sproget kommer vel af sig selv???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.864 visninger
13 svar
23 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. juni 2018

Anonym trådstarter

Lige lidt tanker omkring sproget hos børn som jeg føler nærmest er blevet en videnskab... der er så mange til vi SKAL gøre for at vores børn lærer at snakke. Passer de ikke ind i båsen når de kommer i børnehaven bliver det koblet talepædagog på. 

Jeg har selv to børn der ikke er de hurtigste og som hr talepædagog. Mennn. 

Jeg har aldrig mødt sunde og rasle voksne mennesker der ikke har lært at snakke. Så er det fordi der er andet i vejen. 

Er det med sprog og talepædagog ikke ved at være blevet gjort til lidt af en videnskab? Sproget kommer vel helt naturligt? Hos nogle senere end andre? Jeg synes i virkeligheden det er begrænset hvad talepædagoger rent faktisk gør ud over at udfylde en masse papirer og vurdere barnet... 

så. Hvis man er sammen med sit barn/børn og snakker med dem, mon så ikke sproget kommer ved alle? 

Jeg tror vitterligt der bliver gjort et alt for stort nummer ud af hvornår børn skal kunne snakke... 

hvad er jeres holdning?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2018

Anonym

Anonym skriver:

Lige lidt tanker omkring sproget hos børn som jeg føler nærmest er blevet en videnskab... der er så mange til vi SKAL gøre for at vores børn lærer at snakke. Passer de ikke ind i båsen når de kommer i børnehaven bliver det koblet talepædagog på. 

Jeg har aldrig mødt sunde og rasle voksne mennesker der ikke har lært at snakke. Så er det fordi der er andet i vejen. 

Er det med sprog og talepædagog ikke ved at være blevet gjort til lidt af en videnskab? Sproget kommer vel helt naturligt? Hos nogle senere end andre? Jeg synes i virkeligheden det er begrænset hvad talepædagoger rent faktisk gør ud over at udfylde en masse papirer og vurdere barnet... 

så. Hvis man er sammen med sit barn/børn og snakker med dem, mon så ikke sproget kommer ved alle? 

Jeg tror vitterligt der bliver gjort et alt for stort nummer ud af hvornår børn skal kunne snakke... 

hvad er jeres holdning?

Min mand burde have haft talepædagog som barn. Der er da mange voksne der ikke kan tale rent. Du kan også få talepædagog for voksne, det skal man bare betale for. Min mands sprog er ekstra slemt når han er træt, så kan man næsten ikke forstå ham. Jeg synes at det er en god ting at få talepædagog til børn. Min knap 4 årlige er også tilknyttet talepædagog. Forleden skulle han sige politibil og kunne ikke sige det korrekt. Min mand retter ham og siger polEtibil. Altså udtalt med e og ikke i. Og det er jo fordi min mand ikke taler korrekt, så nej alle lærer ikke bare sproget pr. automatik. 

Anmeld Citér

14. juni 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg synes nu, at det er fint nok man er Obs på det - på en fornuftig måde. 

Min datter er igang med et forløb, hvor de er ved at vurdere om, hun skal have talepædagog eller noget helt andet.

hun har svært ved at udtale nogle bogstaver, og jeg vil helst hjælpe hende bedst muligt. Det giver nemlig nogle konflikter nogle gange. Desværre. 

Det handler vel også lidt om interaktioner med andre børn, som kan blive lidt svært. De andre børn havde i hvert fald svært ved at forstå min datter og det gav lidt problemer. Det er dog blevet bedre nu.

Men samtidig synes jeg også, man kan blive “hysterisk”.

Anmeld Citér

14. juni 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Vi har 2 meget forskellige børn her hjemme. Den store talt fuldstændig ret og lange, svære sætninger da hun var 2 1/2 år. Den mindste har virklig haft nogle udfordringer.

Hun har haft talefejl og stammede meget, da hun var mindre, hvilket har betydet at andre har haft meget svært ved at forstå hva hun sagde. Vi fik talepædagog på hende, da hun var omkring 3 1/2 år. Hun gav os en masse gode redskaber, øvelser og selvindsigt i ting, vi ku gøre for at hjælpe hende, med hendes talefejl. Feks snakker jeg vildt hurtigt, og jeg har "lært" at sætte tempoet ned, når jeg taler med hende. Vi fik vendespil, med billede af ting, hun havde svært ved at udtale, også spillede vi det hver dag, hvor hun så sku fortælle hva der var på billedet, og mange andre ting.

Det der ka gi udfordringer sener, er når de kommer i skole. Hvis ik de ka høre hvilken lyd, der feks passer til forskellige bogstaver, ka det være svært at lære, at læse og skrive osv. Hun blir snart 6 år og ska starte i skole efter ferien, og jeg er sikker på at den hjælp vi har fået, har været godt givet ud.

