Jeg tillader mig lige at oprette en ny tråd, i forlængelse af en jeg lavede for nogle uger sider omkring min datters vuggestue opstart. (Tak for de svar jeg fik i den)
Kort opsummeret, så startede vi indkøringen for en måned siden af vores datter på 1 år. I starten var min datter moderat tryg derhenne, så længe jeg var ved siden af. Der skete naturligvis en gradvis nedtrapning af min tilstedeværelse og til sidst gik jeg helt væk. P.t. er hun i vuggestue ca. 3-4 timer dagligt. Det går bare ikke super fantastisk. Hun er helt ved siden af sig selv, når jeg henter hende igen og ved afleveringen græder hun allerede på turen hen til vuggestuen, hvilket eskalerer ved selve overdragelsen til pædagogen, hvor hun kaster sig bagover og græder voldsomt. Vi taler derfor ikke om den normale farvel-gråd, hvor barnet holder op efter forældreren er gået.
Jeg vil gerne gøre det klart, fordi det er noget folk tilbagevendende har trang til at sige, at jeg er meget bevidst om min egen rolle. Jeg er ikke usikker når vi er der, jeg taler med pædagogerne og jeg prøver på alle måder at vise hende at jeg synes om at være der 
Jeg har fundet ud af, at det indimellem er på grænsen til tabu, at give udtryk for at man ikke synes om at ens barn skal være ked af det i vuggestuen. Det er som om, at det forventes, at jeg tilsidesætter mine egne følelser og mavefornemmelse, og hvis jeg taler om at holde hende hjemme, så er jeg top pylret! Hun skal jo vænne sig til det, lyder argumentet. Hvis jeg oplevede, at se fremgang og større trivsel uge til uge, så ville jeg naturligvis gerne hoppe med på argumentet. Men der må være en grænse for hvor meget barnet skal kunne kunne tilpasse sig, hvis ikke det sker naturligt. Jeg synes det er enormt svært, at skulle balancere mellem mine egne følelser/mavefornemmelse og så hvad der anbefales udefra.
Jeg overvejer lige nu rigtig meget at sætte mit eget liv lidt på standby og gå hjemme med hende indtil næste vinter.
Grunden til at jeg skriver herinde, er nok fordi jeg har brug for lige at få lidt luft og bare komme ud med det. Jeg synes desuden, at det er interessant at høre andres erfaringer og holdninger, så derfor håber jeg at der nogle som har noget at tilføje.