Sviger mor vil "bestemme" mellem navn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.792 visninger
18 svar
57 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. juni 2018

Anonym trådstarter

Vores datter skal døbes til slutningen af året.

Svigermor har siden graviditeten været forelsket i et navn, som hun mente vores baby skal hedde. Hun har stort set hver gang vi har set hende under graviditeten, kaldet vores (på daværende tidspunkt ufødt) ufødte baby navnet. Hvilket jeg (og kæresten) også synes var mega kikset og upassende.. 

Vi blev meget hurtige enige om det navn VI ville have vores baby skulle hedde og det er ikke det navn svigermor er forelsket i. Da hun fik navnet afvide, blev hun sådan skuffet og sagde "nåååh..." og at det navn hun havde fundet på jo også er flot. 

Nu har hun lige skrevet til mig, at hun har drømt om baby i nat og at hun har drømt at vores baby bliver til noget stort osv. OG at baby gerne vil hedde det navn svigermor er forelsket i, til mellem navn. 

Hvilket ikke kommer til at ske. 

Vi har fundet på mellem navn og det mellem navn er mit (almindelige) mellem navn som jeg gerne vil have går videre, da jeg er døbt efter min oldemor og farmor. 

Jeg ved ikke lige hvad jeg skal gøre faktisk.. synes det er mærkeligt.. Det skal lige siges at svigermor ikke selv hedder dette navn overhoved, hun synes bare det er så flot.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juni 2018

Anonym

Anonym skriver:

Svigermor har siden graviditeten været forelsket i et navn, som hun mente vores baby skal hedde. Hun har stort set hver gang vi har set hende under graviditeten, kaldet vores (på daværende tidspunkt ufødt) ufødte baby navnet. Hvilket jeg (og kæresten) også synes var mega kikset og upassende.. 

Vi blev meget hurtige enige om det navn VI ville have vores baby skulle hedde og det er ikke det navn svigermor er forelsket i. Da hun fik navnet afvide, blev hun sådan skuffet og sagde "nåååh..." og at det navn hun havde fundet på jo også er flot. 

Nu har hun lige skrevet til mig, at hun har drømt om baby i nat og at hun har drømt at vores baby bliver til noget stort osv. OG at baby gerne vil hedde det navn svigermor er forelsket i, til mellem navn. 

Vi har fundet på mellem navn og det mellem navn er mit (almindelige) mellem navn som jeg gerne vil have går videre, da jeg er døbt efter min oldemor og farmor. 

Jeg ved ikke lige hvad jeg skal gøre faktisk.. synes det er mærkeligt.. Det skal lige siges at svigermor ikke selv hedder dette navn overhoved, hun synes bare det er så flot.

Det tog noget tid at skrive? Jeg havde brugt tiden på at ringe til hende og sætte grænser, men sådan er vi jo så forskellige.

Anmeld Citér

6. juni 2018

Anonym

Anonym skriver:

Kan hun ikke få et ekstra mellemnavn? Det handler vist ikke om en magt/dominans kamp fra svigermors side, men om at hun er blevet forelsket i et navn. Men jeg kender hende selvfølgelig ikke.. men tror ikke jeg selv ville tage det så alvorligt, og havde min svigermor det her brændende ønske om et bestemt navn, ville jeg da overveje om vi kunne flette det ind et sted. 

Anmeld Citér

6. juni 2018

Rosa-Sophia

Anonym skriver:

Det tog noget tid at skrive? Jeg havde brugt tiden på at ringe til hende og sætte grænser, men sådan er vi jo så forskellige.

Jeg tænker, at ts skriver her fordi hun gerne vil have vores forslag til  hvordan hun lige får sat de her grænser. Hvis hun følte det var super nemt at gøre, var der jo ingen grund til at oprette en tråd

Jeg har desværre ikke været i situationen, men tror faktisk, at jeg ville glide af på hende. Du og din mand har valgt de navne i synes jeres barn skal hedde og sådan er det Hvis pigen selv får lyst til at skifte navn en dag  står det hende frit for.

Anmeld Citér

6. juni 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Havde min svigermor været så insisterende og pågående så havde jeg af princip valgt noget helt andet. Hun kan glemme det kan hun.

