Hvad skal man lære i 0. klasse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.935 visninger
11 svar
3 synes godt om
11. juni 2018

Janey

Profilbillede for Janey

Vores datter skal starte i skole næste år, og da vores skole har rullende skolestart, skal vi i denne uge give besked, om vi ønsker start i november eller august. Da klassen skal "rulle" igen synes vi, at med start i november, er der ikke lang tid til at lære i 0. klasse, men hvad skal man egentlig i dag lære i en 0. klasse?

Er der nogle af jer, der har erfaring med rullende klasser, og det kun at have 5 måneder i en 0. klasse?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juni 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Min er ved at være færdig i 0. Kl. De har lært alle bogstaver, deres lyde og at skrive dem. Og sætte dem sammen til små ord. 

De har arbejdet med tal fra 1-20. Og at lægge sammen. Jeg ved faktisk ikke med minus. Og så har de arbejdet med penge, mønter og lært hvordan de har forskellig værdi. 

De har laver bøger om dyr, hvor de har tegnet dyret og skrevet (så godt som de nu kunne) hvor dyret bor, hvad det spiser og den slags. 

Og så har de arbejdet med antimobberi. Læst bøger og talt om temaerne og oversat dem til hverdagen på skolen. 

Det var lidt af det. De har haft forskellige temaer undervejs, jeg kan ikke huske det hele 

Anmeld Citér

11. juni 2018

AlwaysAno

Min mor er børnehaveklasselærer. De skal lære alfabetet, at skrive små sætninger, de skal kunne tallene op til 20, nemme plus stykker og de dygtige også minus, og så skal de kunne læse nemme let læsnings bøger.

Anmeld Citér

11. juni 2018

Janey

Profilbillede for Janey

Tak for svar. Det er alligevel en hel del.

Vi hælder også mest til at vores datter skal starte til august, og med det I skriver, de skal lære, vil jeg gerne have, at hun har mere end 5 måneder til det, da hun ikke er så langt med bogstaver og tal endnu. Hun kan skrive sit navn og vil gerne skriver bogstaver af efter forskellige ting, men hvad de hedder og, hvordan de ser ud, kender hun ikke så meget til endnu.

Anmeld Citér

11. juni 2018

Benjamins'mor

Janey skriver:

Vores datter skal starte i skole næste år, og da vores skole har rullende skolestart, skal vi i denne uge give besked, om vi ønsker start i november eller august. Da klassen skal "rulle" igen synes vi, at med start i november, er der ikke lang tid til at lære i 0. klasse, men hvad skal man egentlig i dag lære i en 0. klasse?

Er der nogle af jer, der har erfaring med rullende klasser, og det kun at have 5 måneder i en 0. klasse?

Min søn går i 0. klasse og de har været alle bogstaver og tal igennem, de har været igennem små regnestykker, de har haft om rim og skulle øve dem hjemme samt de er begyndt at læse. 

Der er helt sikkert meget mere. 

Anmeld Citér

11. juni 2018

serinasmor

Min datter går nu i 1. klasse. 

I deres 0. (ikke rullende) lærte de: 

(Næsten) alle bogstaver, at læse i individuelt tempo (nogle nåede bøger med kun 2-bogstavs-ord og nogle på lix 10-12 stykker), små + og minus stykker, noget enkel farvelære, noget om kammeratskab og antimobning, noget om hygiejne, noget om samarbejde og meget meget mere... 

Men som skrevet er der ikke rullsende start på vores skole, så jeg aner ikke om det ville gøre en forskel på hvad de skulle nå. (jeg er ikke engang sikker på hvad det reelt betyder

Anmeld Citér

11. juni 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Janey skriver:

Tak for svar. Det er alligevel en hel del.

Vi hælder også mest til at vores datter skal starte til august, og med det I skriver, de skal lære, vil jeg gerne have, at hun har mere end 5 måneder til det, da hun ikke er så langt med bogstaver og tal endnu. Hun kan skrive sit navn og vil gerne skriver bogstaver af efter forskellige ting, men hvad de hedder og, hvordan de ser ud, kender hun ikke så meget til endnu.

