At få et barn er en egoistisk beslutning. Men normen er at man næsten som minimum skal have 2 stk. Og samtidig har man som menneske også er behov for at reproducere sig selv.
Når man har fået børn, så har man det hele, villa Volvo og vovse. Og det er skønt. Hvad mere kan man ønske sig?
Men nogle gange går tingene ikke efter planen. Og vi skal altid finde en løsning. Men er der en løsning? Og er der et facit på, hvad der er det rigtige eller forkerte?
Er det etisk i orden med krydsdonation, er det ok med donorsæd/donoræg, er det ok med adoption? Og er det ok bare at blive gravid ved et one night stand?
Tænker man over de børn der bliver “lavet,” på enten den ene eller den anden måde? Tænker man over de børn der bliver adopteret? Tænker man over de udfordringer børnene kan have, senere i livet?
Donorbarn: tage stilling til åben eller lukket donor. Skal barnet vide om det er et donorbarn? Og hvilke udfordringer/konsekvenser kan det have for barnet i fremtiden?
Adoptivbarn: tage stilling til eventuelle handicaps. Tage stilling til hvilket land man ønsker fra. Tage stilling(kan man ikke helt) til barnets alder. Hvad er bedst? Hvilke udfordringer/konsekvenser kan det have for barnet i fremtiden.
Jeg tror på, at alle vil gøre sit for at børnene skal have de bedst mulige vilkår, men jeg tror også, der er problemstillinger som der ikke bliver set.
Jeg er adoptivbarn. Har haft alle de “rigtige” vilkår, har det godt og fungerer fuldstændig “normalt.” Men ingen ved hvilke udfordringer jeg har mødt på min vej, brist i min spæde barndom, dét at være anderledes, altid har skulle forklare mig, tale om emner som jeg i virkeligheden ikke har følt for m.v.
Men når det er sagt, forstår jeg udemærket tanken om adoption. Hvis jeg ikke kunne få min mands og mine biologiske børn, ville jeg også helt klart adoptere.
Jeg håber mit indlæg bliver læst positivt, for det er ikke for at træde nogle over fødderne.
Jeg vil ønske jer held og lykke, uanset hvad I beslutter jeg for.