Bedste råd til pottetræning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.156 visninger
18 svar
12 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
31. juli 2018

Anonym trådstarter

Min søn er efterhånden normalt god til pottetræning i hverdagen. 

Altid i dagplejen, men også oftest dagligt én til to gange hjemme. Han ville dog første gang i dagplejen dengang, fordi der os var andre børn som sad på potte, hvorimod han herhjemme ikke altid gad det. (Gad ikke sidde stille på den potte). Hvis han begyndte at græde, ville jeg ikke gøre det til en dårlig ting og satte potten væk for dagen. 

Han har ikke villet en eneste gang her i sommerferien på snart to uger. Dog er hverdagen jo også lidt (meget) anderledes med knap så mange ture, rejse, gæster, invitationer til ting osv. Det der med at vi ikke fast er hjemme på samme tid osv osv. Det svært når vi er ude, fordi folk ikke har en potte og han ikke vil sidde på toilettet uden ekstra lille bræt, da han ikke kan sidde der selv. 

Hvad er jeres bedste ide til at komme sådan ordentlig igang igen hjemme? Har altid synes det var lidt en hård kamp. Frygter han skal starte forfra nu  .. 

Han er en dreng med krudt i røven og har altid været hurtig til alt. Han er 2,5 år ca. 

Er han langsom i forhold til alle andre børn? Et andet barn blev pottetrænet fra 1,5 års alderen, hvorfor dp også begyndte på min søn på samme tid (begge går stadig med ble), men tænkte bare, at jeg synes det var tidligt, hvilket jeg også sagde til dp, men hun var fast besluttet på at begge skulle starte der. Dog er jeg førstegangsmor og frygter nu det er helt unormalt det skal være så svært stadigvæk i hans nuværende alder?  

Hvad er jeres erfaringer? 

Han plejer at få en lille belønning når han tisser, som han normalt elsker. Han græder ikke når jeg tager ham med ud til potten, som de første gange jeg prøvede hjemme, men gider simpelthen bare ikke sidde der som han plejer. Jeg vil bare ikke tvinge det ned over hovedet på ham. Vil gerne gøre det til en leg, eller noget godt. Så hvordan kan man gøre det, uden man nu skal til at ud på potten?  

Jeg må bare erkende jeg ikke er verdens bedste pottetræner. Jeg er super dygtig til meget andet, men lige pottetræning ik? Det synes jeg er svært.  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. juli 2018

Anonym

Anonym skriver:

Min søn er efterhånden normalt god til pottetræning i hverdagen. 

Altid i dagplejen, men også oftest dagligt én til to gange hjemme. Han ville dog første gang i dagplejen dengang, fordi der os var andre børn som sad på potte, hvorimod han herhjemme ikke altid gad det. (Gad ikke sidde stille på den potte). Hvis han begyndte at græde, ville jeg ikke gøre det til en dårlig ting og satte potten væk for dagen. 

Han har ikke villet en eneste gang her i sommerferien på snart to uger. Dog er hverdagen jo også lidt (meget) anderledes med knap så mange ture, rejse, gæster, invitationer til ting osv. Det der med at vi ikke fast er hjemme på samme tid osv osv. Det svært når vi er ude, fordi folk ikke har en potte og han ikke vil sidde på toilettet uden ekstra lille bræt, da han ikke kan sidde der selv. 

Hvad er jeres bedste ide til at komme sådan ordentlig igang igen hjemme? Har altid synes det var lidt en hård kamp. Frygter han skal starte forfra nu  .. 

Han er en dreng med krudt i røven og har altid været hurtig til alt. Han er 2,5 år ca. 

Er han langsom i forhold til alle andre børn? Et andet barn blev pottetrænet fra 1,5 års alderen, hvorfor dp også begyndte på min søn på samme tid (begge går stadig med ble), men tænkte bare, at jeg synes det var tidligt, hvilket jeg også sagde til dp, men hun var fast besluttet på at begge skulle starte der. Dog er jeg førstegangsmor og frygter nu det er helt unormalt det skal være så svært stadigvæk i hans nuværende alder?  

