Anonym skriver:
Er det kun mig? Eller synes i ordet EMPATI er ved at forsvinde ud af dagens samfund?
Empati er at forstå og leve sig ind i andres mennesker følelser og situation.
- DVS man ikke kigger på hvordan man selv oplever en situation, men ankender, at et andet menneske der måske har oplevet noget ligende har måske svære med noget, om så biologisk eller fysiologisk osv. - Vi er et produkt af vores opvækst, og vi bliver alle påvirket forskelligt.
- Synes bare snart alle debatter ender med: Om det var mig havde jeg blah blah
Ser det hele tiden overalt i det sociale medier -
Mom shaming osv.
- Jeg ved pga. Vi alle sidder bagom en mobil og skriver , at vi tør at sige mere end vi vilde om vi stod angsigt til angsigt med personen. -
Glæder at at læse jeres holdning og meninger. - hold den gode tone!
Nu hopper filosoffen lige ind i mig:
Kan man forstå den anden uden at forstå igennem sig selv? Jeg kan lytte til dine ord, jeg kan høre du skriver eller fortæller du har det skidt, men at have det skidt er jo noget jeg tillægger en bestemt betydning, dvs. det er en betydning som giver mening for mig og måske ikke for dig. Meget simpelt, når du siger du ser blåt så tror jeg du ser det samme som mig, men hvem ved om du gør det?
Jeg tror empati er en evne til at lytte, mere end det er en evne til at forstå. Jeg kan lytte til en mor, der fortæller fx om et barn der sover uroligt (som en anden tråd i dag), jeg kan forsøge at spørge ind til - men jeg kan kun via egne erfaringer og egne tanker sige noget konstruktivt om situationen - derfor mener jeg heller ikke, at det er forkert at skrive: hvis det var mig....
Jeg oplever ikke den store shaming på de sociale medier (med mindre jeg bevæger mig ind i offentlige tråde, hvor der så sandelig bliver skudt med skarpt mod kontanthjælpsmodtagere, indvandrere, unge mødre og ikke mindst lærere som jeg selv er - så dem holder jeg mig fra). Synes omvendt, de omkring mig er blevet mere bevidste fx om ikke konstant at vise det rosenrøde overskudsagtige liv, lige tænke før vi skriver osv.
Empati for mig er ikke væk, men er nok i højere grad blevet til relationskompetence - for empati fordrer i min optik noget utopisk nemlig at jeg kan leve mig ind i en andens verden, og det kan jeg (igen i min optik) ikke uden at gøre det igennem min egen verden. Deer er jeg nok langt mere fan af Løgstrup og Levina, og ideen om at det er mødet med den anden, det er at vi alle holder hinandens liv i hænderne, og det er i relationen, at vi er mennesker (meget groft tegnet op og giver slet ikke de to herre nok kredit)