Josymor skriver:
Det lykkedes os at blive gravid med IVF i første hug, desværre blev det en MA, som blev opdaget ved tryghedsscanning i uge 10. Fostret var dødt i uge 7 ca.
Der er nu gået 7 uger siden udskrabningen og jeg har to problemer, som jeg tumler meget med:
1: Jeg frygter at blive gravid igen, for hvad hvis det gentager sig? Omvendt frygter jeg aldrig at blive gravid igen. Jeg har følelsen af, at det måske slet ikke er meningen at jeg skal blive gravid og få en lille baby igen.
2: Jeg har mistet lysten til mit arbejde. Jeg arbejder med mennesker og har tidligere elsket det, men nu føler jeg intet. Jeg har ikke problem med private sociale sammenhæng, men lige med arbejdet står jeg af. Jeg plejede at have den største empati og omsorg for de mennesker, som kom igennem mit arbejde, men der er intet nu. Jeg gør mit bedste for at det ikke skal komme til udtryk selvfølgelig. Men det er så grelt at jeg overvejer at skifte arbejde.
Har I andre haft lign. problemer? Blev det bedre? Gjorde I noget for at komme videre?
Jo, endnu et spørgsmål. Jeg købte en tryghedsscanning fordi jeg havde haft en sær følelse nærmest fra start om at jeg ikke ville beholde denne lille spunk. Har I andre oplevet dette også?
Hej Josymor
Jeg er ked af du har mistet, det er rigtig hårdt. Jeg oplevede en MA med tvillinger sidste år. Vi gik i gang med at prøve med det samme, og vi havde held igen 4 måneder senere. Det endte desværre i endnu en MA. I begge graviditeter havde jeg en fornemmelse af, at der var noget galt, men håbede selvfølgelig jeg tog fejl.
Jeg kan sagtens genkende din frygt for, at det skal gentage sig. Har ikke så mange gode råd der, end at tage en dag af gangen. Man kan ikke gøre hverken fra eller til alligevel. Jeg trøstede mig med, at fostrene ikke var levedygtige.
Din MA er ny, så du er stadig i en stor sorgproces. Jeg er kommet lidt på den anden side. Det gør så ufatteligt ondt at miste. Man mister jo drømmen og sin baby. Det bliver bedre med tiden. Jeg vil råde dig til at snakke med din kæreste/mand, familie og venner. Snak en hel masse om det, til alle dem, der vil lytte. Det hjalp mig igennem begge gange.
Der er heller ikke noget at sige til, at du har mistet lysten til dit arbejde. Du er i en stor sorg lige nu og så kan det bare være rigtig svært at livet går videre, at man skal passe sit job osv. Jeg tror det bliver bedre på arbejdet, når du får det bedre. Det er bare super svært at finde mening i mange ting, når man har mistet og man er i sorg.
Jeg har aldrig været i fertilitetsbehandling, men kan fornemme, at det er en benhård verden at være i. I har jo kæmpet en kamp, du bliver gravid og mister. Det er et kæmpe tab og det gør ondt.
Det vigtigste er, at du ikke giver dig selv skylden for det, for det er ikke din skyld. Fosteret var desværre syg og ville ikke kunne overleve.
Få snakket om det igen og igen, det er den bedste helingsproces jeg kan give. Det og så at græde ❤️