Nødvendigt eller bare luksus

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.287 visninger
13 svar
15 synes godt om
26. juni 2018

Emma3101

Hej skønne forældre

kæresten og jeg venter barn med termin om en måned. Vi har ingen bil, dog bor vi tæt på toget i Solrød. Vi overvejer at lease en bil i 4 måneder, da vi så har en bil når jeg føder og den første tid af hendes liv. 

Spørgsmålet er så, hvor praktisk og fornuftigt det er.?

Hospitalet vi hører til er Roskilde, så uden bil dertil vil tage tid. Men hvor ofte vi skal derud er måske ikke så relevant. Min svigermor bor 20 min på gåben fra os, min mor, og lidt andet familie bor også ca 20 min væk, når vi tager toget. Der er dog min far på Amager og kærestens far og den del af familien i Jylland. Hvis man ser bort fra familien, hvor tit kom i så udi den første tid.? Kæresten er hjemme ca 1,5 måned fra fødsel og derefter vil han bruge bilen på job den sidste tid, da han vil være tidligere hjemme hos os. 

Håber i kan give et svar på jeres erfaring. Det er jo dyrt at lease, men vi kan ikke ligge 30-50.000 for en brugt bil lige nu og her. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2018

solskinsliv

Profilbillede for solskinsliv

Lige umiddelbart tænker jeg at i gør jer selv en bjørnetjeneste ved at lease en bil når i ikke tænker længere end ca. 4 mdr. Hvorfor ikke bare vænne jer til offentlig transport og gå ben fra starten? Det bliver en bitter pille at sluge den dag bilen skal afleveres igen. Hvis det var mig ville jeg i stedet bruge pengene på opsparing så der med tiden kan blive råd til en bil permanent, hvis i føler behovet når i står med den lille 

Anmeld Citér

26. juni 2018

Minimimi

Emma3101 skriver:

Hej skønne forældre

kæresten og jeg venter barn med termin om en måned. Vi har ingen bil, dog bor vi tæt på toget i Solrød. Vi overvejer at lease en bil i 4 måneder, da vi så har en bil når jeg føder og den første tid af hendes liv. 

Spørgsmålet er så, hvor praktisk og fornuftigt det er.?

Hospitalet vi hører til er Roskilde, så uden bil dertil vil tage tid. Men hvor ofte vi skal derud er måske ikke så relevant. Min svigermor bor 20 min på gåben fra os, min mor, og lidt andet familie bor også ca 20 min væk, når vi tager toget. Der er dog min far på Amager og kærestens far og den del af familien i Jylland. Hvis man ser bort fra familien, hvor tit kom i så udi den første tid.? Kæresten er hjemme ca 1,5 måned fra fødsel og derefter vil han bruge bilen på job den sidste tid, da han vil være tidligere hjemme hos os. 

Håber i kan give et svar på jeres erfaring. Det er jo dyrt at lease, men vi kan ikke ligge 30-50.000 for en brugt bil lige nu og her. 

Hvorfor ikke lease en brugt bil? Det kan gøres til omkring 1200 om måneden. 

Anmeld Citér

26. juni 2018

B&J

Vi har ingen bil og vi har gå afstand til alt da mit vand gik ringede jeg til en taxa og ellers gik jeg ellers tog jeg bussen. 

Anmeld Citér

26. juni 2018

Soonmom

Da jeg var på barsel havde jeg ingen bil og manglede den slet ikke. 

Jeg gik meget (man mangler ikke tid når man har barsel ) og ellers brugte jeg bus, hvilket også er ret praktisk så baby bare kan ligge og sove i vognen fremfor at skulle flyttes over i autostolen..

Det var først da jeg skulle i skole/praktik jeg havde brug for den, for der er tid en mangelvarer og den spare altså meget tid, frem for at skulle gå frem og tilbage når man skal hente og bringe

Anmeld Citér

26. juni 2018

Birthdaybaby

Jeg ser ingen grund til at lease en bil, hvis I normalvis kan klare jer uden. 

Hvad angår selve fødslen, så kan I evt gardere jer med familien, eller budgettere med en taxi. 

