Anonym skriver:
Hej.
Jeg har altid haft et anstrengt forhold til mine forældre og det bliver værre og værre som jeg bliver ældre.
Mit største problem er at de lyver, både over for deres børn men også for alle andre.
F.eks når det er over for fremmed kan det være at de lyver sig selv eller deres børn bedre end hvad der er rigtigt. Det er mest min far der gør det. Han har fortalt en person at jeg arbejde som revisor, en anden at jeg er læge, tandlæge, læser jura... jeg gør ingen af delene. Jeg synes selv at jeg har en god uddannelse og en løn i middelklasse, så det er ikke fordi at han er flov over at jeg ikke laver noget, han siger at han lyver omkring det, fordi de andre ikke skal tro de er noget. Ingen af mine forældre har en uddannelse og jeg tjener flere penge og er bedre uddannet end de er, så de har ikke haft højere forventninger til mig, så det er hellere ikke derfor. I bund og grund, så skal hans børn være bedre end alle andres børn.
Så kommer vi til det værste, de lyver overfor mig. Min mands bedstemor døde for nogle måneder siden og mine forældre gad ikke at komme til begravelsen (mine forældre har aldrig interesseret sig for andre end sig selv og deres børn), men jeg var helt i chok da jeg finder ud af, at der ikke lå en bårebuket fra dem af. Bedstemoren har hjulpet min mand og mig økonomisk og har budt mig velkommen i deres familie og taget imod mig med åben arme, hun har tit spurgt til mine forældre og har gerne ville lære min familie bedre at kende. Hun var en person som jeg var glad for. Alt dette ved mine forældre, og mine forældre har på ingen måde vist interesse i hendes liv. Men synes at det mindste de kunne gøre var at sende en bårebuket, både for hendes skyld, min mands og for min skyld. Jeg finder det yderst respektfuld at man kan være så ligeglad med et menneske som kun har villet deres datter det bedste og taget imod deres datter som den datter hun aldrig selv fik.
Jeg spørger dem så hvorfor de ikke sendte en bårebuket og til det svare min far, jamen, vi sendte dig da en SMS om at du bare skulle bestille en fra os. Jeg kunne høre på min fars stemme at han løj, jeg kan altid mærke det på ham. Jeg siger at den SMS har jeg ikke modtaget og min far svare så, jamen så er det derfor der ikke lå noget fra os, vi troede du bestilte den. Jeg har så kigget i min fars telefon og ganske rigtigt, der ligger ikke nogen besked i sendte beskeder til mig den dag, så derfor ved jeg nu at det er direkte løgn, han har fyret af, lige op i mit ansigt. Jeg er skuffet over at de ikke sender blomster men jeg er direkte rasende over at de efterfølgende lyver om det.
Jeg føler at de gør mig fuldstændig til grin og at de er så dumme at de tror at jeg ikke kan tænke selv og tror at den hopper jeg da bare på.
Nogen gange føler jeg, at de tror jeg er mega dum, mange af de ting som de siger til mig og andre er så dumme at selv mine børn på 4 og 6 ved at det ikke kan hænge sammen.
Jeg er også mega flov, når vi skal have familiefest, fordi jeg er så bange for at de siger et eller andet dumt til en af gæster, så jeg bliver til grin blandt min svigerfamilie og mine venner, heldigvis så interessere de sig ikke for andre end dem selv og deres børn, hvilket betyder at de til familiefester ikke taler ret meget med de andre og så længe de ikke taler med dem, kan de da ikke sige noget dumt, men selvom de ikke taler med andre, så fylder de ret meget til familiefesterne alligevel. De snakker meget højt og når de trænger ind af dørene begynder de at købe deres børnebørn med slik, så børnebørne “vælger” at sidde ved dem og ikke de andre bedsteforældre, hvilket flere gange er blevet kommenteret fra mine svigerforældre og jeg krummer tæer.
Til sidst vil jeg lige skrive at jeg tit får at vide, at jeg slet ikke på nogen måde ligner nogen i min familie og ingen fatter hvordan de kan være mine forældre, for jeg minder slet ikke om noget ved dem.
Hvad ville I gøre, ville I sige til dem, at de ikke skal lyve over for mig om den bårebuket, at jeg altså godt ved når de lyver og at de skal stoppe med det eller ville I bare lade som ingenting og lad dem gøre hvad de nu selv vil. Jeg er ved at nå derud hvor jeg har lyst til at sige til dem, at så længe de lyver kan jeg ikke se dem.
Til sidst vil jeg lige skrive at de ikke har nogen venner eller bekendte, de eneste mennesker de taler med er deres børn. Alle andre har de selv valgt at afskrive fra deres liv.
Jeg tænker, at dine forældre, måske mest din far, lider af nogle gevaldige mindreværdskomplekser over for omverdenen og muligvis også over for dig. At de nærmest forventer at blive set ned på og opfattet negativt af andre, ikke være “kloge” og “fine” nok.
Du skriver, at du tror, de opfatter dig som dum. Kunne sandheden ikke være, at de selv er, undskyld mig, så “dumme”, at de ikke aner, hvordan de skal gebærde sig over for en bedre begavet datter? At de ikke overhovedet har tanke for konsekvenser og følger af deres historier og bemærkninger, men simpelthen famler i blinde?
Dine forældre har åbenlyst ikke skænket det en tanke at sende en bårebuket. Aner de, at det er noget, “man” kan forventes at gøre? Bor de ikke nærmest på en anden planet, kun de to, uden at kende til, hvad “man” gør her på vores planet? Og så gør du dem opmærksom på, at de har fejlet, hvorefter din far af frygt for at erkende sin “fejl” hastigt tyr til en løgn fremfor at sige “Det tænkte vi virkelig slet ikke på” - hvilket jo ville udstille ham som dum, uvidende osv.
Det er virkelig trist og meget uheldigt, at de så at sige opfatter angreb eller løgn som det bedste forsvar mod en verden, de ikke kender/forstår, og som de opfatter som fjendtligt indstillet. Deres datter er en integreret del af den verden, men ved de godt, at hun/du ikke ser ned på dem, ikke er flov over DEM, men over deres misforståede forsøg på at møde den verden? Tænker de, at du tager afstand fra og skammer sig over dem?
Jeg får sådan en lyst til at give din far en krammer og sige, at han er god nok og slet ikke behøver at lyve for at gøre indtryk på andre. Har du gjort det? - eller tænker du, det er en selvfølge, at han ved, du holder af ham og ikke sammenligner med ham med personerne i din “nye” verden?
I min svigerfamilie gør man i den ældre generation en dyd af sine mindreværdskomplekser ved at fremhæve, at man HELDIGVIS ikke er sådan nogle hovskisnovski, overbelæste snobber - og dermed ekskluderer de jo en masse mennesker, heriblandt min familie, i stedet for at prøve at række hånden ud.
Jeg ville tage en KÆRLIG snak med dem, hvor du på den ene side viser dem, at du elsker dem og ikke er flov over dem som mennesker, men samtidig understreger, at det skal være slut med løgnehistorier og uhøflig opførsel, hvis dette - at du ikke er flov over dem - ikke skal ændre sig.