Anonym skriver:
Min søn skal starte til talepædagog d 4/5. Der har vi det helt fint med. Og er kun glade for at han får hjælp til sit sprog.
Men er nysgerrig efter afhøre fra andre omkring hvad jeres erfaringer er
hvor hurtigt fik jeres børn sprog efter TP?
hvad kan en TP som vi andre ikke kan?
Hvordan trænes sproget?
kan vi selv gøre noget?
Håber nogen vil komme med erfaringer
Hejsa,
Min pige er 4,5 år og har været afsted 3 gange nu.
Så jeg kan endnu ikke svare på, hvor hurtigt de kommer efter det, men vi har fået at vide, at det sjældent løses på et enkelt forløb (12 uger, 2x om ugen), men at vi skal forvente, der skal yderligere et forløb til.
Min oplevelse indtil videre e en rigtig positiv. TP er gode til at skabe en hurtig tryghed hos børnene, og de "leger" sproget ind. Derudover øver de også færdigheder i at præsentere ting for andre, som også er en nødvendighed, når børnene starter i skole.
TP lægger meget fokus på at få lyden associeret med ting børnene kender (fx S, sssslangelyd), og er gode til at finde på lege, hvor lyden gentages mange gange. Desuden snakker de med børnene om, hvor lyden ligger henne i munden, og hvordan man får tungen til at sige sin drillelyd (de bogstavskombinationer, børnene synes er svære). Jeg er ikke pædagogisk uddannet, så jeg ville være nervøs ved at gribe sådan en opgave an selv af frygt for, at det skulle tære på mit barns selvtillid..
Hver gang hun har været afsted, komme en hun hjem med et nyt lydkort i en mappe hun har fået, og den lyd skal vi så øve til næste gang. Lyden skal (forsøges) gentaget mange gange hver dag, minimum 5-10 minutter sammenlagt dagligt. Vi siger fx remser med lyden, triller en bold til hinanden, hvor den, der har bolden siger lyden, finder ting/mad, der starter med lyden, osv.