Eksperthjælp: Er jeg moster eller faster til min halvbrors kommende barn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.163 visninger
5 svar
6 synes godt om
28. maj 2018

Helene Treschow

Min storebrors kæreste skal have et barn hvad er jeg så til den? Moster eller faster? ( det er kun min halv bror fra min fars side)

Helenes svar

Kære kommende faster

Og tillykke med din kommende nye titel. Egentlig er du halv faster, men hvis vi ser bort fra, at det "kun" er din halvbror, er du faster, og det kan du jo sagtens kalde dig

Bedste hilsner

Helene Treschow

Helene har stor erfaring med at rådgive og føre sager om forældremyndighed, børns bopæl og samvær. Helene rådgiver derudover i forbindelse med (overvejelser om) separation og skilsmisse, ægtefællebidrag og bodeling, samt om børnebidrag. Endvidere rådgiver Helene ugifte samlevende og (kommende) ægtepar, blandt andet om samejeoverenskomster, ægtepagter, og testamenter, herunder også børnetestamenter

Se Helenes hjemmeside: TVC Advokatfirma

Anmeld Citér

28. maj 2018

1518

Profilbillede for 1518

En nem måde at huske det på er, at faster er en sammentrækning af “ fars sø ster”, og moster er så selvfølgelig “ mors sø ster”.

Anmeld Citér

28. maj 2018

100%anonym

Fars søster = faster 

mors søster = moster

når/hvis du selv har/får børn så er din bror onkel og hans kone tante. 

Anmeld Citér

28. maj 2018

1518

Profilbillede for 1518
100%anonym skriver:

Fars søster = faster 

mors søster = moster

når/hvis du selv har/får børn så er din bror onkel og hans kone tante. 

Hendes bror kan også være morbror til hendes børn, hvis man vil “præcisere” tilhørsforholdet. Hendes kæreste kan derimod kun være onkel for hendes brors børn.

Anmeld Citér

28. maj 2018

100%anonym

1518 skriver:

Hendes bror kan også være morbror til hendes børn, hvis man vil “præcisere” tilhørsforholdet. Hendes kæreste kan derimod kun være onkel for hendes brors børn.

Det er rigtigt. Hendes bror er morbror eller onkel. Bare meget få der bruger begrebet morbror Idag. Og helt rigtigt. Hendes kæreste kan kun være onkel. 

Anmeld Citér

31. maj 2018

Mullesmith

Og hvis det er ens kærestes søskende der får børn så er man Tante 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.