Manglende filter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. maj 2018

Flomama

At vi ikke nuancerede billede dengang har en ret simpel forklaring. Min bonus og kæreste sad og snakkede på en bænk  hvor den hjemløse sad. Bonus siger at han gider ikke gå i skole. Når han bliver stor vil han bare gå hjemme og få løn af kommunen ligesom mor. Kæresten forklarer, at man ikke bare kan få penge af kommunen fordi man ikke vil arbejde. Fortæller at kommunen hjælper mor, imens hun leder efter arbejde. At de også hjælper hvis man fx ikke kan arbejde fordi man er syg. Han insisterer dog  og forstår slet ikke meningen i hvorfor han skal i skole hvis man ikke behøver. Og så er det den hjemløse bryder ind og siger "du skal få dig en uddannelse  ellers ender du som mig". I og med den hjemløse fik kørt pointen så fint hjem og vist en af de mulige  konsekvenser ved ikke at få en, så var det i situationen ikke relevant at sidde og forklare hvorfor man ellers kan være hjemløs.

Jeg tænker dog også, at den diskussion du og jeg sidder ig har går lidt ved siden af det, jeg spørger om. Det handler ikke så meget om HVAD han sagde. Men AT han gik hen og sagde noget vildt upassende til en fremmed - endda på en enormt belærende måde, ikke med et glimt i øjet. Altså han kunne lige så godt en gang have hørt moster Oda sige med et grin, at hun er rund fordi hun har spist dejlig meget kage. Det betyder jo ikke, at det dermed er forståeligt, at han så går hen til en overvægtig person og siger "måske skal du holde op med at spise så meget kage". 

Nej jeg syntes stadig ikke det lyder som om den er helt galt med hans filter. 

Det er egentlig ikke relevant  i hvilken sammenhæng mm det blev sagt i forhold til min pointe. 

Min pointe er: hvis barnet er sort/hvid tænkene så acceptere han jo at sådan ender man hvis man ikke går i skole. Det er hans virkelighed. 

Nu møder han den næste og deler stolt sin virkelighed. Den virkelighed skal jo selvfølgelig nuanceres, og det kan i gøre nu med udgangspunkt i seneste episode. 

Nu nævner du udfordringer? Hvis det er sociale udfordringer kan det dog være en brik i et helheds billede  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.