Stress hos 2 årig.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.190 visninger
15 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. august 2018

Anonym trådstarter

Hej allesammen.

jeg skriver her i håb om at få råd eller måske høre fra nogen der står eller har stået i samme situation.

min 2 årige- snart 3 år, får stressreaktioner i hverdagen. Første gang vi lagde mærke til det var i vinters hvor han udviklede tics. De stoppede da han Holdt vinterferie og vi har ikke set det siden. 

De sidste 2 måneder inden sommerferien begyndte han helt manisk at stille alt på rækker- han havde et helt overdrevent behov for kontrol. Det stod på både i dsgpæejen og hjemme. 3 dage inde i sommerferien forsvandt det og han har ikke gjort det siden. 

Han er lige startet på igen idag og jeg er så bekymret for om han får det skidt igen, hvorfor han reagerer sådan og hvad vi kan gøre for at hjælpe ham. 

Han har altid haft en ugentlig fridag og er maks i dagpleje 7 timer på en dag. Han har fuldstændig fast døgnrytme og ved altid hvad der skal ske hvornår osv.... 

hvad kan man gøre?? Har det aå skidt med at sende ham afsted igen nu her efter ferien er slut fordi jeg selvfølgelig ønsker han skal trives..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2018

CKJ

Profilbillede for CKJ

Hej, 

har dagplejen sat noget i værk? En form for udredning? Det er jo ikke sikkert det skyldes stres, men måske han har en lille bitte ..... nu kommer det, skrækkelige ord, som jeg ikke selv bruger ret ofte... men.. diagnose? Det kan lyde lidt som sådan noget miniautist? Har du læst om asperger syndrom? Det er jo slet heller ikke sikkert der ER noget? Er han glad ellers i sin hverdag?? 

Ønsker det bedste! 

Anmeld Citér

6. august 2018

Anonym trådstarter

CKJ skriver:

Hej, 

har dagplejen sat noget i værk? En form for udredning? Det er jo ikke sikkert det skyldes stres, men måske han har en lille bitte ..... nu kommer det, skrækkelige ord, som jeg ikke selv bruger ret ofte... men.. diagnose? Det kan lyde lidt som sådan noget miniautist? Har du læst om asperger syndrom? Det er jo slet heller ikke sikkert der ER noget? Er han glad ellers i sin hverdag?? 

Ønsker det bedste! 

Han er faktisk netop indstillet til udredning på børnepsyk- men det var inden ferien, og jeg er selv blevet overrasket over hvor godt han har det i ferien. Hvis man har autisme/asperges har man det vel også når man har fri?��‍♀️ 

Før ferien tænkte jeg også der måttte være noget "galt", men fordi han har været så glad og velfungerende i ferien er jeg i tvivl. 

I ferien har han været glad, men i hverdagen er han typisk irritabel og sur når han bliver hentet... 

Anmeld Citér

6. august 2018

serinasmor

Anonym skriver:

Han er faktisk netop indstillet til udredning på børnepsyk- men det var inden ferien, og jeg er selv blevet overrasket over hvor godt han har det i ferien. Hvis man har autisme/asperges har man det vel også når man har fri?��‍♀️ 

Før ferien tænkte jeg også der måttte være noget "galt", men fordi han har været så glad og velfungerende i ferien er jeg i tvivl. 

I ferien har han været glad, men i hverdagen er han typisk irritabel og sur når han bliver hentet... 

har I lavet noget i ferien sammen med en masse andre børn? Har I mest været ude eller mest hjemme? og har der været stillet en masse krav til ham, på samme måde som i dagplejen?

Anmeld Citér

6. august 2018

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

har I lavet noget i ferien sammen med en masse andre børn? Har I mest været ude eller mest hjemme? og har der været stillet en masse krav til ham, på samme måde som i dagplejen?

Vi har ikke været sammen med andre børn udover hans storebror. Men vi har været på 2 ferier og er flyttet så der har faktisk været rimelig gang i den. Men kravene har nok ikke været så høje fordi han har reagerer lidt på flytningen så valgte vi at slække lidt på kravene ��

Anmeld Citér

6. august 2018

CKJ

Profilbillede for CKJ
Anonym skriver:

Jo - det er rigtigt. Men hvis tingene er uoverskuelige, så er det vidst sådan at symptomerne bliver værre - TROR jeg! Jeg er ikke helt inde i det. Men som dem, der er fuldstændig autistiske, ændres deres adfærd jo, hvis der er det mindste udsving i den normale hverdag. Har I prøvet at bruge boardmakers i hverdagen? Det har selv helt almindelige børn (som jeg er sikker på dreng er!) også stor gavn af. Det kan give en god ro og ‘afslapning’ at tavlen ligesom ‘styrer’ dagen.

Anmeld Citér

6. august 2018

serinasmor

Anonym skriver:

Vi har ikke været sammen med andre børn udover hans storebror. Men vi har været på 2 ferier og er flyttet så der har faktisk været rimelig gang i den. Men kravene har nok ikke været så høje fordi han har reagerer lidt på flytningen så valgte vi at slække lidt på kravene ��

Og der er jo heller intet galt i at slække på kravene når det er ferie- men det er nok grunden til at han ikke viser tegn i ferien 

Anmeld Citér

6. august 2018

L-mor

Anonym skriver:

Jeg vil foreslå, at du kontakter dagplejekontoret/pædagogiske konsulenter om de kan gennemføre en observation hos dagplejeren. Det vil sige de tilbringer fx 2-3 x et par timer hos dp, og ser på hvordan din søn reagerer på/i aktiviteter, overgange fra en aktivitet til en anden, samspillet mellem din søn og dp, din søn og de andre børn, din søns evne til at lege selv hos dp, hvordan leger han, osv.

Det vil kunne give dp input - hun kan ikke se alt og alle hele tiden og der kan være situationer, hun kan organisere anderledes - og det kan give jer input, også ift psykudredning.

Anmeld Citér

6. august 2018

Anonym trådstarter

L-mor skriver:

Jeg vil foreslå, at du kontakter dagplejekontoret/pædagogiske konsulenter om de kan gennemføre en observation hos dagplejeren. Det vil sige de tilbringer fx 2-3 x et par timer hos dp, og ser på hvordan din søn reagerer på/i aktiviteter, overgange fra en aktivitet til en anden, samspillet mellem din søn og dp, din søn og de andre børn, din søns evne til at lege selv hos dp, hvordan leger han, osv.

Det vil kunne give dp input - hun kan ikke se alt og alle hele tiden og der kan være situationer, hun kan organisere anderledes - og det kan give jer input, også ift psykudredning.

Det er netop den pædagogiske supervisor som observerede ham i dagplejen og anbefalede henvisning til børnepsyk. 

Anmeld Citér

6. august 2018

Babilooo

Je har en søn med aspergers. Han var væsentlig mere presset og anderledes i børnehaven end hjemme. Som forældre ved man hvordan man skaber rondoer sine børn og mange med diagnose børn kompenserer for børnenes fx manglende fleksibilitet uden at tænke over det. 

Måske er det ingenting... men hvis I er henvist til udredning har hun set noget under sine observationer

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.