Bedste råd til pottetræning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. juli 2018

Dorthe1986

Jeg stemmer i med de andre, drop potten derhjemme. Det kan godt være han bliver glad og stolt når det lykkes. Men det er samtidig et forventningspres, og noget der slet ikke behøver have et fokus. I dagplejen er det bare en sjov leg fordi de andre gør det. Her var min søn over tre og jeg skulle en dag skifte ham, og da jeg ville give ham ny ble på sagde han "mor jeg bruger altså ikke ble mere". Og siden har han ikke brugt ble. Vent til han er klar 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. juli 2018

Babilooo

Tag bleen af når I er hjemme og lad ham rende numsen barnpå græsplænen. Vi satte potten ud på græsset. Då kunne han selv finde dennhvis han var interesseret

Anmeld Citér

31. juli 2018

Anonym

Jeg synes faktisk, det er ret grænseoverskridende, at dagplejemor lader til at presse på med pottetræning af et barn på 2,5 år. Et er, at hun selv sætter børnene på potte så tidligt - det skulle hun heller ikke bryde sig om at gøre med mine børn uden at spørge først - men det lyder som om, det også er hende, der har givet dig et skævt billede af, hvornår børn egentlig kan forventes at smide bleen. Din søn er da overhovedet ikke bagefter - tværtimod ville det være til den tidlige side at smide bleen som 2,5-årig.

Mange lader af uransagelige årsager til at se en eller anden form for prestige i at få børn til at smide bleen tidligt. Det er noget pjat - Børn er hverken mere intelligente eller bedre motorisk, fordi de kan gå på potte tidligere end jævnaldrende. Det er en helt ligegyldig ting, medmindre man går op i det for at spare penge på bleer.

Tværtimod kan man tænke på, hvad det kan gøre ved små børns selvværd, når de på den måde bliver trænet, vurderet og modtage belønning og ros, når de kan leve op til en bestemt ting, som omgivelserne forventer af dem - i stedet for at man bare kigger på, hvor de er i deres udvikling og griber det, når det er naturligt for dem (hint: Ikke noget godt).

Jeg ville droppe træningen derhjemme og vente lidt, til det falder mere naturligt for barnet. Det skal nok komme indenfor det næste års tid. 

Anmeld Citér

31. juli 2018

Anonym trådstarter

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Men så er det jo egentlig også lidt svært at råde dig helt - for de råd du får om at fjerne fokus, droppe belønning, vente til han er klar, dem føler du ikke rigtig for at følge 

Det er helt normalt at der er forkskel på hjemme og vuggestue/dagpleje - og du kan roligt lade dagplejen fortsætte, hvis det fungerer der. Der er ikke nogen normal eller gennemsnitlig alder - alt mellem 2 og 4 er vel meget normalt, vil jeg tro... men igen er det jo lige meget med “gennemsnittet”, hvis ens barn er et andet sted.

Og ja, overdreven jubel, klap og belønning frarådes også - alt for meget pres og fokus, selvom han lige i situationen bliver glad. Jeg ville som sagt skrue helt ned .. enten tage en lang pause eller nøjes med én gang dagligt, bare sidde lidt, ikke så meget fokus på om der laves noget. Og evt. rende en masse nøgen - hvis ikke de leder til mange uheld og nederlag...

Men må jeg spørge hvorfor du synes jeg skal stoppe helt, når han normalt i hverdagen har tisset en til to gange uden problem? Som jeg skriver har det været et problem her i ferien. Og som jeg skriver vil jeg rigtig gerne have råd til at gøre det mere naturligt/sjovt. Altså knap så meget: nu skal vi ud på potten. 

Lader i dem rende med bar røv hele dagen? Eller hvordan gør i? Vi har altid kun gjort det ca én gang dagligt, hvilket har passet ham fint i hverdagen. Hvert fald det sidste halve år. Indtil blev han ked af det og så gik der måske en uge igen før jeg prøvede hjemme. 

Nå for søren. Det vidste jeg ikke. Hvordan presser man? Altså hvis det først er efter? 

Anmeld Citér

31. juli 2018

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Åååh pottetræning.. for nogen virker det og ungerne bliver kickstartet til at komme af med bleen. Andre. Not so much.. 

det er da fint at dp kan sætte begge børn på potte når det nu er det hun gerne vil, og så har hun styr på 2 på én gang. Og at de synes det er hyggeligt deroppe. Men din søn har gjort det i hvad, 1 år nu? (Du skriver siden 1,5 år) og han er ikke blevet mere blefri af det.. det vil jeg tage som et tydeligt tegn på at han bare slet ikke er klar endnu. Fint at han tisser på potte deroppe, men jeg ville seriøst droppe det derhjemme. Det har jo ingen effekt. 

