Spørgsmål vedr. Sundhedsplers

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. august 2018

Anonym

Anonym skriver:

Gør man?

Jeg bor i Slagelse kommune og fik det ikke tilbudt i 2013 da jeg ventede min datter og har heller ikke hørt noget endnu i denne graviditet (24+2 i dag). Ved du hvornår man ville høre noget hvis det er?

Muligvis gælder det kun førstegangsfødende, men en fra min mødregruppe var andengangs, og hun havde også et graviditetsbesøg. Det var sidste år.

Min konsultationsjordemoder spurgte, om jeg var interesseret, og så kontaktede sundhedsplejen mig bagefter. Mener de kontaktede mig omkring uge 28, men kan ikke huske, hvornår jordemoder spurgte.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. august 2018

Anonym

Anonym skriver:

Muligvis gælder det kun førstegangsfødende, men en fra min mødregruppe var andengangs, og hun havde også et graviditetsbesøg. Det var sidste år.

Min konsultationsjordemoder spurgte, om jeg var interesseret, og så kontaktede sundhedsplejen mig bagefter. Mener de kontaktede mig omkring uge 28, men kan ikke huske, hvornår jordemoder spurgte.

Ok, tak for svar  

Anmeld Citér

20. august 2018

AlwaysAno

I vores kommune blev det sidste år vedtaget af alle førstegangsgravide får tilbudt hjemmebesøg af sp inden fødsel. Så det kan sagtens være helt standard ����

og jeg tænker faktisk det er godt givet ud ��

Anmeld Citér

20. august 2018

Anonym

Jeg har takket nej til SP i 3 ud af 4 graviditeter,og jeg har aldrig været til møde på kommunen eller noget der ligner.

Jeg er nu også blevet tilbudt besøg før fødslen.

Anmeld Citér

20. august 2018

Anonym

Anonym skriver:

Tak for jeres svar. Jeg kan høre der er nogle delte  meninger om hvorvidt, man kan takke nej uden at det bliver for mistænksomt.

Med hensyn til graviditetsbesøget, er det et standard tilbud til alle gravide i min kommune, fra uge 26-30. Dog ville jeg ikke have tid til at sætte af til det, da jeg starter i skole snart, og har i forvejen aftaler hos læge og jordmoder.

Jeg undrede mig bare over om tilbuddet, var et “tilbud”, og om man kunne sige nej tak uden at det virkede underligt. Hvis man nu selv tog til læge og fik tilset baby. Selvfølgelig vil det være rart at der er nogle autoriteter der kan tilse baby (for nogle). Men jeg føler jeg har et godt bagland der kan træde til, hvis det nu er.

Jeg synes ikke, det er fair at tage den praktiserende læges tid med sundhedsplejerskens opgaver og tvivler da også på, lægen ville sige god for det. Der er jo en grund til, de har forskellige uddannelser og ansvarsområder, og det er spild af i forvejen travle lægers tid, at de skal veje babyer og give råd om amning. 

Jeg synes, du skal overveje grundigt, hvad du siger nej til. Vægtkurver, hjælp til amning, boel-test og meget andet er jo ikke en unødvendig luksus, men tiltag, der skal sikre den lilles trivsel og udvikling. 

Anmeld Citér

20. august 2018

Anonym

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Det lyder nu lidt mere som om den indberetning har gået på noget andet. Man kan altid sig nej til tak tilbud fra læger, sundhedsplejersker, jordemødre, osv... der giver på ingen måder mødepligt på kommunen, og ej heller giver det dem ret til at tiltvinge sig hjemmebesøg - med mindre det handler om, at de er bekymrede for noget andet, end blot det at du har takker nej...

De havde intet på os, ej heller min veninde. De mente blot det var mistænksomt at vi som førstegangsforældre ikke ønskede dem hjem til os. 

Når kommunen kalder en til møde grundet en underretning så dukker man op. Om der er mødepligt eller ej ved jeg ikke men hvem tør blive væk? Igen når kommunen siger de gerne vil hjem og se hjemmet hvem tør sige nej?

vi turde ikke. Man bliver jo mega bange for om de fjerner ens barn uanset om de har noget på en eller ej. Man hører jo desværre historier i medierne om folk der får fjernet børn af mærkelige grunde. 

Jeg oplevede det først og derefter min veninde ( ca. 1 år efter, anden kommune) 

begge gange så snart kommunen havde set hjemmet og haft en snak om hvorfor vi takkede nej har de lukket sagen 100%. Kommunen indrømmede også overfor os at underretningen var ubegrundet, men de skal jo reagere og undersøge. Ifølge vores sagsbehandler så skal de lave en paragraf 50 undersøgelse som normalt betyder de spørger inst men det kunne de ikke her så derfor hjemmebesøg 

For mig virker det som om sundhedsplejerskerne ikke helt kan tåle at blive valgt fra og især ikke hvis man er første gangs mor. Så med ne. 2 turde jeg ikke sige nej og måtte lukke den sundhedsplejeske ind i mit hjem som havde indberettet mig da de har områder så vi kunne ikke få en anden. 

