Eksperthjælp: Økonomisk ulighed i parforholdet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.269 visninger
0 svar
0 synes godt om
17. august 2018

Helene Treschow

Hej, jeg har et spørgsmål om økonomi, jeg ved ikke om det er dig jeg kan stille det til.

Jeg er på førtidspension og min mand har 400000kr udbetal om året, nok lidt mere.

Vi bor i et fælles hus, og har to børn sammen. Jeg har et barn fra tidligere forhold.

Jeg betaler hver måned 4000kr ind til Budgettet og min mand betaler resten, lige pt. Sidder vi afdrags fri, fordi han har investeret i to forretninger. Så han har de sidste 4år betalt mindre på budget end mig.

Mine 6000kr som jeg så har tilbage, bruger jeg på mad tøj til familien osv

Min mand køber end imellem noget til børnene, næsten aldrig tøj/sko til ham selv( det gør jeg ) og ellers bruger han alle penge han har på ham selv

Jeg betaler julegaver til alle i familien (12000kr) bruger jeg hvert år, han betaler til mig og børnene. Jeg betaler fødselsdagsgaver til alle også til venner og bekendte. Han betaler til mig og børnene ( ikke så meget til mit barn) som vores

Jeg betaler for ting til vores hjem, jeg har sparet i mange år og betalt to nye vinduer i vores hus også

Jeg kunne blive ved. Sagen er at jeg passer hus og børn og jeg føler, at han udnytter mig. Hvad er dit råd, vi skændes nemlig meget om penge

Venligst fisken

Helenes svar

Kære Fisk

Gad vide, om I spiller på samme økonomihold? Det lyder som om, at den skævhed/ulighed, du oplever, har været sådan i en årrække, og at du måske i begyndelsen har været ok med det, men at du nu er nået til et punkt, hvor du føler, det har taget overhånd.

Der er forskel på, hvordan man indretter sig økonomisk i et parforhold. I nogle forhold, er der én, der primært styrer økonomien. I andre er der én, der er drivkraften i forhold til, hvad pengene skal gå til. Sådanne måder at indrette sig på fungerer også - så længe beslutningerne bagved stadig er fælles, eller at man handler med respekt for den anden.

Det handler med andre ord om respekt. Og med det som fundament, kan man jo sagtens fordele "magten" i fællesskab. Dvs. være fair overfor hinanden, og aftale en logistikfordeling, hvor begge spiller efter samme regler.

Håber du med ovenstående kan lægge op til, at I får en god snak. Hvis du har brug for en snak, er du velkommen til at kontakte mig på tlf. 5373 7179 (mit direkte nummer), du kan også sende en sms, så ringer jeg dig op.

De bedste hilsner

Helene Treschow

Familieadvokat

Helene har stor erfaring med at rådgive og føre sager om forældremyndighed, børns bopæl og samvær. Helene rådgiver derudover i forbindelse med (overvejelser om) separation og skilsmisse, ægtefællebidrag og bodeling, samt om børnebidrag. Endvidere rådgiver Helene ugifte samlevende og (kommende) ægtepar, blandt andet om samejeoverenskomster, ægtepagter, og testamenter, herunder også børnetestamenter

Se Helenes hjemmeside: TVC Advokatfirma

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.