Efter endt videregående uddannelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.612 visninger
12 svar
12 synes godt om
10. maj 2018

OurDream

Hej alle. 

Jeg står i den situation at jeg har brug for råd og vejledning.

Jeg bliver færdig med min HF til sommer. Min plan var så at starte på uddannelse med det samme, men har søgt elevplads på apoteker da jeg gerne vil læse til farmokonom. 

Problemet her er så, at HVIS jeg nu ikke får elevplads, hvad er så mine muligheder til at kunne forsøge mig selv?? 

Jeg er ikke tilmeldt nogle fagforeninger.

På forhånd tak

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. maj 2018

CinemaStrange

Hvis du ikke får en uddannelsesplads og dermed ikke kan få SU, så er der desværre kun kontanthjælp/uddannelseshjælp tilbage såfremt du ikke har nogen formue.

Men hvis du søger bredt på flere apoteker og laver en god ansøgning, burde der være god chance for at få en elevplads på et apotek 

Anmeld Citér

10. maj 2018

OurDream

Tak for svar.

Øv, vil jo heelst gerne undgå uddannelseshjælp. Jeg har hørt man bliver kastet rundt.

Jeg har sendt ansøgningerne afsted. Havde egentlig søgt ind som bioanalytiker, men skiftede mening i april, da jeg aller helst vil læse til farmokonom, og på det tidspunkt var der kun to elev pladser tilbage. 

Hvordan er det med a kasse, er det for sent til at melde sig ind?? Har ingen viden omkring da jeg aldrig har modtaget offentlige ydelser udover SU.

Anmeld Citér

10. maj 2018

nanan78

Profilbillede for nanan78

Nu tænker jeg lige helt ud af boksen her. Man kunne prøve at få et job. Sådan et helt almindeligt ufaglært job. Så får man penge af hver måned. Rimelig smart. 

Anmeld Citér

10. maj 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
OurDream skriver:

Tak for svar.

Øv, vil jo heelst gerne undgå uddannelseshjælp. Jeg har hørt man bliver kastet rundt.

Jeg har sendt ansøgningerne afsted. Havde egentlig søgt ind som bioanalytiker, men skiftede mening i april, da jeg aller helst vil læse til farmokonom, og på det tidspunkt var der kun to elev pladser tilbage. 

Hvordan er det med a kasse, er det for sent til at melde sig ind?? Har ingen viden omkring da jeg aldrig har modtaget offentlige ydelser udover SU.

Hvis du ikke kan få den ønskede elevplads, og det er det eneste uddannelsesønske, du har, så skal du vel bare have et job ligesom andre, der holder sabbatår - og så søge elevpladser igen næste år. 

Anmeld Citér

10. maj 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Du ka jo sagtens nå at melde dig ind i en fagforening. Også ka du samtidig høre hva dine forskellige muligheder er.

Men som de andre også skriver, så er vejen frem, at finde et arbejde i det år, der er indtil du ka søge igen. Det er i hvert fald sådan flertallet gør, så de ka forsørge sig selv. Vh Stine 

Anmeld Citér

10. maj 2018

solskinsliv

Profilbillede for solskinsliv

Det vil desværre ikke hjælpe noget at melde sig i en a-kasse når du kun har en ungdomsuddannelse er du ikke dagpengeberettiget, for at være det skal du have optjent timer via arbejde eller færdiggøre en videregående uddannelse. Din eneste mulighed hvis du ikke får elevplads er et ufaglært job eller uddannelseshjælp, desværre.

Anmeld Citér

10. maj 2018

SANIE89

Profilbillede for SANIE89
solskinsliv skriver:

Det vil desværre ikke hjælpe noget at melde sig i en a-kasse når du kun har en ungdomsuddannelse er du ikke dagpengeberettiget, for at være det skal du have optjent timer via arbejde eller færdiggøre en videregående uddannelse. Din eneste mulighed hvis du ikke får elevplads er et ufaglært job eller uddannelseshjælp, desværre.

Jeg har da dagpenge selvom jeg ikke har en videregående uddannelse men en erhvervsuddannelse, nemlig kontor. er der forskel ? Jeg får demitentsats

Anmeld Citér

10. maj 2018

NCB89

SANIE89 skriver:

Jeg har da dagpenge selvom jeg ikke har en videregående uddannelse men en erhvervsuddannelse, nemlig kontor. er der forskel ? Jeg får demitentsats

Du kan få dimmitendsats når du har gennemført en uddannelse- ligesom du har. Det er ligemeget om det er en erhvervsuddannelse, lang videregående mv. Hun vil ikke være dagpengeberettiget på nuværende tidspunkt da hun ikke er dimmitend eller har optjent timer gennem et arbejde.

Anmeld Citér

10. maj 2018

solskinsliv

Profilbillede for solskinsliv
SANIE89 skriver:

Sorry, skulle have skrevet at man skal færdiggøre en videregående uddannelse eller en erhvervs uddannelse for at være dagpenge berettiget uden at optjene timer. En ungdomsuddannelse som HF er ikke direkte adgangsgivende til et job og man er derfor ikke dagpenge berettiget efter den.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.