Moderne stofbleer - hvad synes i?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.232 visninger
7 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. juni 2018

L95

Hej alle! 

Jeg snublede i dag over de genanvendelige bleer, som bliver kaldt moderne stofbleer. Jeg har læst en masse om dem f.eks. inde på Link slettet.  Jeg tænker at økonomisk kan det nok være en fordel, men er der nogen af jer, som har prøvet at bruge dem, som kan fortælle om lidt fordele og ulemper ved dem? :-) 

Hvis i har brugt/bruger andre lignende bleer fra andet end weecare, så må i endelig også gerne dele noget om dem :-D

Kærlig hilsen 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2018

serinasmor

Hej alle! 

Jeg snublede i dag over de genanvendelige bleer, som bliver kaldt moderne stofbleer. Jeg har læst en masse om dem f.eks. inde på  Jeg tænker at økonomisk kan det nok være en fordel, men er der nogen af jer, som har prøvet at bruge dem, som kan fortælle om lidt fordele og ulemper ved dem? :-) 

Hvis i har brugt/bruger andre lignende bleer fra andet end weecare, så må i endelig også gerne dele noget om dem :-D

Kærlig hilsen 

Herhjemme bruger vi stofbleer til nat. 

Jeg købte nogle brugte stofbleer og indlæg af forskellig slags samt en uldblebuks, for at teste om det ville fungere for os. Min dreng stortisser om natten og havde været sjaskvåd 14 nætter i træk, fordi der kommer så meget væske på 1 gang. 

Han har ikke tisset igennem/ ved siden af siden  

For os fungerer det godt til nat, men er ikke en løsning til hver eneste ble. 

Anmeld Citér

18. juni 2018

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt

Jeg har selv brugt stofbleer (imsevimse)  til den yngste da han ikke kunne tåle alm. Bleer. 

Jeg vil anbefale at have 20+ jeg selv har 40 da jeg købte de fleste brugt. 

Man kan få noget rispapir som man kan ligge indeni for at skåne stofbleen samt vaskemaskinen når der bliver lavet nr. 2. De kan skylles i toilettet og kan vaskes med bleerne i kogevask op til 8 gange. 

De bliver som regel hurtigere renlige fordi de ligger mærke til hvis de tisser. 

Vi kom dem i en pose med en smule ædike og så vaskede vi hver 3 dag. 

Det er mere besværligt end engangsbleer men de var det værd. Det eneste tidspunkt de ikke er så gode er de første par dage efter fødslen da det kan være svært at få det sorte afføring af. 

Anmeld Citér

18. juni 2018

Ravnholt

Ravnholt skriver:

Jeg har selv brugt stofbleer (imsevimse)  til den yngste da han ikke kunne tåle alm. Bleer. 

Jeg vil anbefale at have 20+ jeg selv har 40 da jeg købte de fleste brugt. 

Man kan få noget rispapir som man kan ligge indeni for at skåne stofbleen samt vaskemaskinen når der bliver lavet nr. 2. De kan skylles i toilettet og kan vaskes med bleerne i kogevask op til 8 gange. 

De bliver som regel hurtigere renlige fordi de ligger mærke til hvis de tisser. 

Vi kom dem i en pose med en smule ædike og så vaskede vi hver 3 dag. 

Det er mere besværligt end engangsbleer men de var det værd. Det eneste tidspunkt de ikke er så gode er de første par dage efter fødslen da det kan være svært at få det sorte afføring af. 

Og man lige skal være opmærksom på at de er en del større end alm bleer så tøjet skal også være derefter.

Anmeld Citér

18. juni 2018

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Vi brugte stofbleer til vores søn, fra han var 4 mdr gammel til han blev blefri som 1,5 årig. 

Vi fandt frem til det, da jeg lavede mega meget research omkring slynger, vikler, tidlig blefri (EC) og i de foraer var der mange der brugte stofbleer. 

Vores søn kunne ikke tåle engangsbleerne (vi prøvede rigtig mange: Pampers, libero og diverse med svane og astma allergi mærkning) han blev mega rød og irriteret. Så det var egentlig et forsøg. Da vi gik over til stofbleer stoppede han med at være rød og hudløs og bonus var at han mærkede hurtigt når han var våd. 

Vil anbefale at man sætter sig godt ind i det at bruge stofbleer, inden man kaster sig ud i det, da der er så mange forskellige typer som er godt til hvert deres formål og behov. 

Der findes AIO, formsyet, lommeble, pul, uld, foldebleer, bindebleer, AI2 og garanteret også flere typer, vi vekslede efter behov, nogle bedre til nat, ture, dag, hverdag mm.