Hvad er jeres erfaringer? 

Han plejer at få en lille belønning når han tisser, som han normalt elsker. Han græder ikke når jeg tager ham med ud til potten, som de første gange jeg prøvede hjemme, men gider simpelthen bare ikke sidde der som han plejer. Jeg vil bare ikke tvinge det ned over hovedet på ham. Vil gerne gøre det til en leg, eller noget godt. Så hvordan kan man gøre det, uden man nu skal til at ud på potten?  

Jeg må bare erkende jeg ikke er verdens bedste pottetræner. Jeg er super dygtig til meget andet, men lige pottetræning ik? Det synes jeg er svært.  

Hvorfor have så travlt med den pottetræning? Synes tit vi forældre stresser for meget over det et barn er klar når den er klar. For så må min søn på 2 1/2 år været meget bagud han viser ikke én gang interesse for potten endnu  børn er forskellige.

så tag du den bare lidt med ro her i ferien 

Anmeld Citér

31. juli 2018

ErDuHerIkkeSnart

Hvorfor så meget fokus på “træning” af noget, som drengen ikke viser tegn på at være spor klar til? Det haster jo ikke - og det er vel reelt lige meget om han er “langsom” ift. andre børn (hvilket han nu ikke lyder til) - han bliver ikke mere klar af en sådan sammenligning?

Jeg bryder mig hverken om træning eller belønning i den sammenhæng ... kan I ikke lade tid og lyst drive værket, når han engang udviser interesse?

Anmeld Citér

31. juli 2018

Anonym trådstarter

Jeg har som sagt påtalt det for dp, men hun øver alligevel, hvorfor han til hverdag viser mere og mere interesse. Dog er der dage han ikke gider og det acceptere jeg. Han er HYLE stolt og hælder selv ud i toilet og trækker op bagefter og løber ud og fortæller sin far det, hvorfor jeg ikke synes der skal gives slip på det. 

Har os accepteret hans manglende ønske her i ferien. Men tænker også det fordi jeg ikke på samme måde kan køre strukturen. Altså samme tid hver dag osv. 

Normalt er efter aftensmad et godt tidspunkt, da han ofte får succes der. Belønningen gør ham vildt stolt, så det holder jeg ved. 

Men jeg har som sådan ikke travlt. Bliver bare lidt stresset, fordi dp altid har sammenlignet børnene der og når den ene nu skulle trænes, så skulle min søn også. 

Bryder mig egentlig heller ikke om sammenligninger eller for den sags skyld presse ham til noget han ikke er klar til. 

Jeg føler dog egentlig han er klar (i hverdagene, ikke i ferien, hvorfor jeg hurtigt acceptere når han siger fra), men mangler en måde at gøre det lidt mere naturligt på tror jeg. Hvor ofte øver man? Indtil nu har jeg som gennemsnit kun tilbudt det én gang dagligt, for at fokus ikke skulle omhandle det for meget. Men måske er det det som gør han lidt glemmer det var sjovt til dagen efter?

I starten var han ikke klar hjemme, hvorfor jeg hurtigt satte den væk og der kunne gå en uge inden jeg prøvede at tage den frem igen. Dp hver dag. 

Men uden at det er for at sammenligne, hvad er så gennemsnitligt for hvornår de begynder at vise interesse og smide bleen? Ikke de hurtige, ikke de langsomme. Tænker bare, at jeg føler jeg måske har følt det var meget tidligt som 1,5 årige at begynde. Hvilket jeg også fik fortalt. 

Anmeld Citér

31. juli 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvorfor have så travlt med den pottetræning? Synes tit vi forældre stresser for meget over det et barn er klar når den er klar. For så må min søn på 2 1/2 år været meget bagud han viser ikke én gang interesse for potten endnu  børn er forskellige.

så tag du den bare lidt med ro her i ferien 

Og tak. Jeg tager den med ro med god samvittighed resten af ferien 

Anmeld Citér

31. juli 2018

Babilooo

Ej slap helt af

Min søn var lige fyldt fire. Han viste ingen interesse før han var over 3.

jeg gjort det at jeg ikke sagde noget når han havde uheld og jublede når det lukkedes.

vi gav High fives når det lykkedes og jeg sagde “ hvem kunne finde ud af at lave lort på toalettet” og han svarede “mig” og smilede. 

