Eksperthjælp: Positiv ægløsningstest i graviditet.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

471 visninger
1 svar
0 synes godt om
5. august

Karen Bøhrnsen

Hej Karen. Jeg er en kvinde sidst i 20’erne som døjer med uregelmæssig menstruation efter p-pille stop. Min kærestes og jeg forsøger at blive gravide. Jeg havde menstruation den 31/5. Derefter en positiv ægløsningstest den 29/6. Jeg blødte igen den 14/7. Jeg har (som det testmonster jeg er) taget en graviditetstest den 22/7 som var positiv. Har derefter taget både den 23/7 og 24/7, begge dage positiv. Den 24/7 har jeg også tager en ægløsningstest, som også var positiv. Jeg synes det hele virker meget mærkeligt, for på grund af blødningen den 14/7 tænker jeg ikke at jeg er gravid. Min cyklus har været meget lang siden p-pille stop (42+), men hvis ægløsningstesten er rigtig, så vil min cyklus være på 25 dage i denne omgang. Jeg håber SU kan hjælpe mig med at få lidt klarhed over det hele.

Hilsen A

Karens svar

Kære A

Tak for dit indlæg.

Som udgangspunkt er du gravid, hvis din graviditetstest er positiv.

Du vil ved nakkefoldsscanning omkring uge 10 kunne få at vide mere præcist, hvornår du er blevet gravid.

Jeg har ikke styr nok på hvilke hormoner, der er i en ægløsningtest siden den slår ud, når du er gravid - måske er der nogle hormoner (muligvis Lh (Lutieniserende hormon)), der går igen...? Under alle omstændigheder er det ikke bekymrende.

Men regn med du er gravid og bestil en tid hos din læge ;-)

MVH

Karen Bøhrnsen, Jordemoder

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.

Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

6. august

Lea2787

Profilbillede for Lea2787

Det er rigtig nok, at en ægløsningstest vil vise positiv under graviditet. Den reagerer nemlig på hCG (graviditetshormonet), som strukturmæssigt ligner LH (ægløsningshormonet) så meget, at testens farvestof binder hertil. 

Det omvendte gør sig dog ikke gældende, da en graviditetstest er designet til at reagere på en sidekæde på hCG-molekylet, som ikke findes på LH. 

Hvis du både har positiv graviditetstest og ægløsningstest, så har du i hvert fald forhøjede niveauer af  hCG, og en graviditet er ganske sandsynligt under udvikling 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.