Så har vi aflivet vores kat :/ kun 8 mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.711 visninger
10 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. juni 2018

Anonym trådstarter

heej 

i går aflivet vi vores 8 mdr gamle hun kat , hun fejlede ikke noget fysiskt , men psykist havde hun det aldrig helt godt :/, jeg ved ikke om vi kæmpede nok, jeg ved ikke om det var det rætte at gøre, og om kæreste ikke havde sagt at vi gør det , havde jeg nok ville kæmpe, men det ville nok ikke haft hjulpet :/ 

lidt om vores kat , vi fik hende når hun var 10 uger, måske yngre, katteejere sagde 10 uger ,  i dag ved jeg de skal være 12 uger) hendes mor vilde ikke have hende, kun de andre kattekillinger , så den var alene for sig selv i kælderen, når kæresten og vores datter hentede den ( jeg ved ikke mere, i dag vilde jeg havde, at jeg viste mere, var den måske meget alene   Osv...

den var meget bange ( som vi trode ville være normalt, for hun skule lige finde ro i sit nye hjem) men det blev kun bedre med tiden når det kun var vi 3 hjemme ( jeg, kæresten og vores datter , der var den bare den mest kærlige og deiligt kat

Men når vi fik besøg var den bange, gemte sig,  også om der var  familie der ofte var her, kravlede den under sengen eller gik nedunder i kælderen,regerede meget kraftigt på lyde , kunde ikke lige at være udenfor, også om vi havde døren åben, og prøvede over en lang periode, at hun skulde blive tryg med at være udenfor , gik med hende udenfor( den havde hjertebanke,og rystede det mærkede vi når vi holde den), og om hun gik udenfor( kun 2-3 metrer) gik den helt ned i knæ( ved ikke hvordan jeg skal beskrive det , næsten som en “orm”, så bange ud). Den var renlig fra starten, men begyndte så at tisse og en gang afhøring i vores seng og meget mere .....( den var jo perfekt i mine øjne, de var den så ikke alligevel men hufff

nogen der kender til noget ligende ?  Var ikke selv med når den blev aflivet , men dyrelægen sagde noget om at meget af de tegn vi fortalde han om , var typisk for en kat der havde være for lille , når den fik et nyt hjem, viktigheden i at den er 12 uger og at den var blevet mere som en vildkat og det er svært, næsten umuligt at rætt op på( noget lignende sagde kæresten ) 

Kunde vi måske gøre mere , ved det ikke hjælper nu, men føler det er min skyld, de var jo vi som tog beslutingen, den skulde jo bleve en gammel kat, leve et godt Katteliv og det kunde jeg/vi ikke give den om den var syg(noget fysiskt, var det måske for kattens beste , men det var den ikke) men psykisk , katten skal ikke kun have en liv, det skal også være et godt liv :/ og bare tanken om vi/ jeg måske havde skylden ved ikke om vi gjorde noget forkert, om vi kunde have gjort mere  kan vi overhovedet tillade os at få en kat igen  hvad skal vi gøre anderledes, om det bliver en ny kat ? 

Sørge for at den komer fra et godt hjem , den er 12 uger gammel ? Og 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juni 2018

Lilleguldklump

Der er “mange” ting man kan gøre mod urenlige katte eller bange katte det er meget normalt 

Jeg ville fx nok have accepteret den var inde kat eller lign 

mod urenlighed så hjælper det at lukke dørene til værelserne, have to kattebakker, prøve nyt grus, prøve feliway eller andet :-) der er meget om det på nettet 

derud over så er fx krystaller i urinen eller andet med nyrerne noget der viser sig ved at katten bliver urenlig 

jeg skal ikke give jer dårlig samvittighed, for i kan ikke gøre det om. Men havde ikke været mit valg. Og måske så i ved det en anden gang.

Jeg er også præget af jeg lige har mistet min højt højt elskede kat, til alvorlig sygdom der tog alt livet ud af ham og efter 4-5 dyrlæge besøg så måtte de konstatere han havde uhelbredelig sygdom med få dage at leve i. Men jeg ville have gjort alt for at holde ham i live. Han var forresten også urenlig 

Anmeld Citér

9. juni 2018

Lilleguldklump

Mht en ny kat så havde jeg inden da en kat fra hobby avl. Den blev 8 måneder da den var så syg pga svigt som ung af avler... det var frygteligt!!! 

Derefter svor jeg ikke at støtte dette sindsyge hobby avl. Jeg købte mig en hellig birma som er det bedste valg nogensinde. Man finder ikke en sødere eller roligere kat!!!

Anmeld Citér

9. juni 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Find et ordentligt sted at købe kat fra. 

Derudover lyder det til I skal sætte jer lidt mere ind i katte og deres adfærd  

det lyder virkelig ærgerligt at I måtte aflive katten, og I var uheldige at få købt den et rigtigt dumt sted. 

Hvad med at købe en kat fra et internat eller lignende?  

det hele lyder virkelig rigtigt træls! Der er en grund til at katte skal være 12 uger, så det er synd nogle ikke kan vente med at sælge dem. Det er Selvf. Ikke jeres skyld!

Anmeld Citér

9. juni 2018

Nel

Min onkel havde en kat (den er død nu, af alderdom) som blev fundet alene som meget lille killing. Dermed blev den alt for tidligt taget fra sin mor.

Den var præcis som du beskriver. Den knyttede sig til sine to primære ejere og ingen andre. Andre mennesker kunne ikke kæle den, uden at den bed eller rev, hvis den altså overhovedet var til stede. For det meste gemte den sig, når der var gæster. Den kunne også finde på, umotiveret, at gå til angreb på fremmede. I løbetid blev den dog meget kælen, også over for fremmede. Meget mærkelig kat. Aldrig har jeg oplevet en som den. Sådan forblev den indtil den døde. Men min onkel elskede den.

