5 år og fræk som bare pokker

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

732 visninger
4 svar
11 synes godt om
10. april 2018

Anonym trådstarter

Okay d’damer - hjælp mig lige her og sig det er en fase, som vi nok skal overleve?! Har en dreng på 5 år, som er en sød, glad og hjælpsom dreng. MEN han stiller jo spørgsmål ved alt vi siger og jeg mener absolut ALT. Og hvis det ikke lige passer chefen, ja så nægter han da bare at høre efter. Og i øjeblikket er der bare rigtig meget som ikke passer ham. Selvstændig og alt det der - I know! Men det er da til at få spat af at alt skal diskuteres. Skælder sjældent ud, men i dag skældte jeg ud, og er bare gået i seng med en elendig følelse. Føj altså! Håber bare på en ny og god dag imorgen  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. april 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her virker det at sige, det er sådan det er og det er sådan det blir. Ingen diskutioner, hvis det er en beslutning, som er taget.

Jammen moraaaaaa, hvorforrrrr??? Her er svaret, fordi jeg siger det. Bum slut, hvis det er noget jeg mener.

Men Morrraaaaaa jeg villllll ik ha de her bukser på (det ka være 2-3 par bukser) Jamen ved du hva skat, så har du bare ik bukser på i dag osv osv, også kommer bukserne alligevel på.

Tror det man ska gøre klart for sig selv, fra start, er om det er noget det ka være til forhandling eller ej, også fortælle, at det er i det tilfælde her, ik noget de har indflydelse på. 

Og ja det er vist bare en fase. Vh Stine 

Anmeld Citér

11. april 2018

God-mor

Anonym skriver:

Okay d’damer - hjælp mig lige her og sig det er en fase, som vi nok skal overleve?! Har en dreng på 5 år, som er en sød, glad og hjælpsom dreng. MEN han stiller jo spørgsmål ved alt vi siger og jeg mener absolut ALT. Og hvis det ikke lige passer chefen, ja så nægter han da bare at høre efter. Og i øjeblikket er der bare rigtig meget som ikke passer ham. Selvstændig og alt det der - I know! Men det er da til at få spat af at alt skal diskuteres. Skælder sjældent ud, men i dag skældte jeg ud, og er bare gået i seng med en elendig følelse. Føj altså! Håber bare på en ny og god dag imorgen  

Jeg har en datter på samme alder og kan fortælle dig, at hun også gerne vil diskuterer alt. Lige fra tøj til om hun skal i børnehave til om hun gider spise sin aftensmad. Det giver grå hår en gang imellem, men herhjemme gør vi meget ud af at signalerer at det er os de voksne. Hendes forældre som bestemmer og at det ikke er alt, som er til diskussion eller debat. Vi skælder sjældent ud, men det hænder og må indrømme at når det sker har jeg ikke dårlig samvittighed fordi hun bliver nødt til at forstå at man ikke altid kan få det som man gerne vil have det. De kan ikke konsekvensberegne på samme måde som os voksne, fx kan de ikke altid se hvorfor det er så vigtigt at få børstet tænder eller hvorfor jakken skal på inden man går ud i 9 grader. Vi voksne forstår konsekvenserne ved at lade være, og derfor skal man som forældre "tage kampen", for det er at gøre dem en kæmpe tjeneste. 

Mit råd er bare at holde fast på det du tror på er det rigtige for ham, og så som en anden skriver, kan du sige: Fordi jeg siger det. Bum færdig. 

Det er faktisk helt ok at sige! 

Anmeld Citér

11. april 2018

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Jeg kan sagtens følge dig 

herhjemme er han 6 år og det er det samme...

ej altså nogen gange giver det virkelig grå hår..

vi har faste rutiner i løbet af dagen da han har haft det bedst med det var sådan... men alligevel så skal vi nu til at diskutere alting som han ellers plejer bare at gøre...

f.eks. rutinen er når han kommer hjem så skal han på toilettet og vaske hænderne... "hvorfor skal jeg det? jeg kan ikke mærke at jeg skal tisse? hvorfor skal jeg vaske hænder? jeg har ikke rørt ved noget på vejen hjem??" osv osv...

så jeg håber virkelig også at det bare er en fase der snart går over igen...

lige nu som "hysterisk gravid" så kan det virkelig kræve mange gange at tælle inden i til 100 inden man ender med at råbe fordi man bare ikke orker at skulle forklare det samme igen og igen...

Anmeld Citér

11. april 2018

Ciss

Jeg vil sige på spørgsmål så forsøg at give et ordentligt svar, de gange man kan. Ungerne lærer af det, og de har lettere ved at akseptere en afgørelse, når de forstår den. Nogle gange vil de ikke af prinsip, men der må man bare forsøge at holde sig rolig og holde fast ved sin afgørelse.

De stiller spørgsmål ved alt i den alder, og det er godt. De er i gang med at blive selvstændige.  Men herlighed, man kan blive udslidt af det!

Og så tror jeg, at ordet fræk er lidt forkert. De forsøger at blive selvstændige og tester verden af, men i udgangspunktet er hensigten jo ikke at være fræk. Min søn var lidt af en mundfuld på den alder. Når han forsøgte ikke at høre efter var det mest effektive at lægge en hånd på hans skulder og gå ned i øjenhøjde, og så gentage beskeden roligt og tydeligt med øjekontakt.

Og ja, det er en fase!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.