Anonym skriver:
Jeg synes godt nok, at min 1-årige er helt enormt anstrengende for tiden! Han klæber til mig som en abeunge, hiver mig i håret, prikker mig i øjenene, bider mig i maveskindet og skriger, så snart jeg går fra ham. Jeg kan ikke engang vande blomster, for så går jeg rundt og han vil skrigende kravle efter mig - og skrigende er netop ordet. Det starter som en sådan en utilfreds skrigen, men ender i frustreret gråd.
Han er ikke i stand til at lege selv, medmindre jeg sidder lige ved siden af og oftest så henter han noget legetøj, han vil lege med med mig, f.eks. en bog eller sådan noget.
I dag har han højst leget selv, mens jeg nåede at tømme det halve af den øverste skuffe i opvaskeren, så kom han skrigende ud i køkkenet.
Hvis han endelig laver noget selv, som kan fange hans interesse, så er det ulykker, f.eks. at spise planter eller åbne skuffer og så videre!
Han er ved at udvikle sin egen vilje for tiden og kan hurtigt fare i flint, hvis der er noget, der går ham på. Hænger det mon sammen med hans morsyge og skrigeri? Er det endnu et tigerspring?
I skrivende stund står han og skriger hysterisk ved siden af mig, fordi jeg lige ville skrive det her i min frutsration, og hiver i min bluse - efter han var henne og hive bøger ned for at få min opmærksomhed...
Jeg troede, at morsygen ville aftage og han måske ville blive bedre til at lege lidt selv med alderen - bare 5 minutter! - men det er kun blevet værre. Der er intet legetøj, der er interessant nok, til at det kan fange ham, medmindre vi også leger med ham.
Han er 13 måneder og jeg er hjemmegående med ham i et par måneder endnu, inden han skal ud og starte i DP. Jeg inddrager ham i husholdningen, han "hjælper" meget og selvfølgelig tror jeg ikke, at han kan sidde og lægge puslespil og bygge Legoborge allerede... Men bare 5 små minutter...
Fortæl mig, at det går over!
Jeg bliver skør. Da han var 2 måneder, kunne jeg vikle ham, men nu kan jeg jo ligesom ikke slæbe rundt på ham hele tiden...
Det lyder meget normalt... men.. netop at inddrage hjalp her
så tog det godt nok længere tid at vande og tømme opvasker, men så blev det gjort.
Noget andet er, når han søger din opmærksomhed lærer han hurtigt hvad der skal til. Når det ikke hjælper med at småsnakke, klynke eller hvad det kan være, så eskalerer han for han ved, det hjælper helt sikkert at skrige.
Jeg ved ikke om det vil hjælpe at vise ham at det ikke er nødvendigt at skrige. Og det er jo heller ikke hans ret at du skal give ham opmærksomhed 100 % af hans vågentid. I må finde en måde at gå på kompromis.
Hos os legede hun meget selv, men det var fordi hun ikke sov selv, så jeg ville gerne have lidt frirum omkring mig. Men når hun søgte min opmærksomhed, så kunne jeg finde på at tage legetøj med hen til vasketøjet der skulle lægges sammen, så måtte hun lege med det og måske lidt tøj, mens jeg lagde det sammen, og brokkede hun sig, så sagde jeg bare, “ja, men sådan er det bare”. Det fandt hun sig faktisk i. Ikke i lang tid, men måske til jeg havde lagt meget af det sammen. Og så legede vi bagefter sammen på gulvet.