Anmeld Citér

26. juni 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Hvis i klarer jer i dagligdagen uden en bil nu, så er i jo vant til det det bliver ikke et problem  

vi fik først en bil da vi fik nummer 2, fordi det forhindrede at vi fx kunne hentes ved en bus af familien når vi havde 2 autostole med og også var 2 voksne + chauføren. Men før det, var det på ingen måde et problem vi boede i gåafstand til indkøb, cykelafstand til job og udd, og nærmeste familie i busafstand hvor vi så blev hentet i bil. 

Den eneste gang i får behov for at komme til sygehuset i et godt tempo, er til fødslen og der ville jeg ringe efter en taxa. Derefter er der 1-2 tjek, men der får i en specifik tid, så det kan jo times med den offentlige transport. Og tog er heldigvis et af de bedste offentlige transportmidler ift barnevogn  

Anmeld Citér

26. juni 2018

Emma3101

Vi havde bil, indtil den blev total skadet for snart 1 år siden. Vi brugte den meget, men da jeg arbejder i Kbh, så tog jeg toget og han kørte på job. Det er bare så svært at se fordele og ulemper ved at have bil med en baby. Vi har kun Aldi lige ved os, og skal vi handle i flere butikker så tager vi enten cyklen (10 min) eller et stop med toget (månedskort). Jeg vil nok gå med barnevognen, da det vil blive dyrt at bruge rejsekort hver gang jeg vil handle i andet end Aldi. 

Jeg er nok også mest ude i at høre om i var meget ude med baby de første 3 måneder? Vi har lånt bil meget i tiden op til, da vi har skulle handle store ting ind til hende. Men det tænker jeg ikke bliver så aktuelt nu. 

Anmeld Citér

26. juni 2018

Cherraly

Profilbillede for Cherraly

Jeg må indrømme, at jeg er lidt forkælet og elsker at have min bil, så nok ikke helt objektiv. Jeg kunne dog ikke tænke mig at lease. Men vi købte en brugt en inden min datter blev født. Gav 8000 for den, og jeg har den stadig, mere end 4 år efter, købt af en god bekendt. Indrømmet, den ville ikke holde så længe hvis min kæreste ikke kunne lave småting på den selv hen ad vejen. Men hvis hensigten alligevel er, at have den kun for en stund, så ville jeg vælge at købe en billig brugt en, eller i hvert fald kigge efter en. Min kærestes har vi købt for 15000, og den har faktisk ikke rigtig haft behov for reparationer de 1,5 år vi har haft den. Damen der solgte den har bare virkelig elsket den, og kredset om den. Hvis man ikke sætter sig et decideret mål, at købe uanset hvad, så kan man vel godt kigge lidt omkring, spørge bekendte, og være kræsen. Og hvis ikke det lykkes at finde en god og billig brugt bil, så er det offentlige transport heller ikke slemt.

Anmeld Citér

26. juni 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Emma3101 skriver:

Vi havde bil, indtil den blev total skadet for snart 1 år siden. Vi brugte den meget, men da jeg arbejder i Kbh, så tog jeg toget og han kørte på job. Det er bare så svært at se fordele og ulemper ved at have bil med en baby. Vi har kun Aldi lige ved os, og skal vi handle i flere butikker så tager vi enten cyklen (10 min) eller et stop med toget (månedskort). Jeg vil nok gå med barnevognen, da det vil blive dyrt at bruge rejsekort hver gang jeg vil handle i andet end Aldi. 

Jeg er nok også mest ude i at høre om i var meget ude med baby de første 3 måneder? Vi har lånt bil meget i tiden op til, da vi har skulle handle store ting ind til hende. Men det tænker jeg ikke bliver så aktuelt nu. 

Vi var samme mængde ude som inden vi fik baby. Ej, ikke den første måned, men derefter var alt som det plejede ift at se mennesker hvis det er det du tænker på. Dog synes jeg folk var gode til at kigge forbi os, fordi de godt vidste det var nemmest for os ikke at skulle pakke taske og barnevogn osv for at komme ud til dem men det skal man jo uanset om man har bil eller ej  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.