nogle øvelser med ham. 

Tak for svar. Har tænkt gymnastik før. Men har desværre ikke råd til aktiviteter lige pt 

Ud i skoven og gå på væltede træer eller gå på 'line' på en kantsten, når I skal ud at handle. Kolbøtter i sofaen eller på gulvet derhjemme. Hop ned fra de sidste 1-3 trin på trapper, når det er passende. Så er jeg sikker på, det kommer hurtigt. 

Til sammenligning gik vi til rytmik med den yndigste lille pige, der talte rent, da hun var 2. Men hun kunne ikke bøje i knæene eller hoppe før hun blev 3. Tilsvarende var det omvendt med sproget hos vores søn. Det lød vente på sig men hans motorik har altid været rigtig, rigtig god.

Hvis ikke lægen var bekymret til 3 års undersøgelsen eller børnehaven har sagt noget, så ville jeg ikke tænke mere over det selv. Og heller ej "træne" men blot være mere OBS på tumlastik i hverdagens gøremål. 

Vh. 

Anmeld Citér

24. august 2018

Anonym trådstarter

Lje skriver:

Ud i skoven og gå på væltede træer eller gå på 'line' på en kantsten, når I skal ud at handle. Kolbøtter i sofaen eller på gulvet derhjemme. Hop ned fra de sidste 1-3 trin på trapper, når det er passende. Så er jeg sikker på, det kommer hurtigt. 

Til sammenligning gik vi til rytmik med den yndigste lille pige, der talte rent, da hun var 2. Men hun kunne ikke bøje i knæene eller hoppe før hun blev 3. Tilsvarende var det omvendt med sproget hos vores søn. Det lød vente på sig men hans motorik har altid været rigtig, rigtig god.

Hvis ikke lægen var bekymret til 3 års undersøgelsen eller børnehaven har sagt noget, så ville jeg ikke tænke mere over det selv. Og heller ej "træne" men blot være mere OBS på tumlastik i hverdagens gøremål. 

Vh. 

Børnehaven har ikke sagt noget. Men 3 års undersøgelse hos lægen har han slet ikke været til? Det har jeg ikk fået at vide at han skal 

Anmeld Citér

24. august 2018

ErDuHerIkkeSnart

Anonym skriver:

Børnehaven har ikke sagt noget. Men 3 års undersøgelse hos lægen har han slet ikke været til? Det har jeg ikk fået at vide at han skal 

Ingen skade sket - det er et tilbud - du skal selv bestille tid ved lægen en gang årligt frem til barnet er 5, så får I også automatisk fulgt vaccinationsprogrammet osv.

Anmeld Citér

24. august 2018

Lje

Anonym skriver:

Det er heller ikke noget, man skal. Det er et tilbud (anbefaling) til og med de er 5 år. Du kan læse mere her:  https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/boern/undersoegelser/boerneundersoegelser/

Der er noget, man som forældre med fordel selv kan holde sig orienteret om og ikke nødvendigvis noget, man får at vide fra "nogen", når man "slipper" taget i sundhedsplejersken.

Til 3 års undersøgelsen var det en snak om netop motorik, synstest, mærke på testiklerne, vægt og højde. 

Vh.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.