Anmeld Citér

20. august 2018

lineog4

Anonym skriver:

Jeg synes ikke, det er fair at tage den praktiserende læges tid med sundhedsplejerskens opgaver og tvivler da også på, lægen ville sige god for det. Der er jo en grund til, de har forskellige uddannelser og ansvarsområder, og det er spild af i forvejen travle lægers tid, at de skal veje babyer og give råd om amning. 

Jeg synes, du skal overveje grundigt, hvad du siger nej til. Vægtkurver, hjælp til amning, boel-test og meget andet er jo ikke en unødvendig luksus, men tiltag, der skal sikre den lilles trivsel og udvikling. 

Enig, så går man til åben hus og får vejet og eventuelle råd der, lægen er til helbredsundersøgelser og vaccinerne. Ville såmænd heller ikke stole på min læge var kompetent lige omkring spædbørnspleje, det er jo ikke families læge speciale...

Anmeld Citér

20. august 2018

ErDuHerIkkeSnart

Anonym skriver:

De havde intet på os, ej heller min veninde. De mente blot det var mistænksomt at vi som førstegangsforældre ikke ønskede dem hjem til os. 

Når kommunen kalder en til møde grundet en underretning så dukker man op. Om der er mødepligt eller ej ved jeg ikke men hvem tør blive væk? Igen når kommunen siger de gerne vil hjem og se hjemmet hvem tør sige nej?

vi turde ikke. Man bliver jo mega bange for om de fjerner ens barn uanset om de har noget på en eller ej. Man hører jo desværre historier i medierne om folk der får fjernet børn af mærkelige grunde. 

Jeg oplevede det først og derefter min veninde ( ca. 1 år efter, anden kommune) 

begge gange så snart kommunen havde set hjemmet og haft en snak om hvorfor vi takkede nej har de lukket sagen 100%. Kommunen indrømmede også overfor os at underretningen var ubegrundet, men de skal jo reagere og undersøge. Ifølge vores sagsbehandler så skal de lave en paragraf 50 undersøgelse som normalt betyder de spørger inst men det kunne de ikke her så derfor hjemmebesøg 

For mig virker det som om sundhedsplejerskerne ikke helt kan tåle at blive valgt fra og især ikke hvis man er første gangs mor. Så med ne. 2 turde jeg ikke sige nej og måtte lukke den sundhedsplejeske ind i mit hjem som havde indberettet mig da de har områder så vi kunne ikke få en anden. 

Jeg udtaler mig på ingen måder om, at der skulle være grund til indberetningen. Det kan jeg intet vide om. Men jeg kan med sikkerhed love, at man hverken bliver tvunget til fremmøde, hjemmebesøg eller får iværksat en paragraf 50-undersøgelse, alene fordi man har sagt nej tak til et besøg fra en sundhedsplejerske. I så fald har kommunen har haft andre bekymringer end jeres “nej tak”, og de har så efter hjemmebesøget konstateret, at bekymringen var ubegrundet.

Til dit spørgsmål: Tjoh.... jeg ville faktisk godt “turde” undlade at dukke op, hvis der kom en indkaldelse uden yderligere forklaring. Eller rettede: Jeg ville kontakte kommunen forud for et eventuelt møde og bede om en forklaring og begrundelse for en indkaldelse, og så derefter tage stilling til hvordan vi evt. kunne samarbejde.

Og nej... det er altså ikke rigtigt, at man “hører om kommuner der bare fjerner børn af alle mulige mærkelige årsager”.

At fjerne børn er et ufatteligt stort indgreb, det er omstændigt, tidskrævende og der ligger er kæmpemæssigt og ressourcekrævende forløb forud for en sådan beslutning. Såfremt “man hører” andet, er der tale om ufuldstændige anekdoter - kommunen er ikke er stort hemmeligt og mystisk sted, som står på lur for at snuppe folks børn, når de træder en smule forkert

Anmeld Citér

20. august 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jamen det er også derfor jeg nævner; åbne konsultationer, kunne være en mulighed. 

Anmeld Citér

20. august 2018

God-mor

Soonmom skriver:

Hvis du får tilbud om gravitetebesøg i hjemmet, er det fordi der er noget i dine papire der gør at du får det (det er ikke et normalt tilbud), så jeg ville være varsom med totalt at afvise besøg i hjemmet, det får måske dig til at virke som om du har noget at skjule

Der er du galt på den. I Næstved kommune tilbydes det hvad enten du er 18 eller 40 år, og uanset om du er ressource stærk eller ej. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.