Hej piger, de damer og mænd
Min Mand og jeg overvejer at få os en rengøringsdame, da vi synes vi bruger tiden på det stede for at lege med vores pige og tiden er heller ikke altid til det. samt det når men kommer hjem fra 37 timer om uge vil man bare gerne slappe af også
Har nogle af jer erfaringer med sådan noget?
Tænker at det bare kan være sort? Det er vel det billigste?Hvor lang tid ad gangen har I jeres og hvad gør de?
Er det bedst at have en gammel dame rendende eller en ung pige? Kan man stole på folk?
har I en hvad gør /laver de ?
Mange spørgsmål, men vil bare forhøre mig, inden jeg kaster mig ud i alt muligt.
manden er på arbejde 36 dage ude altså hvor han ikke er hjemme i dk. og så er han hjemme i 3-4 uger uden noget altså fri 24/7 i 3-4 uger(der har han tid til næsten det hele ud over, at han henter pigene kl. 13 fra bh hvor de så også møder kl.9-9:30). så det er tit kun mig(arbejder 37 timer ) og vores piger på 3 og 4 år.
vi kan begge ikke lide at lægge tøj sammen og det er fx en ting vi er sikker på vi gerne vil ha hende til det. andre der vil komme med hvad hun/han gør ved jer ?
Betalte I selv for, at du kunne føde jeres børn med - antager jeg - kompetent hjælp fra en jordemor (og måske andet sundhedspersonale)?
Betaler I for at køre på vejene til arbejde?
Betaler I fuld pris (altså langt mere end blot forældrebetalingen) for jeres børns institutionspladser?
Svaret er nok nej til alle 3 spørgsmål. For den udgift financieres via skatten. Fra fælleskassen. Så at søge efter sort arbejde og billigst muligt (og dermed ikke bidrage til fælleskassen) er forkasteligt. I må trække op til 12.000 kr. fra i skat (6.000 per voksen i husstanden) om året til bl.a rengøring.
Gå ind på okrent.dk. Det er 3Fs liste over rengøringsfirmaer med overenskomst. Søg på dit område. Ring til 3. Få dem ud. Modtag 3 tilbud. Vælg det du bedst kan li'. Hvis du absolut er til platforms-økonomi og vil vælge 'en moden dame', så brug Hilfr.dk. De har tegnet overenskomst og har elementer af en velfærdsmodel i deres prisstruktur.
Vi har rengøring hver uge. Vi rydder selv lige op aftenen ingen. Det tager 20 minutter. Det koster 650 kr. for rengøring af 120 m2 inkl. 2 badeværelser og trapper. Hos os er der 80% af huset, der skal gøres rent hver gang. Resten skifter mellem ugerne. Fx. guldvask på 1. sal den ene uge og 2. sal den anden uge. Og så reder de tit også sengen, tager køkkenlågerne, køleskab eller what ever. De kommer hver fredag mellem kl. 9-15. Jeg elsker at sætte nøglen i døren kl. 15:30 og bare nyde det rene hjem (i de 8 sekunder det varer, før der er sand på gulvet og fedtede fingre på køkkenlågerne
).
Jeg er i øvrigt helt ligeglad med, hvilket sprog vores rengøringspersonale taler. Vi har det fineste dialog med firmaet på mail/SMS/telefon og de retter op hvis noget er galt. Jeg ved faktisk ikke, om vi ville kunne tilkøbe fx strygning men du kan jo høre firmaerne om det et noget, de gør (ellers er 'en moden dame'-modellen måske mere optimal for jer).
Vh.