Hej alle
Jeg har brug for et råd til, hvad jeg skal gøre med en af mine bekendte..
Det er en fyr, som jeg lærte at kende for nogle år siden, og jeg er siden blevet veninder med hans ekskæreste, som bor hos ham (ja de leger samboende kærester, selvom han ikke vil binde sig til hende)..
Både veninden og den bekendte er på den høje kontanthjælp.. Veninden ER syg, men er samtidig også ude i praktik og sådan, så jeg ved, at hun da heldigvis gør noget for at prøve at bidrage lidt til samfundet.. Hendes ekskæreste blev påkørt for flere år siden, og har siden haft problemer med ryggen.. Dengang jeg snakkede med ham om det, spurgte jeg ham, om han så ikke gik til noget behandling, så han kunne blive rask..
Men det gør han ikke, for han tror ikke på behandling hos hverken massør, fys, kiro eller andet, så han vil bare lade det gå i sig selv igen.. Hvilket nu gør, at han jo er på kontanthjælp og har været det i mange år..
Det er hér den snapper lidt for mig.. Han er "enlig" far (selvom ham og hans eks bor sammen) og jo også sygemeldt, så han får jo åbenbart en mega høj KH.. Det ville også være fair nok, hvis han rent faktisk ikke kunne arbejde..
Men han gider ikke gøre noget for at blive rask.. Derudover laver han en masse projekter derhjemme og på sin bil, som han sjovt nok sagtens kan.. Han kan også sagtens hjælpe venner (hvis han vel og mærke får nogle sorte penge for det), så han kan jo sagtens lave en masse i hverdagen?! Han ville sagtens kunne varetage et job, hvis han bare gad at få noget behandling for sine problemer..
Og det er her, at jeg bliver tosset..
Jeg ser konstant, at han bruger et sted mellem 5000-30.000 kr. på pjank og pjat - fede højtalere, gaver til sin datter eller eks, en ny bordplade til køkkenet, taxa til hans datter hver dag så hun kan komme i skole (i stedet for at køre hende selv, når nu han går hjemme) osv..
Det begynder efterhånden at irriterer mig godt og grundigt, for det er sådan nogle som ham, der gør, at folk der rent faktisk har brug for det, bliver skåret i kontanthjælp eller anden offentlig ydelse..
Så hvad ville I gøre?
1. Slette ham på FB og skjule veninden derinde, så jeg ikke så alle de der luksus-ting i deres opslag, som irriterer mig?
2. Eller skrive til kommunen, så de bliver opmærksomme på problemet?