Anmeld Citér

6. juni 2018

Soonmom

Anonym skriver:

Kan hun ikke få et ekstra mellemnavn? Det handler vist ikke om en magt/dominans kamp fra svigermors side, men om at hun er blevet forelsket i et navn. Men jeg kender hende selvfølgelig ikke.. men tror ikke jeg selv ville tage det så alvorligt, og havde min svigermor det her brændende ønske om et bestemt navn, ville jeg da overveje om vi kunne flette det ind et sted. 

Svigermor skal da bare slet ikke blande sig i navnet ��

Jeg havde bare igonerret hende og hvis hun så spurgte næste gang vi sås sagt hvad baby skulle hedde og så var der vist ikke mere at snakke om, synes ikke man behøver at lave en større ting ud af, da det er en selvfølge at forældrene bestemmer

Anmeld Citér

6. juni 2018

Anonym

Soonmom skriver:

Svigermor skal da bare slet ikke blande sig i navnet ��

Jeg havde bare igonerret hende og hvis hun så spurgte næste gang vi sås sagt hvad baby skulle hedde og så var der vist ikke mere at snakke om, synes ikke man behøver at lave en større ting ud af, da det er en selvfølge at forældrene bestemmer

Det er bare ikke den problematik jeg skrev om. Kan jo kun snakke ud fra mig selv. Der er ingen tvivl om jeg og kæresten er dem der bestemmer, og føler ikke behov for at skulle bevise det over for eller diskutere det med svigermor, eller sætte hende på plads på nogen måde. Selvfølgelig er det da sådan det er. At jeg ville overveje hvordan vi kunne flette navnet ind, som hun nu blev fofelsket i, handler ikke om hun får lov at bestemme og alt muligt andet i den retning, men om at jeg har lyst til at se hende glad og smile, og måske med en vis barnlig stolthed fortælle andre at hun har valgt det der navn også. Det er så bare fordi jeg faktisk holder utrolig meget af min svigermor, og ville synes det er sødt. 

Anmeld Citér

6. juni 2018

Fitmommyherning

Da vi fortalte hvad vi overvejede hvad vores baby skulle hedde(hun hedder det så i dag) da va der flere som var imod og sagde hvor synd osv og min daværende mands bedstemor snakkede ikke til os i 3 måneder, for hun blev så fornærmet over vi ville kalde hende det.

men vi stod fast og sagde. Vores barn=vi bestemmer og i dag kan de ikke forestille sig, hun ku hedde andet

Anmeld Citér

6. juni 2018

Anonym

Anonym skriver:

min svigermor havde også en ide om hvad alle vores 3 børn skulle hedde. Den første var det synd for hun skulle hedde det vi fandt på - vi gled af på det. Ved nummer 2 - sagde hun at det jo ikke var hendes smag, men det jo var os der bestemte!!!! Ved nummer 3 sagde hun noget med at det jo ikke var hendes ynglingsnavn men hun begyndte vel at holde af det!!! - Jeg sagde vidst engang at hendes søn (min kærestes navn) godt nok heller ikke var særligt pænt.. men så snakkede hun længe om at det jo var det pæneste navn dengang i 80'erne.. jøses.. Men her gled vi nok bare af - der har været meget større kampe at kæmpe med hende... 

Anmeld Citér

6. juni 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Det er da vildt manipulerende og ret umodent konsekvent at kalde sit ufødte barnebarn et navn, man selv har valgt - og at toppe det med at fortælle om en drøm, hvor barnet som voksent giver udtryk for gerne at ville hedde sådan! Og selvfølgelig skal barnet ikke have fornavn plus mellemnavn plus svigermors mellemnavn plus efternavn(e?) for at tilfredsstille hende. Det er ikke bare et spørgsmål om, hvilken dåbskjole, baby skal bære, eller om baby skal i vuggestue eller dagpleje, hvilket i sig selv kan være udmattende at skulle diskutere med svigermor - det er et navn, som barnet skal have resten af livet. 

Som mor/svigermor til voksne børn samt som bedstemor må man altså lære at leve med, at man har haft sin indflydelse over for egne børn, og nu er bolden og bestemmelsesretten spillet videre. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.