Talepædagog - 2 år og 8 måneder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.674 visninger
12 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. april 2018

Anonym trådstarter

Min søn skal starte til talepædagog d 4/5. Der har vi det helt fint med. Og er kun glade for at han får hjælp til sit sprog. 

Men er nysgerrig efter afhøre fra andre omkring hvad jeres erfaringer er

hvor hurtigt fik jeres børn sprog efter TP?

hvad kan en TP som vi andre ikke kan? 

Hvordan trænes sproget?

kan vi selv gøre noget? 

 

Håber nogen vil komme med erfaringer  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. april 2018

Stivdie

Anonym skriver:

Min søn skal starte til talepædagog d 4/5. Der har vi det helt fint med. Og er kun glade for at han får hjælp til sit sprog. 

Men er nysgerrig efter afhøre fra andre omkring hvad jeres erfaringer er

hvor hurtigt fik jeres børn sprog efter TP?

hvad kan en TP som vi andre ikke kan? 

Hvordan trænes sproget?

kan vi selv gøre noget? 

 

Håber nogen vil komme med erfaringer  



Hejsa, 

Min pige er 4,5 år og har været afsted 3 gange nu.  Så jeg kan endnu ikke svare på, hvor hurtigt de kommer efter det, men vi har fået at vide, at det sjældent løses på et enkelt forløb (12 uger, 2x om ugen), men at vi skal forvente, der skal yderligere et forløb til.

Min oplevelse indtil videre e en rigtig positiv. TP er gode til at skabe en hurtig tryghed hos børnene, og de "leger" sproget ind. Derudover øver de også færdigheder i at præsentere ting for andre, som også er en nødvendighed, når børnene starter i skole. 

TP lægger meget fokus på at få lyden associeret med ting børnene kender (fx S, sssslangelyd), og er gode til at finde på lege, hvor lyden gentages mange gange. Desuden snakker de med børnene om, hvor lyden ligger henne i munden, og hvordan man får tungen til at sige sin drillelyd (de bogstavskombinationer, børnene synes er svære). Jeg er ikke pædagogisk uddannet, så jeg ville være nervøs ved at gribe sådan en opgave an selv af frygt for, at det skulle tære på mit barns selvtillid.. 

Hver gang hun har været afsted, komme en hun hjem med et nyt lydkort i en mappe hun har fået, og den lyd skal vi så øve til næste gang. Lyden skal (forsøges) gentaget mange gange hver dag, minimum 5-10 minutter sammenlagt dagligt. Vi siger fx remser med lyden, triller en bold til hinanden, hvor den, der har bolden siger lyden, finder ting/mad, der starter med lyden, osv. 

Anmeld Citér

22. april 2018

AlwaysAno

Jeg har selv 2 børn tilknyttet talepædagog. Den store på snart 4 har problemer med udtalen og den lille på 2 1/2 har talepædagog fordi han har høretab. 

Jeg tror du skal se anderledes på det, for en talepædagog lærer IKKE din 2 årige at snakke. Din talepædagog giver forældre og pædagoger redskaber til at simulere barnets sprog. Fordi dit barn snakker/leger med en talepædagog 1 gang om ugen fx gør ikke den vilde forskel. Det er jer forældre og pædagoger der skal lave forskellen ud fra de lege og øvelser i får fra talepædagogen. 

Jeg siger det kun fordi at du med garanti bliver skuffet hvis du forventer at hun lærer ham at snakke. 

Vi arbejder dagligt herhjemme med begge børn og det er hårdt arbejde, specielt med ham med høretab da det er helt andre teknikker der skal bruges. Vi kan tydeligt mærke på ham om Vifår trænet eller ej. ☺️

Anmeld Citér

23. april 2018

Anonym trådstarter

Stivdie skriver:



Hejsa, 

Min pige er 4,5 år og har været afsted 3 gange nu.  Så jeg kan endnu ikke svare på, hvor hurtigt de kommer efter det, men vi har fået at vide, at det sjældent løses på et enkelt forløb (12 uger, 2x om ugen), men at vi skal forvente, der skal yderligere et forløb til.

Min oplevelse indtil videre e en rigtig positiv. TP er gode til at skabe en hurtig tryghed hos børnene, og de "leger" sproget ind. Derudover øver de også færdigheder i at præsentere ting for andre, som også er en nødvendighed, når børnene starter i skole. 