Min søn syntes også potten var sjov. I 3 uger. Derefter ville han ikke sidde på den. Så købte vi et børnebræt til toilettet.. der ville han heller ikke. Så ventede vi.. så startede han i børnehave og så at ALLE uden undtagelse skulle på toilet inden mad. Og så ville han også. Og vupti var han blefri på 2 uger. 

Min datter har godt ville sidde på potte, og har lavet hvad hun skulle. Synes det var sjovt. Men det ændrede ikke på at hun altså ikke selv mærkede når hun skulle. Det var mere held at hun lige blev sat når hun kunne komme af med noget. Og efter 6 mdr gad hun heller ikke mere. Mistede tålmodigheden osv. Vi stoppede.. pludselig en dag kom hun og sagde hun skulle tisse, så tog jeg ble og bukser af hende og hun gik selv på toilet og lavede både det ene og det andet. Siden har hun ikke brugt ble.. hun var 3 år og 1 mdr. 

Så mit råd er at vente til han reelt selv kommer og viser interessen. 

Jeg har seriøst en veninde der har "pottetrænet" fra hendes datter var baby. Altså stirret på  barnet for at aflæse tegn på at nu skulle hun, og så løbet ud og holdt hende over toilettet, og brugt stofbleer for at hun bedre skulle kunne mærke når der var noget i bleen. Det skulle hjælpe med at ville af med den hurtigere.. hendes er 3,5 år nu og slet slet slet ikke blefri.. det kommer, når de er klar.. 

Har egentlig ikke haft fokus på han skulle af med bleen overhovedet. Kun at øve potten. Det andet kommer nok. 

Til hverdag kommer han sommetider selv før aftensmad og siger han skal tisse på potte. Vi øver altid først efter. Men måske skulle jeg faktisk holde pause indtil han selv savner det mere eller selv kommer. Men kommer de selv uden man råder/tilbyder dem? 

Anmeld Citér

31. juli 2018

Anonym trådstarter

Okay. Jeg synes i har nogle gode råd og jeg tror jeg vil afprøve at afvente. Altså droppe det helt også efter sommer, selvom hverdags potte normalt ikke er et problem mere. Det kan jo være han som han sommetider gør i forvejen kommer og spørger og så får han selvfølgelig lov. 

Ja! Det gør vi!!!!  

Nu er den beslutning så taget. Hvad så med rutinen? Hvad gør i når de kommer selv eller er mere klar? Lader dem rende uden ble hjemme?

tak for jeres gode råd! Tænker i alle har læst alle mine kommentarer, både om dagligdagen hvor jeg troede det gik godt og om ferien. Men hvis så mange alligevel synes han ikke lyder klar, så gider jeg ikke være den der spørg ham endnu. 

Angående dagplejemor. Hun begyndte da de var 1,5 år og ja, hun har flere gange kommenteret at han snart burde være blefri. 

Prestige rager mig. Spare på bleer rager mig os. Det fuldstændige ligegyldige faktorer for mig. Min søn er vigtigst. Og jeg vil altid synes han er verdens sejeste, ble eller ej. Han bliver ikke mindre dygtig af at komme af med bleen senere. 

Anmeld Citér

31. juli 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Har egentlig ikke haft fokus på han skulle af med bleen overhovedet. Kun at øve potten. Det andet kommer nok. 

Til hverdag kommer han sommetider selv før aftensmad og siger han skal tisse på potte. Vi øver altid først efter. Men måske skulle jeg faktisk holde pause indtil han selv savner det mere eller selv kommer. Men kommer de selv uden man råder/tilbyder dem? 

Hvis han selv kommer og siger til, så siger du selvfølgelig okay og følger ham på potten. 

Alt det andet er slet ikke nødvendigt når han faktisk selv kan mærke efter og sige til. Lige mu tror jeg måske egentlig det er lidt en bjørnetjeneste at sætte ham på en potte oftere end han selv efterspørger, for hvis han bliver sat på en potte så sjattisser han jo bare det han kan, og kommer dermed ikke til at gå rundt og mærke følelsen af faktisk at skulle tisse. 

