Sviger mor vil "bestemme" mellem navn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juni 2018

HvidSne

Jeg ville være kæk og sige til svigermor, at hun har haft mulighed for at navngive sine egne børn, og nu er det jeres tur til at navngive jeres barn. Og hvis hun virkeligt elsker navnet så meget, så må hun anskaffe sig et kæledyr og kalde det ved det navn.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juni 2018

Rosa-Sophia

HvidSne skriver:

Jeg ville være kæk og sige til svigermor, at hun har haft mulighed for at navngive sine egne børn, og nu er det jeres tur til at navngive jeres barn. Og hvis hun virkeligt elsker navnet så meget, så må hun anskaffe sig et kæledyr og kalde det ved det navn.

Jeg tænkte præcis det samme: Svigermor kunne få en undulat med yndlingsnavnet  

Anmeld Citér

6. juni 2018

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Det er da vildt manipulerende og ret umodent konsekvent at kalde sit ufødte barnebarn et navn, man selv har valgt - og at toppe det med at fortælle om en drøm, hvor barnet som voksent giver udtryk for gerne at ville hedde sådan! Og selvfølgelig skal barnet ikke have fornavn plus mellemnavn plus svigermors mellemnavn plus efternavn(e?) for at tilfredsstille hende. Det er ikke bare et spørgsmål om, hvilken dåbskjole, baby skal bære, eller om baby skal i vuggestue eller dagpleje, hvilket i sig selv kan være udmattende at skulle diskutere med svigermor - det er et navn, som barnet skal have resten af livet. 

Som mor/svigermor til voksne børn samt som bedstemor må man altså lære at leve med, at man har haft sin indflydelse over for egne børn, og nu er bolden og bestemmelsesretten spillet videre. 

Jamen, jeg kan godt se hvad du mener. Tror bare jeg læste som, at der ikke er tale om en svigermor, der gerne vil bestemme alt muligt, men bare det her navn hun er blevet glad for. Og ja, et navn som barnet skal have resten af livet. Det kunne man jo også se som et minde om bedstemor resten af livet, når bedstemor er for længst borte. Måske er jeg farvet af jeg aldrig har haft nogen magt kampe med min svigermor, og ikke føler nogen tager min bestemmelsesret fra mig, om det handler om navn eller noget andet. Jeg ville derfor ikke se det som noget forfærdeligt, at svigermor vil være med til at give noget så vedvarende som et mellemnavn. Egentlig synes jeg det er lidt fjollet med de her uendelig lange navne med 5-6 mellemnavne, som man nogle gange høre til barnedåb, men ville da overveje svigermors ønske, hvis det betød så meget for hende. Tror også jeg er vant til min familie på begge sider kan være lidt fjollede og småskøre på hver sin måde, og kunne også godt finde på at komme med mærkelige fortællinger om drømme og fornemmelser og hvad ved jeg 

Anmeld Citér

6. juni 2018

Anonym

Sådan var det også her, bare med vores barns oldemor. Når hun snakkede om ture og oplevelser, hun skulle have med barnet kaldte hun det for det navn (N.....), hun var forelsket i. Også efter vi havde meldt ud, hvad barnet skulle hedde. Og hvis hun havde købt tøj eller ting til barnet, sagde hun også at "N... bliver så fint i det". Jeg overhørte det bare, men min kæreste var så provokeret af det. Det værste var, at det navn var allerede i den tætte kreds af børn i familien på min kærestes side, men det mente hun ikke var et problem ;-) 

overvej om det er kampen værd, når barnet bliver født og alle kalder det, glemmer hun det forhåbentlig 

Anmeld Citér

15. juni 2018

Anonym

Jeg tænker at det handler lidt om, hvordan forholdet til svigermor ellers er og hvor dominerende hun opfører sig. 

Hvis hun bare er sød (og temmelig taktløs, lyder det til), så ville jeg glide mere eller mindre af på det, eventuelt med en kæk bemærkning om, at det nu engang ikke er hendes bord. 

Hvis hun generelt har svært at ved finde grænserne for, hvad der er hendes og jeres beslutninger, så ville jeg (eller min mand) tage en snak med hende og forklare, at hendes adfærd er grænseoverskridende. 

Anmeld Citér

15. juni 2018

Anonym

Selvfølgelig skal farmor vide,at det er jer som forældre der bestemmer,men hvis navnet ikke er direkte hæsligt,kan lille fisen,så ikke få det som 3.navn?