TP lægger meget fokus på at få lyden associeret med ting børnene kender (fx S, sssslangelyd), og er gode til at finde på lege, hvor lyden gentages mange gange. Desuden snakker de med børnene om, hvor lyden ligger henne i munden, og hvordan man får tungen til at sige sin drillelyd (de bogstavskombinationer, børnene synes er svære). Jeg er ikke pædagogisk uddannet, så jeg ville være nervøs ved at gribe sådan en opgave an selv af frygt for, at det skulle tære på mit barns selvtillid.. 

Hver gang hun har været afsted, komme en hun hjem med et nyt lydkort i en mappe hun har fået, og den lyd skal vi så øve til næste gang. Lyden skal (forsøges) gentaget mange gange hver dag, minimum 5-10 minutter sammenlagt dagligt. Vi siger fx remser med lyden, triller en bold til hinanden, hvor den, der har bolden siger lyden, finder ting/mad, der starter med lyden, osv. 



Tak for svar. Rart at høre fra andre hvordan det egentlig foregår.  

glæder os ihvertfald til at komme i gang og være med til at gøre sprog til en leg  

Anmeld Citér

23. april 2018

Anonym trådstarter

AlwaysAno skriver:

Jeg har selv 2 børn tilknyttet talepædagog. Den store på snart 4 har problemer med udtalen og den lille på 2 1/2 har talepædagog fordi han har høretab. 

Jeg tror du skal se anderledes på det, for en talepædagog lærer IKKE din 2 årige at snakke. Din talepædagog giver forældre og pædagoger redskaber til at simulere barnets sprog. Fordi dit barn snakker/leger med en talepædagog 1 gang om ugen fx gør ikke den vilde forskel. Det er jer forældre og pædagoger der skal lave forskellen ud fra de lege og øvelser i får fra talepædagogen. 

Jeg siger det kun fordi at du med garanti bliver skuffet hvis du forventer at hun lærer ham at snakke. 

Vi arbejder dagligt herhjemme med begge børn og det er hårdt arbejde, specielt med ham med høretab da det er helt andre teknikker der skal bruges. Vi kan tydeligt mærke på ham om Vifår trænet eller ej. ☺️



Det var nu heller ikke mest som at lærer at tale, men lærer udtalelsen. Han snakker som et vandfald han har bare en meget dårlig udtale på alle lyde stortset.  

som forældre forstår vi det meste af sproget. Men kan selvfølgelig høre at han ikke taler som jævnaldrende børn.  

 

Anmeld Citér

23. april 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Som de andre også skiver, så går talepædagogen ind og kigger på barnet, hvorefter hun finder "opgaver" som i forældre og pædagoger, ska gå ind og arbejde.

Det ka være billeder, af de lyde som barnet, har svært ved at udtale/høre.

Her fik vi feks en stak billeder med s ord, også sku vi øve dem med Alberte i en periode, så fik vi en stak billeder med nogle andre ord osv osv.

Alberte havde talefejl, på flere områder, men vi ku relativt hurtigt høre forskel. Vi oplevede tit at folk, gjorde sætninger "færdige" for hende, fordi de troede de vidste hva hun ville sige. Tit gættede de forkert, hvilket gav distraktioner. Vi valgte  at be folk om ik at afbryde, og bagefter gentage de Alberte havde sagt. 

Så hvis Alberte sagde "Mig tyndes dettt tæls" så gentog de "du SYNTES det er TRÆLS?? Osv det havde en god effekt.

Alberte har så samtidig stammet, så der har også været en stamme pædagog på, som ik har været ret meget værd, og nu hvor hun ska starte i skole, blir hun stadig fuldt, lidt extra. Vh Stine 

Anmeld Citér

23. april 2018

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Som de andre også skiver, så går talepædagogen ind og kigger på barnet, hvorefter hun finder "opgaver" som i forældre og pædagoger, ska gå ind og arbejde.

Det ka være billeder, af de lyde som barnet, har svært ved at udtale/høre.

Her fik vi feks en stak billeder med s ord, også sku vi øve dem med Alberte i en periode, så fik vi en stak billeder med nogle andre ord osv osv.

Alberte havde talefejl, på flere områder, men vi ku relativt hurtigt høre forskel. Vi oplevede tit at folk, gjorde sætninger "færdige" for hende, fordi de troede de vidste hva hun ville sige. Tit gættede de forkert, hvilket gav distraktioner. Vi valgte  at be folk om ik at afbryde, og bagefter gentage de Alberte havde sagt. 

Så hvis Alberte sagde "Mig tyndes dettt tæls" så gentog de "du SYNTES det er TRÆLS?? Osv det havde en god effekt.

