Dagpleje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.220 visninger
11 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. juni 2018

Anonym trådstarter

jeg har lige fået brev om at få skrevet min datter op til pasning, når barsel er færdig. Men jeg er simpelthen i tvivl, da flere dagplejere enten passer eget barn, børnebørn eller niecer/ nevøer og jeg synes at det er lidt underligt. 

Jeg ved godt, at flere ville sige, at de er professionelle og børnene bliver behandlet lige, men jeg kan bare mærke, at det giver en øv- fornemmelse i maven på forhånd. 

Er det bare mig, som har det sådan, eller hvad? 

Jeg har overvejet at ønske dagplejere, som ikke passer børnebørn, børn, men ved ikke om man kan komme med et sådant ønske eller ønske en specifik dagplejer, men ved ikke om ens ønsker bliver tilgodeset eller km det er efter hvor der plads?

Jeg har også overvejet vuggestue i stedet.

er der andre som har haft de samme overvejelser og hvad gjorde I?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juni 2018

Anonym

Anonym skriver:

jeg har lige fået brev om at få skrevet min datter op til pasning, når barsel er færdig. Men jeg er simpelthen i tvivl, da flere dagplejere enten passer eget barn, børnebørn eller niecer/ nevøer og jeg synes at det er lidt underligt. 

Jeg ved godt, at flere ville sige, at de er professionelle og børnene bliver behandlet lige, men jeg kan bare mærke, at det giver en øv- fornemmelse i maven på forhånd. 

Jeg har overvejet at ønske dagplejere, som ikke passer børnebørn, børn, men ved ikke om man kan komme med et sådant ønske eller ønske en specifik dagplejer, men ved ikke om ens ønsker bliver tilgodeset eller km det er efter hvor der plads?

Jeg har haft min datter hos en dagplejemor, som ofte havde sit barnebarn i gæstedagpleje. Det har ikke betydet noget for os, og følte bestemt ikke, at hun forskelsbehandlet. Men må også sige, at efter at jeg har hørt fra to dagplejemødre at de udelukkende er dagplejemødre er så de kan have deres eget barn hjemme, og når de ikke har små børn selv længere gider de ikke længere arbejde med det. Der har jeg godt nok ændret min holdning til det en smule. Jeg forstår godt du har det på den måde du har, og du kan da altid prøve at ringe og snakke med dagplejekontoret, og ytre jeres ønske. 

Anmeld Citér

2. juni 2018

Abracadabra

Der er netop nu flere tråde hér og på min-mave.dk, der bekræfter mine fordomme om dagplejere. Jeg ville vælge vuggestue.

Anmeld Citér

2. juni 2018

Tine B

Vores datter er en gang i mellem i gæstepleje hos min mands mor. Der er ingen forskelsbehandling mellem hende og de andre børn. 
Jeg ville dog ikke have hende i fast dagpleje der, da jeg synes det er for tæt på.
Jeg forstår ikke, at det er tilladt for dagplejere fast at have egne børn/familiemedlemmer i dagplejen. 

Når det så er sagt, ville jeg til hver en tid vælge dagpleje (såfremt kemien er der) over vuggestue grundet normeringen. 

Anmeld Citér

2. juni 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Vores barn har altid været lidt til den følsomme og let påvirkelige side, så dagpleje var det helt rigtige valg i forhold til barnets trivsel. Der er bare en smule mere ro på, men samtidig var dagplejemor god til også at opsøge aktiviteter i passende omfang så det var det rigtige. Vi havde så en del kommunikationsproblemer med hende som tiden gik, men det tror jeg lige så vel vi kunne have fået i en vuggestue.

Jeg ville gå efter hvad man tror passer barnet bedst og ikke lytte for meget til alle rædselshistorierne om enten det ene eller det andet som man ALTID kan finde i rigt mål.

Anmeld Citér

2. juni 2018

Abracadabra

IenFart skriver:

Vores barn har altid været lidt til den følsomme og let påvirkelige side, så dagpleje var det helt rigtige valg i forhold til barnets trivsel. Der er bare en smule mere ro på, men samtidig var dagplejemor god til også at opsøge aktiviteter i passende omfang så det var det rigtige. Vi havde så en del kommunikationsproblemer med hende som tiden gik, men det tror jeg lige så vel vi kunne have fået i en vuggestue.