Jeg tror det er rigtig fint at i holder pause og lader ham komme selv og sige til. Han kan jo godt. Så det skal nok blive mere kontinuerligt, men i hans eget tempo  

jeres dp lyder total gammeldags i hendes tilgang hvis hun tror at børn bliver blefri bare fordi hun har sat dem på en potte i et år. Ja det virker ved nogen - fordi de alligevel ville være klar tidligt, men for dem der ikke er klar er det total spild af tid.

Anmeld Citér

31. juli 2018

ErDuHerIkkeSnart

Anonym skriver:

Men må jeg spørge hvorfor du synes jeg skal stoppe helt, når han normalt i hverdagen har tisset en til to gange uden problem? Som jeg skriver har det været et problem her i ferien. Og som jeg skriver vil jeg rigtig gerne have råd til at gøre det mere naturligt/sjovt. Altså knap så meget: nu skal vi ud på potten. 

Lader i dem rende med bar røv hele dagen? Eller hvordan gør i? Vi har altid kun gjort det ca én gang dagligt, hvilket har passet ham fint i hverdagen. Hvert fald det sidste halve år. Indtil blev han ked af det og så gik der måske en uge igen før jeg prøvede hjemme. 

Nå for søren. Det vidste jeg ikke. Hvordan presser man? Altså hvis det først er efter? 

Egentlig bare fordi du skrev en række ting, som tydede på at han ikke var dér lige nu - og fordi det ikke i mine øjne skal forbindes med noget svært at gå på toilettet, eller noget man bliver presset til. Derfor synes jeg ligesom de andre, at jeres dagplejemors tilgang er lidt besynderlig - men jeg ville lade hende gøre hvad der fungerer hos hende og ignorere resten. Tænker at det er dejligt at det har kørt fint i hverdagen i nogen tid - men lige nu gør det ikke - og så ville jeg stoppe op og tænke "pyt - vi tager en pause". 

Må indrømme at vi endnu ikke er super strukturerede omkring det herhjemme. Min datter er kun lige over 2 år, så med mindre hun selv beder om at sidde på toilettet, eller om at få bleen af (det gør hun lidt her i varmen - måske en gang om dagen), så gør jeg ikke så meget andet end at tilbyde hende at sidde om morgenen, når vi står op.

Hun taler meget om det man laver - stort og småt - hvor det kommer fra - om at store piger sidder på toilettet, hviket jeg tager som tegn på interesse (og sikkert noget hun får med sig fra vuggestuen). Hun er begyndt at sige højt, når hun skal lave noget i bleen, men vi er endnu ikke nået til at hun mærker og kan sige til i tid nok til at vi når toilettet. 

Når hun laver noget på toilettet nu og da, mest ved tilfælde, roser jeg selvfølgelig og siger at det er super flot - men ellers gør jeg ikke et stor nummer ud af det, ud over at svare på hendes spørgsmål, når hun fx vil vide om tis kommer fra tissekonen, osv. 

Anmeld Citér

31. juli 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Okay. Jeg synes i har nogle gode råd og jeg tror jeg vil afprøve at afvente. Altså droppe det helt også efter sommer, selvom hverdags potte normalt ikke er et problem mere. Det kan jo være han som han sommetider gør i forvejen kommer og spørger og så får han selvfølgelig lov. 

Ja! Det gør vi!!!!  

Nu er den beslutning så taget. Hvad så med rutinen? Hvad gør i når de kommer selv eller er mere klar? Lader dem rende uden ble hjemme?

tak for jeres gode råd! Tænker i alle har læst alle mine kommentarer, både om dagligdagen hvor jeg troede det gik godt og om ferien. Men hvis så mange alligevel synes han ikke lyder klar, så gider jeg ikke være den der spørg ham endnu. 

Angående dagplejemor. Hun begyndte da de var 1,5 år og ja, hun har flere gange kommenteret at han snart burde være blefri. 

Prestige rager mig. Spare på bleer rager mig os. Det fuldstændige ligegyldige faktorer for mig. Min søn er vigtigst. Og jeg vil altid synes han er verdens sejeste, ble eller ej. Han bliver ikke mindre dygtig af at komme af med bleen senere. 

Når han begynder at sige til oftere, tager i bleen af hjemme ja. Så mærker han også hvis der sker uheld og han dermed var for længe om at sige til det er altsammen med til at gøre ham opmærksom på kroppens signaler og når han så er rimelig sej til det, giver i 5 sæt skiftetøj med i inst og lader bleen blive hjemme. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.