Veninde der vil styre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

654 visninger
5 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. maj 2018

Anonym trådstarter

Synes jeg er i en lidt svær situation.

Sagen er at jeg er gravid og har termin om små 4 uger.  Jeg og min mand glæder os virkelig meget. Vi har det hele til babys ankomst  på plads i lejligheden. 

Jeg har en veninde som jeg har kendt siden folkeskolens indskoling. Hun har været der meget for mig. Jeg har ikke så mange veninder udover en lille håndfuld, som jeg sætter pris på at have i livet.

MEN min veninde, som er 1 år ældre end jeg  (22)  har altid været dominerende i sin opførsel og jeg har ladet hende. indtil for 3 år siden, hvor jeg er begyndt og sige fra. Hun har en trang til at ville kontrollere mig og mine beslutninger. Hun har en holdning til alt hvad jeg foretager mig, og vi er ret forskellige. Dog er vi fra samme kultur, hvor jeg er mere frisindet - og hun føjer sin familie, som er muslim og troende. Hun har heller ikke fortalt sin familie at jeg er gravid, så jeg kan fx ikke besøge hende hjemme mere (hun bor hjemme) Det sårer mig, da jeg føler hun faktisk indirekte tager afstand fra mig, ved at hun ikke vil fortælle sine forældre det. Som om det her er pinligt. Jeg blev gravid før ægteskab ved et uheld, men min mand og jeg besluttede os for at lade os gifte kort efter.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal forholde mig, jeg har faktisk ikke så stor lyst til at ses med hende, fordi jeg ikke synes jeg har lyst til at høre hende prakke mig ned. Sidst var det min vægt hun mobbede mig med.

Nu hvor jeg skal være mor, så synes jeg ikke jeg har brug for hendes negative udtalelser. Hun har sikkert mange råd til hvordan jeg bør være mor. Ved godt hun prøver at være sød, men jeg vil selv gøre mine erfaringer. 

Har fortalt hende før, at jeg altså sætter pris på hun er der - men jeg vil gerne være alene om min søns opdragelse  med min mand.

Er det et venskab der er værd at samle på?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. maj 2018

Anonym trådstarter

Hun har selvfølgelig erfaring med at omgås babyer, da hun har passet en del for familiemedlemmer osv.

Men ja, som nybagt førstegangs mor, så har man ikke lyst til at ens veninde skal spille bedrevidende. 

Anmeld Citér

28. maj 2018

LSS

Den veninde har MOBBET dig med din vægt? Jeg havde smidt hende væk. Sådan noget vil jeg ikke finde mig i. 

Derudover bliver du nød til at sige fra, ellers ender du da med at blive rigtig ked af det.

Anmeld Citér

28. maj 2018

Anonym trådstarter

Den veninde har MOBBET dig med din vægt? Jeg havde smidt hende væk. Sådan noget vil jeg ikke finde mig i. 

Derudover bliver du nød til at sige fra, ellers ender du da med at blive rigtig ked af det.

Yes, efter jeg blev gravid. 

det skal siges jeg var ret slank inden.

Ja, jeg tror jeg må tage lidt afstand til hende. Magter ikke den attitude. Du skulle have set, da vi luftede nogle af vores ideer til vores søns navnefest, der var hun total uenig, og ville gerne stå for det hele selv.  Uenig i datoen også. Men det er jo ikke hendes søn

Anmeld Citér

28. maj 2018

Newsence

At passe børn og have børn og opdrage børn kan slet ikke sammenlignes.. 

Helt ærligt så ved hun ikke en skid. Og lige pt gør du heller ikke. MEN du kommer hurtigt til at lære det og vil lyn hurtigt kunne skelne mellem hendes uvidenhed og det hun evt kan bidrage med. 

Mange syntes det er ok at kalde gravide for tykke eller komme med kommentare som “ er I sikker på der ikke er 2 børn i den kæmpe mave” osv. Er selv gravid og er hurtigt blevet stor på maven og de kommentare høre jeg konstant. De er på ingen måde ok og de såre men folk gør det Joni sjov. Derfor er man SELV nød til at sige fra og fortælle at det ikke er ok. Skulle jeg smide alle de folk ud der troede det var ok med de kommentare ville jeg være meget alene. Heldigvis har de fleste forstået mig når jeg sagde fra og respekteret det og undskyldt. Det jeg gerne vil frem til at din veninde måske blot tror det er normen. 

