Hej, jeg har nu flere gange haft heftige diskutioner med min kæreste om at jeg ikke har lyst til at gå ud, uden min 8 uger gamle baby. Han mener det er sygeligt, usundt og besat.
Jeg har for eksempel været nødt til at aflyse en brunch med en veninde, fordi han ikke vil lade mig tage baby med. Fordi han er hjemme, så mener han at det er forkert at jeg vil have baby med.
Jeg mener selv det er helt normalt at jeg ikke har lyst til det endnu, og at det nok skal komme. Er jeg helt forkert på den at have det sådan?
Skal siges at jeg ikke ammer, og det er ikke tvivl på at far ikke kan passe baby præcis så godt som jeg kan.
Gittes svar
 Hej,
 Amning eller ej så er det helt normalt at man ikke har lyst til at forlade en kun 8 uger gammel baby som mor.
 Når man får et barn starter en naturlig tilknytning, som også understøttes rent fysisk hormonelt. Både når man ammer, men også når man rører ved den lille aktiveres fx oxytocin-niveauet i kroppen, en proces der starter ellerede under fødslen, det er derfor man har kaldt dette hormon et kærligheds- eller tilknytningshormon.
 Når du mærker at du gerne vil være tæt med den lille handler det altså ikke kun om dine egne tanker og følelser, men er også et behov, der kan måles rent fysisk.
 Med andre ord er det en helt naturlig del af vores urinstinkter at vi gerne vil være tæt på vores baby'er og drage omsorg for dem, det er jo nogle funktioner der er til for at sikre barnet (og artens overlevelse) bedst muligt. Mange føler dette kraftigt og længe, nogle har det sådan i flere år.
 Og det er muligvis det din kæreste frygter. Men i den sammenhæng er 8 uger jo ingenting. En babys primære behov er forældrenes kærlige nærvær og tilstedeværelse, at mor og far er der på en varm og tilgængelig måde og kan læse barnets behov. Så dit barn har jo lige så meget brug for at være sammen med dig, som du har brug for at være sammen med barnet. 
 Jeg foreslår parterapi. I kan jo tage baby med derhen. I har jo brug for at finde nogle mere holdbare løsninger og kunne samarbejde i sådan en situation og jeg mener at det er uholdbart, hvis du skal sidde derhjemme og ikke kan gå nogle steder af den grund, både for dig, men også for parforholdets og familiens trivsel på sigt. Der er brug for at I får en større forståelse og et bedre samarbejde, der er jo også noget helt skævt når du oplever det som at han "ikke vil lade dig tage baby med".
 Venlig hilsen
 Gitte
Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"
Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk