Manglende filter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.162 visninger
10 svar
8 synes godt om
28. maj 2018

Anonym trådstarter

Hejsa, 

Min kæreste og jeg har et spørgsmål angående min 9 årige bonusdreng. Han har nogle udfordringer på nogen punkter, og vi vil gerne undgå at komme til at se alt som unormalt, og derfor har vi brug for jeres input. Vi er nemlig i tvivl om det er forventeligt at en 9 årig kan finde på den slags - for vi er begge chokerede og vildt flove, og troede egentlig det var noget man kunne forvente af et barn på måske 3.

En enkelt gang har vi mødt en hjemløs, som uopfordret har sagt til ham, at han skal få sig en uddannelse, så han ikke ender som ham den hjemløse. Det har åbenbart gjort indtryk, hvilket jo er fint nok. 

I går kører vi i tog, og der kommer en mand ind, som tydeligvis er alkoholisk. Øl i hånd og stinker af alkohol, mega usoigneret. Han sætter sig, og min bonusdreng rejser sig, går over til ham og siger "Nå, du skulle vidst have fået dig en uddannelse, hva?"

Vi bliver selvfølgelig dybt forfærdede og siger, at det IKKE er ok at gå hen og sige sådan til folk! Manden tager det heldigvis pænt og siger "Ja, så sørg du for at få én, så du ikke ender sådan her!" 

Vi synes jo ellers vi opdrager ham til at være god ved andre og ligesom have lidt filter på hvad man siger til folk. 

Er det 'normalt' at et barn på den alder kan finde på det, eller har barnet ikke på det tidspunkt en fornemmelse af, hvad der er passende og upassende at sige til folk? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. maj 2018

Flomama

Ja da! 

Han har jo fået af vide at det er derfor man er hjemløs/alkoholiker. 

Jeg vil da derimod sige det er jer som forældre der skal skabe et nuanceret billede af hjemløse  

Anmeld Citér

28. maj 2018

Soonmom

Jeg har ikke så meget forstand på 9 årige, men umiddelbart siger han jo bare hvad I har sagt til ham. Så det er vist jer selv der har skabt den udtalelse 

Anmeld Citér

28. maj 2018

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Jeg har ikke så meget forstand på 9 årige, men umiddelbart siger han jo bare hvad I har sagt til ham. Så det er vist jer selv der har skabt den udtalelse 

Jeg ved ikke om du og hende ovenfor har misforstået det jeg skrev? Han har en gang mødt en hjemløs som SELV gik hen og sagde til ham, at han skulle få sig en uddannelse, så han ikke endte som ham. Det er selvfølgelig ikke os selv, der har sagt det i forbindelse med mødet med en hjemløs! 

Anmeld Citér

28. maj 2018

Soonmom

Anonym skriver:

Jeg ved ikke om du og hende ovenfor har misforstået det jeg skrev? Han har en gang mødt en hjemløs som SELV gik hen og sagde til ham, at han skulle få sig en uddannelse, så han ikke endte som ham. Det er selvfølgelig ikke os selv, der har sagt det i forbindelse med mødet med en hjemløs! 

Ja okay, så misforstod jeg

Men jeg vil mene at det godt kan ske og ikke noget jeg ville tænke som unormalt, jeg ville nok bare stille og roligt snakke med ham om hvad man siger til folk og hvad man ikke gør 

Anmeld Citér

28. maj 2018

Abracadabra

Anonym skriver:

Hejsa, 

Min kæreste og jeg har et spørgsmål angående min 9 årige bonusdreng. Han har nogle udfordringer på nogen punkter, og vi vil gerne undgå at komme til at se alt som unormalt, og derfor har vi brug for jeres input. Vi er nemlig i tvivl om det er forventeligt at en 9 årig kan finde på den slags - for vi er begge chokerede og vildt flove, og troede egentlig det var noget man kunne forvente af et barn på måske 3.

En enkelt gang har vi mødt en hjemløs, som uopfordret har sagt til ham, at han skal få sig en uddannelse, så han ikke ender som ham den hjemløse. Det har åbenbart gjort indtryk, hvilket jo er fint nok. 

I går kører vi i tog, og der kommer en mand ind, som tydeligvis er alkoholisk. Øl i hånd og stinker af alkohol, mega usoigneret. Han sætter sig, og min bonusdreng rejser sig, går over til ham og siger "Nå, du skulle vidst have fået dig en uddannelse, hva?"

Vi bliver selvfølgelig dybt forfærdede og siger, at det IKKE er ok at gå hen og sige sådan til folk! Manden tager det heldigvis pænt og siger "Ja, så sørg du for at få én, så du ikke ender sådan her!" 

Vi synes jo ellers vi opdrager ham til at være god ved andre og ligesom have lidt filter på hvad man siger til folk. 

Er det 'normalt' at et barn på den alder kan finde på det, eller har barnet ikke på det tidspunkt en fornemmelse af, hvad der er passende og upassende at sige til folk? 

Hvis jeres bonusdrengs udfordringer handler om fx manglende impulskontrol eller om vanskeligheder ved at aflæse sociale spilleregler, kan sådan en episode fint være et udtryk for hans generelle udfordringer.

Anmeld Citér

28. maj 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Hejsa, 

Det er ikke unormalt for en 9-årig, “bare” uhøfligt, og et yngre barn ville næppe kunne lave den kobling. Formentlig har han ikke forstået sagens alvor men troet, det var noget, man kunne joke lidt med - han har næppe gennemskuet, at der ligger tragiske historier bag den slags skæbner, og han gengiver jo bare, hvad en “kollega” til alkoholikeren har lært ham. 

Det er selvfølgelig på ingen måde i orden at sige sådan. Det skal han lære, og det har I uden tvivl gjort klart for ham efterfølgende. Men jeg ville ikke lade den episode i sig selv være tegn på, han fuldstændigt mangler filter. Han lader til at være fremme i skoene og vil nok få nogle hug på den konto, så der er noget, I og han skal arbejde med - men flabede 9-årige med kække, upassende kommentarer er der en del af. Det handler om situationsfornemmelse mest af alt. 

Anmeld Citér

28. maj 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)

Hejsa, 

Det har ikke noget med filter.. Eller hvad I har lært ham.  Og det er ikke fordi han er ubehøvlet.

Han har næsten lige fået den besked, og den har sat sig fast, og da han så ser en der er indsamle båd, så reagere han. 

Men det er sådan at man tager en rolig snak med ham bagefter, at man ikke går op til folk og siger noget.

Anmeld Citér

28. maj 2018

Flomama

Anonym skriver:

Nej jeg forstod godt at det var en anden der sagde det. 

Men hvis i ikke har nuanceret billedet hvordan skal bonus så vide at det kan være anderledes? 

Anmeld Citér

28. maj 2018

Anonym trådstarter

Nej jeg forstod godt at det var en anden der sagde det. 

Men hvis i ikke har nuanceret billedet hvordan skal bonus så vide at det kan være anderledes? 

At vi ikke nuancerede billede dengang har en ret simpel forklaring. Min bonus og kæreste sad og snakkede på en bænk  hvor den hjemløse sad. Bonus siger at han gider ikke gå i skole. Når han bliver stor vil han bare gå hjemme og få løn af kommunen ligesom mor. Kæresten forklarer, at man ikke bare kan få penge af kommunen fordi man ikke vil arbejde. Fortæller at kommunen hjælper mor, imens hun leder efter arbejde. At de også hjælper hvis man fx ikke kan arbejde fordi man er syg. Han insisterer dog  og forstår slet ikke meningen i hvorfor han skal i skole hvis man ikke behøver. Og så er det den hjemløse bryder ind og siger "du skal få dig en uddannelse  ellers ender du som mig". I og med den hjemløse fik kørt pointen så fint hjem og vist en af de mulige  konsekvenser ved ikke at få en, så var det i situationen ikke relevant at sidde og forklare hvorfor man ellers kan være hjemløs.

Jeg tænker dog også, at den diskussion du og jeg sidder ig har går lidt ved siden af det, jeg spørger om. Det handler ikke så meget om HVAD han sagde. Men AT han gik hen og sagde noget vildt upassende til en fremmed - endda på en enormt belærende måde, ikke med et glimt i øjet. Altså han kunne lige så godt en gang have hørt moster Oda sige med et grin, at hun er rund fordi hun har spist dejlig meget kage. Det betyder jo ikke, at det dermed er forståeligt, at han så går hen til en overvægtig person og siger "måske skal du holde op med at spise så meget kage". 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.