Alberte har så samtidig stammet, så der har også været en stamme pædagog på, som ik har været ret meget værd, og nu hvor hun ska starte i skole, blir hun stadig fuldt, lidt extra. Vh Stine 



Okay. Der bliver ihvertfald spændende at komme i gang. For det er stortset alle bogstaver/lyde han “fejler” på. 

Gør allerede der du siger med at gentage. Hvis han f.eks siger bej idd de så siger jeg. Ja du SIDDER DER. Altså gentager ordnede korrekt. Og hvis jeg ikk forstår hvad han siger hvilket jo hænder nogengange. Så beder jeg ham gentage det 

Anmeld Citér

23. april 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:



Okay. Der bliver ihvertfald spændende at komme i gang. For det er stortset alle bogstaver/lyde han “fejler” på. 

Gør allerede der du siger med at gentage. Hvis han f.eks siger bej idd de så siger jeg. Ja du SIDDER DER. Altså gentager ordnede korrekt. Og hvis jeg ikk forstår hvad han siger hvilket jo hænder nogengange. Så beder jeg ham gentage det 



Ja her har gentagelser virklig været vejen frem, blandet med masser af tålmodighed.

Jeg plejer at sige, ka du lige sige det igen, for du ved mor høre ikke så godt ( jeg høre ik altid ret godt) På den måde tager jeg også ansvaret væk fra hende og over på mig. 

Jeg har selv sku arbejde, med at sætte mit tale tempo ned, fordi jeg normalt snakker ret hurtigt.

Nu er hun snart 6 år, og det hele er blevet meget bedre.

Vi har aldrig gjort det til et problem, og derfor har det heller aldrig været et problem for hende. Vh Stine 

Anmeld Citér

23. april 2018

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:



Ja her har gentagelser virklig været vejen frem, blandet med masser af tålmodighed.

Jeg plejer at sige, ka du lige sige det igen, for du ved mor høre ikke så godt ( jeg høre ik altid ret godt) På den måde tager jeg også ansvaret væk fra hende og over på mig. 

Jeg har selv sku arbejde, med at sætte mit tale tempo ned, fordi jeg normalt snakker ret hurtigt.

Nu er hun snart 6 år, og det hele er blevet meget bedre.

Vi har aldrig gjort det til et problem, og derfor har det heller aldrig været et problem for hende. Vh Stine 



Det er desværre bare gået hen og blevet problem hos os da han trækker sig fra alle børnene i vuggestuen og er blevet meget introvert fordi han ikke kan kommunikere med dem. 

 

Anmeld Citér

23. april 2018

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Min søn skal starte til talepædagog d 4/5. Der har vi det helt fint med. Og er kun glade for at han får hjælp til sit sprog. 

Men er nysgerrig efter afhøre fra andre omkring hvad jeres erfaringer er

hvor hurtigt fik jeres børn sprog efter TP?

hvad kan en TP som vi andre ikke kan? 

Hvordan trænes sproget?

kan vi selv gøre noget? 

 

Håber nogen vil komme med erfaringer  



Helt klart det gjorde en kæmpe forskel for vores søn med talepædagogen :)

De laver lege med ordlyde, øver mundens bevægelser og leger generelt med ordene...

øvelser man selv kan lave men uden det føles som arbejde er:

Sugerørs fodbold - et stk sugerør pr. mand og en lille kugle af sølvpapir som der så skal pustes rundt på bordet..

Bobler i mælk (eller vand med kartoffelmel ;) )- igen sugerør og så konkurrence om hvem der kan lave det højeste tårn af bobler eller den største bobbel...

Pegebøger er bare geniale- man giver barnet så meget ved at sidde og læse noget og så skal de gentage og finde det på et billede...

synge for barnet og med barnet.. det at synge gør at man øver ordlydene på en anden måde og barnet får hørt ordene på en ny måde der kan hjælpe til at forstå udtalelsen af dem...

spise grove ting som store tykke gulerødder og agurkestænger hjælper med at styrke muskulaturen i munden...

det var lige det jeg kan huske vi fik af vide dengang han startede med talepædagogen :)

det hjælper også at snakke med barnet om det de har lavet ved talepædagogen.. det hjælper dem med at huske det de har lært at de skal genfortælle det :)

og husk ikke sige at det er forkert når de udtaler forkert men gentag sætningen med den rigtige udtale og få dem til at prøve igen :) ellers kan det sidde fast som en "dårlig vane" at bruge det forkerte ord :)

har vi stadig med enkelte ord da han ikke har fået talepædagog med videre i skolen...

og fedt at Jeres barn får hjælp så tidligt og at i som forældre støtter op om det :) så dejligt at se :)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.