Vi har 2 meget forskellige børn her hjemme. Den store talt fuldstændig ret og lange, svære sætninger da hun var 2 1/2 år. Den mindste har virklig haft nogle udfordringer.
Hun har haft talefejl og stammede meget, da hun var mindre, hvilket har betydet at andre har haft meget svært ved at forstå hva hun sagde. Vi fik talepædagog på hende, da hun var omkring 3 1/2 år. Hun gav os en masse gode redskaber, øvelser og selvindsigt i ting, vi ku gøre for at hjælpe hende, med hendes talefejl. Feks snakker jeg vildt hurtigt, og jeg har "lært" at sætte tempoet ned, når jeg taler med hende. Vi fik vendespil, med billede af ting, hun havde svært ved at udtale, også spillede vi det hver dag, hvor hun så sku fortælle hva der var på billedet, og mange andre ting.
Det der ka gi udfordringer sener, er når de kommer i skole. Hvis ik de ka høre hvilken lyd, der feks passer til forskellige bogstaver, ka det være svært at lære, at læse og skrive osv. Hun blir snart 6 år og ska starte i skole efter ferien, og jeg er sikker på at den hjælp vi har fået, har været godt givet ud.
Vi har også en stammepldagog tilknyttet hende, men syntes ik hun har været særlig god.
Heldigvis ka vi se at jo bedre hendes tale er blevet, jo mindre stammer hun, så tænker at stamme pædagogen, nok blir afsluttet efter 0 klasse.
Vi har heldigvis et robust barn, som ik har virket påvirket af sine tale vanskeligheder, men som meget tålmodigt, bare gentager indtil hun blir forstået ( hvilket har ku være mellem 4-8 gange)
Vi har ik gjort det store nummer ud af det, og det har børnehaven heller ik. De har i stedet fokuseret på, alle de ting hun er god til. Vh Stine