Når der var så var uheld sagde jeg “hjem kunne finde ud af st lave lort på toalettet i morges”. 

Så selv et uheld blev led tilbage til en følelse af succes’s. 

Men når han ikke er ældre ville jeg lade det ligge.

Anmeld Citér

31. juli 2018

Anonym trådstarter

Jeg har lidt haft en følelse af, at som førstegangsmor har jeg været så meget i tvivl om jeg var den eneste i verden der ikke kunne finde ud af at pottetræne så det fungerede godt og om jeg bare var helt uvidende omkring at jeg faktisk burde have lært ham det mere intensivt nu. Jeg har ærligtalt ikke haft særlig meget fokus på det, hvilket måske er grunden til han har været så længe om at interessere sig for det agtig. Det skal være et tilbud men ikke tvang. Dog vil jeg jo synes det var fedt at han (igen) begyndte at tage imod det. Måske det helt naturligt bliver sjovt igen, når hverdagen køre. 

Dp kommentere bare på, at hun aldrig har problemer med det osv, hvor jeg også fortæller hende at det at der sidder et andet barn, åbenbart gør pottetrænigen sjovere for ham og det må hun acceptere. Det er sådan set ikke hendes barn og jeg vil ikke tvinges til, at sætte ham på den de dage han trækker sig. Dog er der i hverdagene få dage han gør det. Der vil han som regel gerne. Men synes stadig strukturen omkring det, kunne være lidt mere naturlig og sjovt. 

Anmeld Citér

31. juli 2018

Anonym trådstarter

Smølfine123 skriver:

Ej slap helt af

Min søn var lige fyldt fire. Han viste ingen interesse før han var over 3.

jeg gjort det at jeg ikke sagde noget når han havde uheld og jublede når det lukkedes.

vi gav High fives når det lykkedes og jeg sagde “ hvem kunne finde ud af at lave lort på toalettet” og han svarede “mig” og smilede. 

Når der var så var uheld sagde jeg “hjem kunne finde ud af st lave lort på toalettet i morges”. 

Så selv et uheld blev led tilbage til en følelse af succes’s. 

Men når han ikke er ældre ville jeg lade det ligge.

Gør også rigtig meget ud af at klappe og juble. Det gør ham så glad. Læs lige min kommentare over/under din. Altså tænker ikke jeg helt skal give slip på det, dog at jeg skal lade den ligge her i ferien. 

Men tusinde tak for din kommentar og skide god idé med at lede uheld til succes. Måske jeg skulle prøve at lade ham rende mere uden ble. Gør han egentlig aldrig.  Dejligt at vide det er meget normalt. 

Anmeld Citér

31. juli 2018

ErDuHerIkkeSnart

Anonym skriver:

Jeg har som sagt påtalt det for dp, men hun øver alligevel, hvorfor han til hverdag viser mere og mere interesse. Dog er der dage han ikke gider og det acceptere jeg. Han er HYLE stolt og hælder selv ud i toilet og trækker op bagefter og løber ud og fortæller sin far det, hvorfor jeg ikke synes der skal gives slip på det. 

Har os accepteret hans manglende ønske her i ferien. Men tænker også det fordi jeg ikke på samme måde kan køre strukturen. Altså samme tid hver dag osv. 

Normalt er efter aftensmad et godt tidspunkt, da han ofte får succes der. Belønningen gør ham vildt stolt, så det holder jeg ved. 

Men jeg har som sådan ikke travlt. Bliver bare lidt stresset, fordi dp altid har sammenlignet børnene der og når den ene nu skulle trænes, så skulle min søn også. 

Bryder mig egentlig heller ikke om sammenligninger eller for den sags skyld presse ham til noget han ikke er klar til. 