Jeg ville gå efter hvad man tror passer barnet bedst og ikke lytte for meget til alle rædselshistorierne om enten det ene eller det andet som man ALTID kan finde i rigt mål.

Jeg er bare af den inderlige overbevisning, at kvaliteten er højere i vuggestue, fordi der er mere faglig sparring... Og har man problemer, er der en leder at gå til - det hele afhænger ikke af relationen med den ene dagplejemor.

Læs nedenfor, det tror jeg ikke er MULIGT i en vuggestue...

mave.dk/debat/boern/min-lille-tumling/irriteret-dagplejemor.htm

www.baby.dk/debat/290040pi1/boern-13-aar/dp--ved-ikke-hvad-jeg-skal-sige.aspx

Anmeld Citér

2. juni 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart
Abracadabra skriver:

Jeg er bare af den inderlige overbevisning, at kvaliteten er højere i vuggestue, fordi der er mere faglig sparring... Og har man problemer, er der en leder at gå til - det hele afhænger ikke af relationen med den ene dagplejemor.

Faglig sparring er der en del af, i hvert fald i vores kommune. Der er hver dagplejer i en gruppe med 4-5 andre dagplejere som ofte ses på kryds og tværs udover den ugentlige storgruppe. Dertil er der en administrativ pædagog tilknyttet som besøger jævnligt, så den del var jeg ikke bekymret for.

Relationen er så en helt anden snak og der er jeg enig med at det kan være problematisk til tider. Det oplevede vi også selv på flere områder. Men det rokker ikke ved at jeg tror det havde været værre for barnet at komme i vuggestue.

Anmeld Citér

2. juni 2018

Mullesmith

Anonym skriver:

Jeg er så heldig at vi har to dagplejere der har slået sig sammen til en dagpleje og de kan have op til 10 børn. Så det er lidt vuggestue agtigt. Børnene skal jo i børnehave på et tidspunkt og så er det måske rart at være vænnet til mange børn. Jeg ville nok vælge vuggestue hvis det var idag jeg skulle vælge. 

Anmeld Citér

2. juni 2018

Nomnom

Jeg ville besøge de forskellige vuggestuer i området og det samme med dagplejere.

Jeg har altid været for dagplejere. Men det er også fordi jeg selv er passet i en fantastisk dagpleje. Jeg kunne desværre ikke få dagplejeplads til min søn, så han er i vuggestue. 

Her har jeg i den grad mødt ladhed og ligegyldighed fra et uddannet personale. Det samme med ledelsen. Jeg har været SÅ frustreret over at uddannede pædagoger har skabt sådan en kultur, som går ud over børnene. Ledelsen har været ret vag og blot forklaret tingende med at deres personale jo er ældre mennesker, og derfor ikke så modtagelige for nye pædagogiske tiltag og arbejdsgange 

Nogle nyansatte er dog kommet til og det er helt fantastisk, men det ændre ikke på at vi rykker vores søn til en anden vuggestue nu, hvor jeg på forhånd har besøgt dem og har en god mavefornemmelse.

Jeg har tænkt efterfølgende, at hvis jeg havde fået en dagplejeplads til min søn, hos en dagplejer, som måske havde været sådan en type, som de pædagoger i den vuggestue, ja så ville det være endnu værre end den vuggestue han nu går i, for så ville der slet ikke være andre voksne om mit barn. Tanken kan jeg slet ikke holde ud.

Så det jeg skriver til dig har slet ikke noget om hvorvidt dagplejemorens egne børn eller børnebørn har nogen betydning, men mere at du skal komme ud og få besøgt alle de steder du overvejer og så følge din mavefornemmelse - hvad enten det er det ene eller det andet du vælger. Det ville jeg ønske at jeg havde gjort fra starten. 

Anmeld Citér

2. juni 2018

Miti's mama

Abracadabra skriver:

Jeg har min i privat dagpleje og hun går flere gange om ugen med to andre dagplejere. Derudover kommer der ofte en pædagog fra kommunen forbi. Der er rigelig med sparring. Det er børnehaven jeg har problemer med.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.