Jeg synes faktisk, det er ret grænseoverskridende, at dagplejemor lader til at presse på med pottetræning af et barn på 2,5 år. Et er, at hun selv sætter børnene på potte så tidligt - det skulle hun heller ikke bryde sig om at gøre med mine børn uden at spørge først - men det lyder som om, det også er hende, der har givet dig et skævt billede af, hvornår børn egentlig kan forventes at smide bleen. Din søn er da overhovedet ikke bagefter - tværtimod ville det være til den tidlige side at smide bleen som 2,5-årig.
Mange lader af uransagelige årsager til at se en eller anden form for prestige i at få børn til at smide bleen tidligt. Det er noget pjat - Børn er hverken mere intelligente eller bedre motorisk, fordi de kan gå på potte tidligere end jævnaldrende. Det er en helt ligegyldig ting, medmindre man går op i det for at spare penge på bleer.
Tværtimod kan man tænke på, hvad det kan gøre ved små børns selvværd, når de på den måde bliver trænet, vurderet og modtage belønning og ros, når de kan leve op til en bestemt ting, som omgivelserne forventer af dem - i stedet for at man bare kigger på, hvor de er i deres udvikling og griber det, når det er naturligt for dem (hint: Ikke noget godt).
Jeg ville droppe træningen derhjemme og vente lidt, til det falder mere naturligt for barnet. Det skal nok komme indenfor det næste års tid.
Anmeld
Citér