Jeg føler dog egentlig han er klar (i hverdagene, ikke i ferien, hvorfor jeg hurtigt acceptere når han siger fra), men mangler en måde at gøre det lidt mere naturligt på tror jeg. Hvor ofte øver man? Indtil nu har jeg som gennemsnit kun tilbudt det én gang dagligt, for at fokus ikke skulle omhandle det for meget. Men måske er det det som gør han lidt glemmer det var sjovt til dagen efter?

I starten var han ikke klar hjemme, hvorfor jeg hurtigt satte den væk og der kunne gå en uge inden jeg prøvede at tage den frem igen. Dp hver dag. 

Men uden at det er for at sammenligne, hvad er så gennemsnitligt for hvornår de begynder at vise interesse og smide bleen? Ikke de hurtige, ikke de langsomme. Tænker bare, at jeg føler jeg måske har følt det var meget tidligt som 1,5 årige at begynde. Hvilket jeg også fik fortalt. 

Men så er det jo egentlig også lidt svært at råde dig helt - for de råd du får om at fjerne fokus, droppe belønning, vente til han er klar, dem føler du ikke rigtig for at følge 

Det er helt normalt at der er forkskel på hjemme og vuggestue/dagpleje - og du kan roligt lade dagplejen fortsætte, hvis det fungerer der. Der er ikke nogen normal eller gennemsnitlig alder - alt mellem 2 og 4 er vel meget normalt, vil jeg tro... men igen er det jo lige meget med “gennemsnittet”, hvis ens barn er et andet sted.

Og ja, overdreven jubel, klap og belønning frarådes også - alt for meget pres og fokus, selvom han lige i situationen bliver glad. Jeg ville som sagt skrue helt ned .. enten tage en lang pause eller nøjes med én gang dagligt, bare sidde lidt, ikke så meget fokus på om der laves noget. Og evt. rende en masse nøgen - hvis ikke de leder til mange uheld og nederlag...

Anmeld Citér

31. juli 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Åååh pottetræning.. for nogen virker det og ungerne bliver kickstartet til at komme af med bleen. Andre. Not so much.. 

det er da fint at dp kan sætte begge børn på potte når det nu er det hun gerne vil, og så har hun styr på 2 på én gang. Og at de synes det er hyggeligt deroppe. Men din søn har gjort det i hvad, 1 år nu? (Du skriver siden 1,5 år) og han er ikke blevet mere blefri af det.. det vil jeg tage som et tydeligt tegn på at han bare slet ikke er klar endnu. Fint at han tisser på potte deroppe, men jeg ville seriøst droppe det derhjemme. Det har jo ingen effekt. 

Min søn syntes også potten var sjov. I 3 uger. Derefter ville han ikke sidde på den. Så købte vi et børnebræt til toilettet.. der ville han heller ikke. Så ventede vi.. så startede han i børnehave og så at ALLE uden undtagelse skulle på toilet inden mad. Og så ville han også. Og vupti var han blefri på 2 uger. 

Min datter har godt ville sidde på potte, og har lavet hvad hun skulle. Synes det var sjovt. Men det ændrede ikke på at hun altså ikke selv mærkede når hun skulle. Det var mere held at hun lige blev sat når hun kunne komme af med noget. Og efter 6 mdr gad hun heller ikke mere. Mistede tålmodigheden osv. Vi stoppede.. pludselig en dag kom hun og sagde hun skulle tisse, så tog jeg ble og bukser af hende og hun gik selv på toilet og lavede både det ene og det andet. Siden har hun ikke brugt ble.. hun var 3 år og 1 mdr. 

Så mit råd er at vente til han reelt selv kommer og viser interessen. 

Jeg har seriøst en veninde der har "pottetrænet" fra hendes datter var baby. Altså stirret på  barnet for at aflæse tegn på at nu skulle hun, og så løbet ud og holdt hende over toilettet, og brugt stofbleer for at hun bedre skulle kunne mærke når der var noget i bleen. Det skulle hjælpe med at ville af med den hurtigere.. hendes er 3,5 år nu og slet slet slet ikke blefri.. det kommer, når de er klar.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.