Så jeg kan godt forstå at i har taget det valg i gjorde, jeg ved hvor svær sådan en kat kan være og jeg ved, at det ikke handler om at regulere adfærden. Det kan man ikke, fordi de er "programmeret" til at være sådan fra killinger af, grundet manglende tilknytning til morkatten.

Anmeld Citér

9. juni 2018

Miti's mama

Aldrig i mit liv har jeg købt en kat, til trods for at jeg har haft kat hele livet. Altid høre om der er en gård i nærheden med killinger til overs. Et godt sted skal have vaccineret mv, så ved man de passer godt på dyrene.

Anmeld Citér

9. juni 2018

Anonym trådstarter

Lilleguldklump skriver:

Der er “mange” ting man kan gøre mod urenlige katte eller bange katte det er meget normalt 

Jeg ville fx nok have accepteret den var inde kat eller lign 

mod urenlighed så hjælper det at lukke dørene til værelserne, have to kattebakker, prøve nyt grus, prøve feliway eller andet :-) der er meget om det på nettet 

derud over så er fx krystaller i urinen eller andet med nyrerne noget der viser sig ved at katten bliver urenlig 

jeg skal ikke give jer dårlig samvittighed, for i kan ikke gøre det om. Men havde ikke været mit valg. Og måske så i ved det en anden gang.

Jeg er også præget af jeg lige har mistet min højt højt elskede kat, til alvorlig sygdom der tog alt livet ud af ham og efter 4-5 dyrlæge besøg så måtte de konstatere han havde uhelbredelig sygdom med få dage at leve i. Men jeg ville have gjort alt for at holde ham i live. Han var forresten også urenlig 

Jaa vi kunde måske havde gjordt mere , prøvede forskellige ting :/ og været mere opmærksom om kattens behov/ måske særlige behov og self.. skulde den ikke ud , når den ikke var tryg med det  jeg troede bare ikke den kunde få et godt liv  at være så bange, de var bare ikke sjovt at se en man elsker, være så bange, ikke føle man kunde hjælpe den :/ måske vi kunde havde hjulpet den og accepteres at den ikke kunde klare at andre mennesker på besøg , at det er ok at den var som den var ❤️❤️

vi skal ikke have en ny kat nu , og vil helt klart læse mere om hvad det vil sige osv , gjorde det ikke, min kæreste har haft kat det meste af sit liv( barndom) og hans forælde har en 12 år gammel kat , så har mere spurd dem om alt , vil helt klart selv have en støre viden om killinger/katte, har aldrig haft kat selv og har så ikke noget forhold til katte, men blev så glad for den 

de gør mig ked af det,at høre om jeres kat ❤️❤️

Anmeld Citér

9. juni 2018

Anonym

Jeg synes ikke i skal anskaffe jer en ny kat før i har læst lidt mere om katte og deres adfærd.. 

Jeg kan helt ærligt ikke forstå at I har aflivet den ud fra det du skriver. Nogle katte er knytter sig bare til sine ejere og er lidt mere "bange"/reserveret overfor andre mennesker. 

At den har tisset i jeres seng kan der være mange årsager til. Havde den en ren kasse, kunne den ikke lide grusset i kassen eller den kunne have en sygdom? 

For det lyder jo som om at den var kælen nok overfor jer.. 

Anmeld Citér

9. juni 2018

Anonym trådstarter

Lillefis90 skriver:

Find et ordentligt sted at købe kat fra. 

Derudover lyder det til I skal sætte jer lidt mere ind i katte og deres adfærd  

det lyder virkelig ærgerligt at I måtte aflive katten, og I var uheldige at få købt den et rigtigt dumt sted. 

Hvad med at købe en kat fra et internat eller lignende?  

det hele lyder virkelig rigtigt træls! Der er en grund til at katte skal være 12 uger, så det er synd nogle ikke kan vente med at sælge dem. Det er Selvf. Ikke jeres skyld!

Det vil jeg/ vi tænke på hvad for et hjem den komer fra og hvor gammel den er ,12 uger + ( om det bliver en anden gang ) 

mig Jaa , jeg vil også sætte mig mere ind i hvad det indebær at have en kat, deres behov osv 

Anmeld Citér

9. juni 2018

Anonym trådstarter

Min onkel havde en kat (den er død nu, af alderdom) som blev fundet alene som meget lille killing. Dermed blev den alt for tidligt taget fra sin mor.

Den var præcis som du beskriver. Den knyttede sig til sine to primære ejere og ingen andre. Andre mennesker kunne ikke kæle den, uden at den bed eller rev, hvis den altså overhovedet var til stede. For det meste gemte den sig, når der var gæster. Den kunne også finde på, umotiveret, at gå til angreb på fremmede. I løbetid blev den dog meget kælen, også over for fremmede. Meget mærkelig kat. Aldrig har jeg oplevet en som den. Sådan forblev den indtil den døde. Men min onkel elskede den.

Så jeg kan godt forstå at i har taget det valg i gjorde, jeg ved hvor svær sådan en kat kan være og jeg ved, at det ikke handler om at regulere adfærden. Det kan man ikke, fordi de er "programmeret" til at være sådan fra killinger af, grundet manglende tilknytning til morkatten.

De kunde ligeså godt være vores kat du beskrivede . Minder meget om vores kat, synes det er så svært at forklare, helt hvordan den var, og har nok helder ikke beskrived alt om den. På en eller anden måde er jeg glad for at du forstå det , ikke  at det Det er noget at være glad om  at havde gjord, men bare for forståelsen  måske vis man havde meget forståelse for katte der havde denne adfær og kunde give den  det den havde bruge for ( ligesom din onkel kunde ) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.