Anonym skriver:
Jeg er blevet testet og testet positiv for et gen som hedder RAD51C som er nogenlunde det samme som Brca.
Jeg blev henvist til Rigshospitalet af egen læge grundet familiehistorie. blandt andet at min mor døde af kræft som 32-årig og vi har yderligere 3 personer i lige slægts linje som er døde/ramt af kræft.
Det er jo ikke unormalt at der er op til flere kræfttilfælde i en familie, men når det som i min familie sker i en tidlig alder er det noget mindre normalt.
Min mor døde i 96 så de kunne jo ikke tjekke om hun var bære af et gen, men blev taget blodprøve på min morfar (som også er syg) og så på mig. Derefter gik der ca. 1 mdr. før jeg fik et svar.
Fordi at svaret er positivt så bliver jeg tilbudt MR-scanning og ultralydsscanning er mine bryster en gang årligt, og når jeg bliver ældre også mammografi(men giver stråler som kan skabe kræft så vil de helst ikke ende med at gøre 50 gange på mig)
De bliver jo dygtigere og dygtigere, så da rart at blive fulgt, men de kender jo langt fra alle gener som er kræftfremkaldende, så selv hvis du får et negativt resultat er du bare tilbage til square one, da det jo bare kan være et andet gen.
Tak for at dele. Du har netop ret i, at flere tilfælde af kræft i een familie sagtens kan forekomme tilfældigt. Det er også det, min læge sagde, og det giver fin mening. Gynækologen på hospitalet bed mærke i, at både mor og mormor var døde unge (min mor var 35) af den samme type kræft. Og ligesom hos dig døde min mor i starten af 90'erne, så man kunne ikke tjekke noget dengang. Derfor mente hun, man burde overveje at teste mig.
Jeg kan godt forstå din pointe om, at man aldrig kan være sikker. Men samtidigt har min familiehistorie jaget mig i 20+ år, og især nu hvor min datter er her, fylder det mere og mere. Tanken om, åh nej, bliver jeg mon også syg om lidt? Så hvis de kunne teste for bare én ting, ville det være én ting mindre at bekymre sig om.
Jeg går i terapi, fordi jeg har de her tanker, og min psykolog synes også, det kunne være en god ting. Nu må vi se, hvad lægen siger.