Min yngste datter har 2 mellemnavne,og jeg bryder mig faktisk ikke om dem,men det er nu en gang,dem mine andre børn har valgt.

De blev glade og stolte,og det er nu sjældent man siger sit fulde navn alligevel.

Anmeld Citér

15. juni 2018

Tommelise

Anonym skriver:

Det er bare ikke den problematik jeg skrev om. Kan jo kun snakke ud fra mig selv. Der er ingen tvivl om jeg og kæresten er dem der bestemmer, og føler ikke behov for at skulle bevise det over for eller diskutere det med svigermor, eller sætte hende på plads på nogen måde. Selvfølgelig er det da sådan det er. At jeg ville overveje hvordan vi kunne flette navnet ind, som hun nu blev fofelsket i, handler ikke om hun får lov at bestemme og alt muligt andet i den retning, men om at jeg har lyst til at se hende glad og smile, og måske med en vis barnlig stolthed fortælle andre at hun har valgt det der navn også. Det er så bare fordi jeg faktisk holder utrolig meget af min svigermor, og ville synes det er sødt. 

Jeg synes, du kommer med et rigtig fint forslag. Jeg tror også, jeg ville give barnet "svigermors" navn som et ekstra mellemnavn. 

Der er så mange børn, der har 4 navne i alt. 

Synes nemlig heller ikke, det lyder som en dominerende svigermor, der vil bestemme.

Og bryder mig ikke om det der med, at "svigermor skal sættes på plads" - hvis hun ellers er sød, og hvis jeg ikke ligefrem syntes, at navnet var grimt.

Anmeld Citér

15. juni 2018

BabyMama2016

Anonym skriver:

Vores datter skal døbes til slutningen af året.

Svigermor har siden graviditeten været forelsket i et navn, som hun mente vores baby skal hedde. Hun har stort set hver gang vi har set hende under graviditeten, kaldet vores (på daværende tidspunkt ufødt) ufødte baby navnet. Hvilket jeg (og kæresten) også synes var mega kikset og upassende.. 

Vi blev meget hurtige enige om det navn VI ville have vores baby skulle hedde og det er ikke det navn svigermor er forelsket i. Da hun fik navnet afvide, blev hun sådan skuffet og sagde "nåååh..." og at det navn hun havde fundet på jo også er flot. 

Nu har hun lige skrevet til mig, at hun har drømt om baby i nat og at hun har drømt at vores baby bliver til noget stort osv. OG at baby gerne vil hedde det navn svigermor er forelsket i, til mellem navn. 

Hvilket ikke kommer til at ske. 

Vi har fundet på mellem navn og det mellem navn er mit (almindelige) mellem navn som jeg gerne vil have går videre, da jeg er døbt efter min oldemor og farmor. 

Jeg ved ikke lige hvad jeg skal gøre faktisk.. synes det er mærkeligt.. Det skal lige siges at svigermor ikke selv hedder dette navn overhoved, hun synes bare det er så flot.

Hold da op lyder som min svigermor 

GRÆNSER! Hun overtræder hendes for vildt - Og hun skal på plads nu

Anmeld Citér

15. juni 2018

Anonym

Hvis i ikke vil have at baby skal have navnet, så siger i det bare. "Det er et flot navn, men det er bare ikke det vi føler for. Vi har allerede bestemt os for Xxxx." Det er en fair sag at i gerne selv vil vælge navn(e) til jeres barn.

At begynde på alt muligt med at hun selv har haft chancen eller at hun kan kalde sin undulat det er da vildt flabet. Jeg håber da godt nok ikke at mine unger kommer til at se mig som sådan en pesitlens når jeg engang skal være bedstemor (hvilket der heldigvis stadig er mange år til). Og at modsætte sig navnet i ren trods, uden overhovedet at tænke over det er da bare barnligt.

Både min mor og svigermor har været med til at bestemme hvad vores unger hedder. Svigermor var ikke helt solgt på den lilles navn, men hun blev vundet over lige så snart han var født.

Min mormor har valgt mit navn - og jeg er den dag i dag MEGET taknemmelig for at hun fik talt min mor fra det navn hun ville have givet mig. Det navn jeg har er et smukt, gammelt, dansk navn efter en prinsesse, mens det navn min mor ville have valgt er udenlands, staves vildt mærkeligt og kommer fra en eventyrserie.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.