At hun ikke fortæller sin familie det kan der jo være gode grunde til. Hvis hun VED at hendes familie vil forbyde hende at se dig og gør hun det ikke slår de hånden af hende. Hvis hun nu virkelig ønsker dig i hendes liv. Så giver det jo god mening at hun har holdt det hemmeligt og så er det jo faktisk lidt af en gestus til dig. 

Det jeg prøver at sige at måske så har hun reelle og gode grunde til at handle som hun gør. Måske skal du se tingene fra hendes vinkel. Spørge hende til hendes grunde inden du dømmer.. 

Jeg syntes ikke det er ok bare at holde afstand til hende. Hun aner jo ikke hun har gjort dig noget. Du er nød til at sige direkte til hende at du er såret over hendes kommentar over din vægt samt at du er træt af at hun hele tiden skal kommentere dine valg og at du føler hun ikke respektere dine valg og at du derfor har brug for en pause til at falde på plads i din nye rolle som mor uden hendes indblandning så derfor vil kontakten være mindsket i et stykke tid. 

Det eneste rigtige er at fortælle hende hvorfor du lægger afstand til hende. 

At man blot ignorere en person er dybt sårende og så er du jo faktisk lige så dårlig en ven som hun. 

Så bid i det sure æble og fortæl hende hvorfor du lægger afstand samt giv hende mulighed for at rette ind og forklare sine valg. Få en dialog og se om det ændre tingene inden du fjerner hende fra dit liv. 

Anmeld Citér

28. maj 2018

Anonym

Anonym skriver:

Synes jeg er i en lidt svær situation.

Sagen er at jeg er gravid og har termin om små 4 uger.  Jeg og min mand glæder os virkelig meget. Vi har det hele til babys ankomst  på plads i lejligheden. 

Jeg har en veninde som jeg har kendt siden folkeskolens indskoling. Hun har været der meget for mig. Jeg har ikke så mange veninder udover en lille håndfuld, som jeg sætter pris på at have i livet.

MEN min veninde, som er 1 år ældre end jeg  (22)  har altid været dominerende i sin opførsel og jeg har ladet hende. indtil for 3 år siden, hvor jeg er begyndt og sige fra. Hun har en trang til at ville kontrollere mig og mine beslutninger. Hun har en holdning til alt hvad jeg foretager mig, og vi er ret forskellige. Dog er vi fra samme kultur, hvor jeg er mere frisindet - og hun føjer sin familie, som er muslim og troende. Hun har heller ikke fortalt sin familie at jeg er gravid, så jeg kan fx ikke besøge hende hjemme mere (hun bor hjemme) Det sårer mig, da jeg føler hun faktisk indirekte tager afstand fra mig, ved at hun ikke vil fortælle sine forældre det. Som om det her er pinligt. Jeg blev gravid før ægteskab ved et uheld, men min mand og jeg besluttede os for at lade os gifte kort efter.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal forholde mig, jeg har faktisk ikke så stor lyst til at ses med hende, fordi jeg ikke synes jeg har lyst til at høre hende prakke mig ned. Sidst var det min vægt hun mobbede mig med.

Nu hvor jeg skal være mor, så synes jeg ikke jeg har brug for hendes negative udtalelser. Hun har sikkert mange råd til hvordan jeg bør være mor. Ved godt hun prøver at være sød, men jeg vil selv gøre mine erfaringer. 

Har fortalt hende før, at jeg altså sætter pris på hun er der - men jeg vil gerne være alene om min søns opdragelse  med min mand.

Er det et venskab der er værd at samle på?

Jeg vil sige at hun ikke er værd at samle på. Jeg har selv haft en veninde gennem mange år som styrede alt, ikke lod mig have en mening og altid skulle have det sidste ord. Til sidst lod jeg venskabet glide ud i sandet for jeg kunne ikke holde ud at blive behandlet sådan. Din fremtid er med din mand og baby og så skal du fokuser på de gode mennesker du har omkring dig . Synes hun lyser tarvelig. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.