Vi har også en stammepldagog tilknyttet hende, men syntes ik hun har været særlig god.

Heldigvis ka vi se at jo bedre hendes tale er blevet, jo mindre stammer hun, så tænker at stamme pædagogen, nok blir afsluttet efter 0 klasse.

Vi har heldigvis et robust barn, som ik har virket påvirket af sine tale vanskeligheder, men som meget tålmodigt, bare gentager indtil hun blir forstået ( hvilket har ku være mellem 4-8 gange) 

Vi har ik gjort det store nummer ud af det, og det har børnehaven heller ik. De har i stedet fokuseret på, alle de ting hun er god til. Vh Stine 

Anmeld Citér

14. juni 2018

serinasmor

Profilbillede for serinasmor

Jeg synes godt det kan blive hysterisk. 

MEN 

min datter fik talepædagog tilknyttet da hun var 4 år. Vi havde ikke selv været opmærksomme på hende lille ordforråd og forskellige talefejl. 

Jeg er glad for, at vi fik sat fokus på sproget. Det ville have været svært for hende at høre stavelser og dermed at stave ord nu, hvor hun er startet i skole. Meget af deres skriftsprogsundervisning er hvor børnene skal "gætte" eller "selv skrive de lyde som DE hører", hvis lydene kontinuerligt er forkerte vil det derfor påvirke skriftsproget på længere sigt. 

Samtidig fik vi mere fokus på at benytte de rigtige betegnelser for forskellige ting. fx at blomster ikke bare er blomster, men roser, liljer, krokus, tulipaner osv. At papir også er: tegnepapir, akvarel papir, avispapir, køkkenrulle, toiletpapir, skitseblok, lommetørklæder osv. 

Min blog og shop

Anmeld Citér

14. juni 2018

Anonym

Sproget er jo med til at udvikle barnet socialt, kulturelt, kognitivt, er med til at forme mennesket. Det har længe været videnskab, i forskellige afstøbninger, som talepædagogik, sprogpsykologi osv. Der er masser af voksne, der ikke har veludviklet sprog, hvilket kan begrænse kommunikation med andre, indlæring mm. Der er så meget fokus på det fordi man lige præcis er bevidst om hvor vigtigt sprog og evnen til at kunne kommunikere er for børnene og deres udvikling, for hvordan de interagerer med andre mennesker fremadrettet. 

Anmeld Citér

14. juni 2018

Soonmom

Profilbillede for Soonmom

Det er meget muligt at sproget kommer med tiden, men nu er der også så mange andre aspekter i det bla at dem der ikke kan sproget, mange gange har en uønsket adfærd, fordi de netop ikke kan gøre sig forståelig over for andre voksne og børn.

De får det svært socialt og det kan have store konsekvenser for fremtiden i og med at det er børnehavealderen man lære rigtig mange vigtige sociale spilleregler er det ret vigtigt at kunne sproget og kunne udtrykke sig verbalt 

Anmeld Citér

14. juni 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

hvad er jeres holdning?

For mig handler det om den betydning sproget har for det enkelte barn. 

Det kan være svært at lege med sine jævnaldrende venner hvis legen forudsætter en masse forhandling og snakken om legens form og regler. 

Det kan være svært at være barn hvis man ikke kan udtrykke sig - overfor de voksne og især over for venner. 

Jeg gad ikke være det barn der ikke bliver forstået, hele tiden skal gentage sig og ikke kam følge med i de forhandlinger om legen og roller der er blandt børnene. 

Anmeld Citér

14. juni 2018

Anonym

Min datter på 4,5 år er ørebarn, hvilket har påvirket både udtale og motorik meget. Samtidig har hun også været længe om at smide bleen, da hun søgte tryghed. Kombinationen af disse har været, at hun isolerede sig socialt i børnehaven, fordi hun ikke kunne høre hvad de andre børn sagde og dermed følge med i legen, og de andre, jævnaldrende børn så hende som en baby, fordi de ikke kunne forstå hende og hun brugte ble.

Vi er lykkelige over endelig at have fået hende koblet på en talepædagog, og vi kan se, at det styrker hendes selvtillid og giver hende et pusterum i hverdagen at være afsted.

Hendes ordforråd og ordforståelse er over gennemsnit for hendes jævnaldrende, så hun er en kvik pige, det er bare stort set kun hendes forældre, der kan forstå hende 

Anmeld Citér

14. juni 2018

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

hvad er jeres holdning?

Er dit barn/ dine børn blevet tilbudt hjælp af en talepædagog ?. En hjælp du tænker er ligegyldig, da alle nok skal lære at snakke på et tidspunkt ? .  Personligt synes jeg at en talepædagog kan være en rigtig god hjælp, en person der kan give både børn og forældre de rigtige og forhåbenlige gode råd til at hjælpe et sprog / snakken der driller.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.