Har baby feber?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. maj 2018

Anonym

Anonym skriver:

Okay. Hvor er det bedst at købe et øretermometer? Er det også apotek?

Ved faktisk ikke hvor mit er købt. For fik det i fødselsdagsgave en gang. 

Men hvis jeg selv skulle ud og købe et Idag så ville jeg købe på apoteket eller i Matas 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. maj 2018

Anonym

Molka skriver:

Ja, i endetarmen. Øretermometre er håbløst upræcise og kan svinge med 0,5 grader i begge retninger. Og det forudsat at man bruger dem korrekt, og at man kan få dem ordentligt ind i øret på baby - ellers kan de være meget mere upræcise.

Et øretermometer kan give en indikation, men den mest præcise temperatur måles i endetarmen. Husk at smøre termometeret med lidt olie først.

Det kommer så sandelig helt an på hvilket øreternometer du bruger. 

Jeg har målt min søn i øre og endetarm og den viste præcis det samme hver gang. 

Deauden bruger læger også øretermometre på hospitalerne. Det handler om at købe et ordenligt så fungerer det som det skal. 

Anmeld Citér

8. maj 2018

Anonym

Anonym skriver:

Det kommer så sandelig helt an på hvilket øreternometer du bruger. 

Jeg har målt min søn i øre og endetarm og den viste præcis det samme hver gang. 

Deauden bruger læger også øretermometre på hospitalerne. Det handler om at købe et ordenligt så fungerer det som det skal. 

Nej, det gør det ikke. Lægerne (eller det vil nok nærmere sige sygeplejerskerne - det er sørme ikke tit, man ser en læge måle temperatur) bruger som udgangspunkt rektaltermometer i overemsstemmelse med den kliniske retningslinje for temperaturmåling. Second choice er typisk måling i mundhulen, men der er også en del fejlkilder. Øretermometeret anbefales ikke pga. lav reproducerbarhed af resultaterne, og jeg har aldrig set det brugt på voksne patienter, medmindre der var særlige forhold som gjorde, at patienten ikke kunne samarbejde om de andre målinger. Jeg kan ikke afvise, at man kan finde på at bruge det i større omfang på børneafdelingerne, men det er i hvert fald ikke udgangspunktet, og bruger man det skal man angive, at temperaturen er målt i øret, så den der læser resultatet ved, at at det er forbundet med større usikkerhed.

Anmeld Citér

8. maj 2018

Anonym

Anonym skriver:

Nej, det gør det ikke. Lægerne (eller det vil nok nærmere sige sygeplejerskerne - det er sørme ikke tit, man ser en læge måle temperatur) bruger som udgangspunkt rektaltermometer i overemsstemmelse med den kliniske retningslinje for temperaturmåling. Second choice er typisk måling i mundhulen, men der er også en del fejlkilder. Øretermometeret anbefales ikke pga. lav reproducerbarhed af resultaterne, og jeg har aldrig set det brugt på voksne patienter, medmindre der var særlige forhold som gjorde, at patienten ikke kunne samarbejde om de andre målinger. Jeg kan ikke afvise, at man kan finde på at bruge det i større omfang på børneafdelingerne, men det er i hvert fald ikke udgangspunktet, og bruger man det skal man angive, at temperaturen er målt i øret, så den der læser resultatet ved, at at det er forbundet med større usikkerhed.

Kan jeg kun istemme. Har været indlagt i en uge for nylig og skulle måle temp rektalt morgen og aften. Fik lov at gøre det selv, men det var vigtigt det var rektalt. I den periode hvor jeg var for dårlig til at gøre det selv målte sygeplejerskerne det også rektalt. 

Anmeld Citér

8. maj 2018

Anonym

Hver evig eneste gang min søn har været på hospitalet ved lægevagten med sygdom så har han fået målt temperatur med øretermometer. Både ad sygeplejersken OG lægen. Ogda da han lå indlagt med væakemangel grundet diarre og høj feber var det også øret. Han har aldrig fået målt rektalt eller oralt andre steder end hjemme. 

Jeg selv har lige været ved lægevagten for en uge siden grundet slem halsbetændelse. Der blev jeg målt med pandetermometer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.