Min bekendte nasser måske på samfundet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.850 visninger
12 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. august 2018

Anonym trådstarter

Hej alle

Jeg har brug for et råd til, hvad jeg skal gøre med en af mine bekendte..

Det er en fyr, som jeg lærte at kende for nogle år siden, og jeg er siden blevet veninder med hans ekskæreste, som bor hos ham (ja de leger samboende kærester, selvom han ikke vil binde sig til hende)..

Både veninden og den bekendte er på den høje kontanthjælp.. Veninden ER syg, men er samtidig også ude i praktik og sådan, så jeg ved, at hun da heldigvis gør noget for at prøve at bidrage lidt til samfundet.. Hendes ekskæreste blev påkørt for flere år siden, og har siden haft problemer med ryggen.. Dengang jeg snakkede med ham om det, spurgte jeg ham, om han så ikke gik til noget behandling, så han kunne blive rask..
Men det gør han ikke, for han tror ikke på behandling hos hverken massør, fys, kiro eller andet, så han vil bare lade det gå i sig selv igen.. Hvilket nu gør, at han jo er på kontanthjælp og har været det i mange år..

Det er hér den snapper lidt for mig.. Han er "enlig" far (selvom ham og hans eks bor sammen) og jo også sygemeldt, så han får jo åbenbart en mega høj KH.. Det ville også være fair nok, hvis han rent faktisk ikke kunne arbejde..
Men han gider ikke gøre noget for at blive rask.. Derudover laver han en masse projekter derhjemme og på sin bil, som han sjovt nok sagtens kan.. Han kan også sagtens hjælpe venner (hvis han vel og mærke får nogle sorte penge for det), så han kan jo sagtens lave en masse i hverdagen?! Han ville sagtens kunne varetage et job, hvis han bare gad at få noget behandling for sine problemer..
Og det er her, at jeg bliver tosset..
Jeg ser konstant, at han bruger et sted mellem 5000-30.000 kr. på pjank og pjat - fede højtalere, gaver til sin datter eller eks, en ny bordplade til køkkenet, taxa til hans datter hver dag så hun kan komme i skole (i stedet for at køre hende selv, når nu han går hjemme) osv..

Det begynder efterhånden at irriterer mig godt og grundigt, for det er sådan nogle som ham, der gør, at folk der rent faktisk har brug for det, bliver skåret i kontanthjælp eller anden offentlig ydelse..

Så hvad ville I gøre?
1. Slette ham på FB og skjule veninden derinde, så jeg ikke så alle de der luksus-ting i deres opslag, som irriterer mig?
2. Eller skrive til kommunen, så de bliver opmærksomme på problemet?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2018

ErDetSnartNU

Det er svært at svare på, når man ikke selv står i situationen, men jeg håber inderligt på, at jeg selv ville gøre kommunen opmærksom på problemet. De penge han uretmæssigt får, går jo fra vores fælleskasse og dermed også fra normeringerne i institutionerne, de ældre osv osv. Der ville de blive brugt meget bedre, end de bliver som taxa/højtaler/forbrugsgoder-penge. 

Anmeld Citér

6. august 2018

Anonym trådstarter

ErDetSnartNU skriver:

Det er svært at svare på, når man ikke selv står i situationen, men jeg håber inderligt på, at jeg selv ville gøre kommunen opmærksom på problemet. De penge han uretmæssigt får, går jo fra vores fælleskasse og dermed også fra normeringerne i institutionerne, de ældre osv osv. Der ville de blive brugt meget bedre, end de bliver som taxa/højtaler/forbrugsgoder-penge. 

Ja det er jo netop også det, jeg tænker.. Altså det kan da godt være, at der ligger mere i det end det, han har fortalt mig.. Men jeg er bare i tvivl, om jeg skal få kommunen til at undersøge det eller hvad

Anmeld Citér

6. august 2018

Rosa-Sophia

Jeg må sige, at jeg ville blande mig udenom. I hvert fald den del med at vurdere om, han kan arbejde eller ej. Det er ikke op til dig at bedømme. Det skal kommunen nok følge op på  og hvis han ikke vil arbejde, vil han før eller siden blive presset til at gå i behandling for sine rygproblemer om ikke andet så for at få det dokumenteret, at der ikke er noget at gøre ved dem.

Så er der den del med at han leger enlig forsørger, mens han har en samleverske, det er den del, der er socialbedrageri og det kan du jo godt anmeldelde til kommunen. Under alle omstændigheder ville jeg nok, som du er inde på, bryde venskabet for det tyder på  at det med socialbedrageri ligger langt fra dine værdier og på ingen måde er en adfærd, du kan respektere. Og hvis du ikke kan respektere din ven så har i ikke noget at bygge et venskab på, tænker jeg.

Anmeld Citér

6. august 2018

Anonym

3. Meld ham for sort arbejde, det er skat man indberetter det til. 

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234782

Anmeld Citér

6. august 2018

Anonym

Hvis han er over 30 er satsen den samme om han bor med en eller ej.

Det der kan være en forskel,er at hannog evt kærsten,får en højere boligsikring - ordinære og ekstraordinære børnetilskud,som de ikke er berettiget til.

Jeg er kold når det kommer til sociale bedrageri,så jeg ville melde det,så må kommunen og kontrolteamet,vudere hvad der er op og ned i deres liv.

Anmeld Citér

6. august 2018

NosaNosa

Jeg ville faktisk blande mig uden om. Jeg ville undre mig, men blande mig uden om, vidende at kommunen har forsøgt at rehabilitere ham og han har sikkert også har været i arbejdsprøvning. Jeg tror ikke bare de sætter skadede folk på KH uden videre. 