Men vi kan anbefale det i hvert fald og for miljøet især hvis man får mere end et barn, da de kan bruges i mere end én ble periode

de er dyre indkøbspris, men køber man 40-50 stk er man godt dækket ind for hele ble perioden.

Jeg lavede et regnestykke engang, ud fra at vores søn brugte en pakke konventionelle bleer om ugen. 

50kr pakken (1 uge pr. pakke bleer) 52 uger om året= 2.600kr

Et barn er i gennemsnit 3 år om at blive renlig?

Så 3*2.600kr=7.800kr for en ble periode med konventionelle bleer. 

24 bleer for 2.500kr*2 = 5.000kr

altså 5.000kr for 48 bleer, prisen er ud fra et ble sæt med alt der er behov for i en ble periode  

hertil kommer udgifter til vask af bleer da man jo bruger vaskemaskinen en del mere end hvis man ikke havde stofbleer.

men køber man sådan en omgang bleer, og bruger dem til to børn, kan det vist godt betale sig

Anmeld Citér

18. juni 2018

Anonym

LOD skriver:

Hej alle! 

Jeg snublede i dag over de genanvendelige bleer, som bliver kaldt moderne stofbleer. Jeg har læst en masse om dem f.eks. inde på  http://www.weecare.dk. Jeg tænker at økonomisk kan det nok være en fordel, men er der nogen af jer, som har prøvet at bruge dem, som kan fortælle om lidt fordele og ulemper ved dem? :-) 

Kærlig hilsen 

min veninde brugte ikke andet til hendes to første drenge da de havde arvet deres fars sarte hud. Så papirbleerne gav dem voldsomt meget eksem. Hun syede dem så selv. 

Kan godt se den økonomiske fordel i det. Men hygiejniske har jeg meget svært ved. Ved godt de kogevaskes i en speciel pose så alle bakterier og der ikke kommer efterladenskaber i hele maskinen. Men er nok bare lidt for meget forkuseret på den del der gør at jeg ikke selv ville bruge dem  

Anmeld Citér

28. september 2018

FruTMA

Jeg faldt over en gammel tråd herinde, da jeg søgte lignende svar, som jeg anbefaler dig at læse.

https://www.baby.dk/debat/161044pi1/gode-raad/hvordan-goer-man-det-der-med-stofbleer.aspx

De kommer med nogle gode pointer, fx at det lugter mindre(måske lidt overraskende), de får stort set aldrig røde numser og de kan holde på mere tis. Sidstnævnte er ret praktisk især om natten.

Egentlig havde jeg tænkt mig at få de "rigtige" gamle stofbleer, da jeg troede de andre kun kunne vaskes ved 60 grader, og jeg synes nu engang det er rart at kunne koge vaske lortebleer. Men det har vist sig, at man sagtens kan vaske moderne stofbleer ved 90 grader Desuden er jeg også nået frem til, at det nok er lidt omstændigt at skulle folde en firkantet ble ved hvert bleskift...

Efterfølgende har jeg søgt lidt rundt, og fundet frem til at dem jeg umiddelbart finder smartest er "ImseVimse stofble, All-in-One". Fordi det kun er "et stykke" og med velcro, og derfor virker nemmest. Har nogle måske erfaring med denne?

Anmeld Citér

28. september 2018

Ravnholt

FruTMA skriver:

Jeg faldt over en gammel tråd herinde, da jeg søgte lignende svar, som jeg anbefaler dig at læse.

https://www.baby.dk/debat/161044pi1/gode-raad/hvordan-goer-man-det-der-med-stofbleer.aspx

De kommer med nogle gode pointer, fx at det lugter mindre(måske lidt overraskende), de får stort set aldrig røde numser og de kan holde på mere tis. Sidstnævnte er ret praktisk især om natten.

Egentlig havde jeg tænkt mig at få de "rigtige" gamle stofbleer, da jeg troede de andre kun kunne vaskes ved 60 grader, og jeg synes nu engang det er rart at kunne koge vaske lortebleer. Men det har vist sig, at man sagtens kan vaske moderne stofbleer ved 90 grader Desuden er jeg også nået frem til, at det nok er lidt omstændigt at skulle folde en firkantet ble ved hvert bleskift...

Efterfølgende har jeg søgt lidt rundt, og fundet frem til at dem jeg umiddelbart finder smartest er "ImseVimse stofble, All-in-One". Fordi det kun er "et stykke" og med velcro, og derfor virker nemmest. Har nogle måske erfaring med denne?

Jeg har hørt at all in one er længere om at tørre men det skulle vidst være det eneste minus. 

Jeg selv brugte nogle hvor der skulle blebuks udenpå ved den yngste , og dem var jeg glad for. Det var en blanding af imse vimse der var købt brugt og hvor det var blebuksen der holdte det på plads og nogle nyere nogle med velcro. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.