Eksperthjælp: Bopælsændring og skoleskift

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

551 visninger
0 svar
0 synes godt om
31. juli

Helene Treschow

Hej,
Jeg er bopælsforælder for min datter fra nov2009, der skal i 3. Klasse. Vi bor idag ca30-35 km væk fra faderen og hun er hos ham i en 10-4 ordning. Vi bor begge i Roskilde kommune, bare hver sin ende.
Hun taler ofte om at ville være der mindre, men jeg har ikke gjort yderligere, da alle vores samværsaftsler er lavet i SF, og han er tung at danse med.
Vi har været skilt fra hun var 6 mdr, og hun sov hos ham første gang da hun var 2,4 år.

Min nuværende mand og jeg overvejer at flytte til København. Det vil i sagens natur indebære et skoleskifte og det kan jeg jo ikke beslutte alene.

Hvordan er det med det? Afstanden i km er plus minus den samme for ham som idag, dog nok med mere trafik.
Vil han være “tvunget” til at anerkende et skoleskift, når hun bor hos mig - og jeg flytter?
Hvordan griber jeg det bedst an?
På forhånd tak
Vh Hazelmom

Helenes svar

Hej Hazelmom

Som bopælsforælder kan du træffe beslutninger på egen hånd om en række forskellige ting, men skolegang/skoleskift og skolefritidsordningerne kræver enighed mellem forældre, der har fælles forældremyndighed. Derfor kan du som udgangspunkt ikke uden faderens accept flytte jeres datter til en anden skole (jeg antager, at I har fælles forældremyndighed?).

Når man som forælder flytter, kan der opstå et behov hos den ene eller anden forælder for at tage stilling til barnets bopæl eller det fremtidige samvær. Derfor skal du varsle faderen om flytningen senest 6 uger før. Det giver ham mulighed for at indrette sig på den nye situation, og med andre ord bringe spørgsmålet om jeres datters bopæl og/eller samvær op overfor dig, eller Statsforvaltningen, hvis I ikke kan blive enige. Statsforvaltningen har mulighed for at træffe en midlertidig afgørelse om bopælen.

Skulle der blive en sag ud af det, vil man tillægge din datters mening en vis betydning i forhold til, hvor hun skal bo, og hvilken samværsordning der skal være. Mon ikke jeres datter vil følge dig, ikke mindst fordi du igennem 8 års tid har været jeres datters primære omsorgsperson? Ud fra det du skriver, vurderer jeg ikke risikoen som værende stor for, at du ville miste din datters bopæl.

Når afstanden mellem jeres hjem ikke øges på grund af en flytning, lader det heller ikke til, at det bliver svært at fortsætte samværsordningen. Men hvordan med afstanden fra skole til hjem? Det afgørende vil være, at samværet kan fungere for din datter i hverdagen og i forhold til skole, kammerater, m.m.

Hvis du ønsker en snak om, hvordan du bedst kan gribe det an, vil jeg gerne tilbyde dig en snak. I så fald er du velkommen til at kontakte mig på htr@tvc.dk.

Bedste hilsner

Helene Treschow

Helene har stor erfaring med at rådgive og føre sager om forældremyndighed, børns bopæl og samvær. Helene rådgiver derudover i forbindelse med (overvejelser om) separation og skilsmisse, ægtefællebidrag og bodeling, samt om børnebidrag. Endvidere rådgiver Helene ugifte samlevende og (kommende) ægtepar, blandt andet om samejeoverenskomster, ægtepagter, og testamenter, herunder også børnetestamenter

Se Helenes hjemmeside: TVC Advokatfirma

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.