Derudover vil jeg sige at du ikke kan regne med folk med rygproblemer. Der kan være perioder hvor de har det godt, perioder hvor det er meget skidt. Desuden kan holde alle de pauser han har lyst til. Det kan han ikke på et job. 

Jeg kender jo ikke den bekendte, og jeg kender ikke dig, jeg kender bare folk med ondt i ryggen. Hvis du skal gøre noget kan man måske kontakte kommunen og sige "Måske kan han godt arbejde nu?" Men han kan jo fejle en masse andet end ondt i ruggen uden du ved af det. Folk går og skjuler på mange sygdomme og lidelser. 

Men jeg forstår godt at det er hårdt at se at han fråser med pengene når han er på KH. Så tænker man i hvert fald at han får for meget udbetalt. 

Måske skal du bare vende det blinde øje til og scrolle videre - ja eller slette ham og mute opslag fra veninden.

Bare en masse tanker herfra 

Anmeld Citér

6. august 2018

Anonym

Det at man får den højeste sats ændre ikk noget hvorvidt han bor med en eller ej. Er han over 30 er satsen det samme. 

Hvad han bruger sine penge på synes jeg ærlig talt du skal blande dig langt udenom. Det rager ikke dig. 

Men hvis han begår socialt bedrageri mht ekstra ydelse på børnechecken, boligstøtte osv. Så skal du melde ham for den del. Fordi det er ulovligt. 

Men det er ikke ulovligt at købe dyre ting. 

Jeg er på KH og har købt ps4 og iPhone til mig selv og mærketøj til min søn. Men har dælme også sparet sammen for at få råd til det og der er da ingen der skal blande sig i hvad jeg bruger mine penge på som jeg er berettiget til. Og din kammerat er berettiget høj KH også selvom han ikke vil i behandling. Det skal hans jobcenter nok tage sig af og vurderer hvorvidt han er arbejdsdygtige eller ej. Det kan du ikke vurderer. 

Anmeld Citér

6. august 2018

Anonym trådstarter

NosaNosa skriver:

Jeg ville faktisk blande mig uden om. Jeg ville undre mig, men blande mig uden om, vidende at kommunen har forsøgt at rehabilitere ham og han har sikkert også har været i arbejdsprøvning. Jeg tror ikke bare de sætter skadede folk på KH uden videre. 

Derudover vil jeg sige at du ikke kan regne med folk med rygproblemer. Der kan være perioder hvor de har det godt, perioder hvor det er meget skidt. Desuden kan holde alle de pauser han har lyst til. Det kan han ikke på et job. 

Jeg kender jo ikke den bekendte, og jeg kender ikke dig, jeg kender bare folk med ondt i ryggen. Hvis du skal gøre noget kan man måske kontakte kommunen og sige "Måske kan han godt arbejde nu?" Men han kan jo fejle en masse andet end ondt i ruggen uden du ved af det. Folk går og skjuler på mange sygdomme og lidelser. 

Men jeg forstår godt at det er hårdt at se at han fråser med pengene når han er på KH. Så tænker man i hvert fald at han får for meget udbetalt. 

Måske skal du bare vende det blinde øje til og scrolle videre - ja eller slette ham og mute opslag fra veninden.

Bare en masse tanker herfra 

Lige mht. rygproblemer ved jeg alt om det .. Min mor er førtidspensionist pga. diskusprolapser.. Min far har rygproblemer, min søster har udposninger, og jeg har muligvis selv haft en diskusprolaps eller begyndende (de der udposninger).. Så det kender jeg alt til ..

Men jeg har nemlig også selv den tanke, at der kan jo være mere i det, end jeg lige ved.. Og så vil jeg selvfølgelig få dårlig samvittighed over at sige noget til kommunen.. Men omvendt vil jeg også få dårlig samvittighed over, at jeg bare holder mund, hvis han rent faktisk har snydt, og det så går udover andre (som en anden nævner: ældre og børn)..

Det er også derfor, at jeg virkelig ikke aner, hvad pokker jeg skal gøre..

Anmeld Citér

6. august 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Lige mht. rygproblemer ved jeg alt om det .. Min mor er førtidspensionist pga. diskusprolapser.. Min far har rygproblemer, min søster har udposninger, og jeg har muligvis selv haft en diskusprolaps eller begyndende (de der udposninger).. Så det kender jeg alt til ..

Men jeg har nemlig også selv den tanke, at der kan jo være mere i det, end jeg lige ved.. Og så vil jeg selvfølgelig få dårlig samvittighed over at sige noget til kommunen.. Men omvendt vil jeg også få dårlig samvittighed over, at jeg bare holder mund, hvis han rent faktisk har snydt, og det så går udover andre (som en anden nævner: ældre og børn)..

Det er også derfor, at jeg virkelig ikke aner, hvad pokker jeg skal gøre..

Jeg har aldrig hørt om underretninger baseret på, at man mener, en person med rygproblemer burde gå i fx fysioterapi eller til massør. Jeg er ret tryg ved, at lægerne kan vurdere, om den enkelte patient vil have gavn af dette eller ej, og at der vil blive fulgt op på det fra Jobcentret, hvis nogle nægter at følge en lægeordineret behandling. At I i din familie har tendens til diskusprolapser gør dig næppe til ekspert indenfor behandling af netop hans lidelse eller vurdering af, hvorvidt han er arbejdsdygtig eller ej. 

Hvordan han bruger sin KH, vedkommer ikke andre end ham, med mindre han ikke betaler sin husleje eller ikke giver sit barn mad. Jeg går absolut ind for at anmelde socialt bedrageri, men det er ikke bedrageri at bruge sine penge dumt eller forargeligt. 

Arbejder han sort, skal det selvfølgelig anmeldes. Blot du er konkret og går lige netop efter dét, du ved, og ikke det, du sjusser dig frem til nok er forkert. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.