Min søn er snart færdig med 0. Klasse. Da han startede kunne han kun stave sit navn. Vi har intet gjort for at lære ham alfabetet osv. Han kan læse lette bøger, han kan plus og minus, han kan hele alfabetet, er god til at skrive/stave. 

Så mit råd er - tag den med ro. Lærerne er fantastiske til at lære dem disse ting. De behøver ikke kunne dem i børnehaven. I børnehaven skal der leges☺️

Personligt ville jeg vælge august da det socialt godt kam være svært at komme ind i en klasse senere. Mht. det faglige - tror ikke det har nogen særlig betydning. 

Anmeld Citér

11. juni 2018

Lenchick

På vores skole droppede de rullende skolestart efter 3 års forsøgsperiode. De forældre, som var mest glade for rullende skolestart, var forældre til sommerbørn. 

Jeg er glad for min pige går i en helt almindelig 0. klasse. Hun har lært rigtigt meget og dette er allerede beskrevet i tidligere svar. Udover det faglige har der været fokus på sociale relationer og både læreren og pædagogen har virkeligt skabt en super klasse. De 22 unger i 0.b er så gode sammen. Det er uden tvivl verdens bedste klasse, hvor alle børn fungerer socialt. Det er super vigtigt. 

Min pige voksede mindst 2 år i løbet af dette år i 0. klasse. Det er helt vildt så meget der er sket og hun har altid fungeret godt socialt. 

Fagligt har hun helt styr på bogstaver, lyde, tal og de forskellige temaer om natur, historie og geografi, som de havde i løbet af året. Hun læser de letteste bøger og hun børnestaver. 

Det har været et fantastisk år og jeg kan ikke se, hvordan det ville være nået på kortere tid. 

Anmeld Citér

12. juni 2018

2skønnebørn

Profilbillede for 2skønnebørn

Men ruller de ikke videre til næste klassetrin når de er klar? 

Vore skole har også rullende skolestart, og har haft det i snart 12 år. 

Man starter i skole 3 gange om året. Og ruller også videre til næste klassetrin 3 gange om året. Fra 5. klasse går man i normal klasse. 

Hos os er der lærerne der kommer med et udspil til hvornår ens barn er klar til at rykke - og det taler man så om til skole/hjemsamtalen. 

Det er ikke noget problem med forlidt/for meget tid på hvert trin - det tilpasses det enkelte barn. 

Især skolestarts børnene nyder godt at at de ikke nødvendigvis skal vente et helt år på skolestart, hvis ikke de er klar. 

Så blot en beskrivelse af at det modsat også kan fungere rigtig godt. 

Anmeld Citér

12. juni 2018

Janey

Profilbillede for Janey
2skønnebørn skriver:

Men ruller de ikke videre til næste klassetrin når de er klar? 

Vore skole har også rullende skolestart, og har haft det i snart 12 år. 

Man starter i skole 3 gange om året. Og ruller også videre til næste klassetrin 3 gange om året. Fra 5. klasse går man i normal klasse. 

Hos os er der lærerne der kommer med et udspil til hvornår ens barn er klar til at rykke - og det taler man så om til skole/hjemsamtalen. 

Det er ikke noget problem med forlidt/for meget tid på hvert trin - det tilpasses det enkelte barn. 

Især skolestarts børnene nyder godt at at de ikke nødvendigvis skal vente et helt år på skolestart, hvis ikke de er klar. 

Så blot en beskrivelse af at det modsat også kan fungere rigtig godt. 

Det er første år, de har det hos os, så de har ikke helt 100% styr på det endnu, men planen er lige nu, at man starter i 0. klasse i enten april, august eller november, men herefter så ruller alle klasser i april. Der er ikke mulighed for først at rykke videre til 1. klasse i enten august eller november.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.