Særeje ved ægteskab

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. april

Skouboe

Profilbillede for Skouboe

Jeg synes at I skal tage en snak med hinanden og evt. en advokat - og så vær opmærksom på at skilsmissesæreje er noget skrammel og sjældent bliver brugt af erfarne advokater af en årsag.

https://www.minadvokat.dk/faelden-ved-skilsmissesaereje/ 

Jeg er enig med din svigerfar i at man i forbindelse med ægteskab får talt en evt skilsmisse igennem og forholder sig til den, men det kan gøres på mange måder, og jeg mener bestemt ikke at skilsmissesæreje er en der bør anbefales. 

Og lad mig så lige stille dig/jer et spørgsmål. Såfremt jeres fælles hjem er din mands særeje, hvilket incitament har du så til at bidrage til løbende vedligehold og eventuelle forbedringer? Du skriver at du er i gang med din bachelor, hvordan bliver din løn i forhold til din mands, når du er færdig og kommer i arbejde? 

http://www.kreablogger.dk/

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

2. april

Anonym trådstarter

Skouboe skriver:

Jeg synes at I skal tage en snak med hinanden og evt. en advokat - og så vær opmærksom på at skilsmissesæreje er noget skrammel og sjældent bliver brugt af erfarne advokater af en årsag.

https://www.minadvokat.dk/faelden-ved-skilsmissesaereje/ 

Jeg er enig med din svigerfar i at man i forbindelse med ægteskab får talt en evt skilsmisse igennem og forholder sig til den, men det kan gøres på mange måder, og jeg mener bestemt ikke at skilsmissesæreje er en der bør anbefales. 

Og lad mig så lige stille dig/jer et spørgsmål. Såfremt jeres fælles hjem er din mands særeje, hvilket incitament har du så til at bidrage til løbende vedligehold og eventuelle forbedringer? Du skriver at du er i gang med din bachelor, hvordan bliver din løn i forhold til din mands, når du er færdig og kommer i arbejde? 

Den bliver højere end min mands

Anmeld Citér

2. april

Lje

Profilbillede for Lje

Hej, jeg er sammen med en dejlig mand på 3. år. Vi skal om kort tid vies på rådhuset Vi venter et barn sammen også.

Nu er sagen at min kommende mand er ældre (4 år) end jeg, og samtidigt har en større opsparing. Han er færdiguddannet.

Han har taget en anderledes af uddannelse og er derfor også kommet hurtigere på arbejdsmarkedet. Hvor jeg har taget en gymnasial uddannelse og nu er i gang med min bachelor. 

Vi har altid betalt for hver vores ting, hvor at husleje og almene udgifter som mad/varme/el/vand er fordelt ligeligt. Det har fungeret rigtig fint, og vi har faktisk aldrig skændtes om penge eller haft økonomiske problemer.

Så er vi også fra to vidt forskellige familiebaggrunde.

Vores økonomiske ulighed har som sagt ikke betydet noget, vi elsker hinanden begge to, og accepterer at vi har forskellig opsparing. Har aldrig manglet noget, og jeg forlanger ikke dyre gaver eller andet, tværtimod. 

Men min svigerfar er begyndt og blande sig en del.. Han udspørger min mand omkring mit forbrug generelt, og har opfordret ham til at oprette en særeje. Sådan at hvis vi skulle skilles, så går jeg med det jeg ejer, og ergo skal jeg finde ny bolig.( Kærestens køb)

Min mand har købt vores andels lejelighed uden at tage lån i banken. Jeg tænker mere langsigtet, for vi har drøm om at flytte i hus en dag. 

Min kæreste har fortalt at det ser han ikke nødvendigt, (særeje) jeg bidrager også når jeg er færdiguddannet.

Jeg gruer for min vielse nu, og jeg er faktisk overrasket over, at min svigerfar ser det nødvendigt at blande sig! Mit forhold til svigerforældrene er godt, og jeg har aldrig været grådig eller givet udtryk for, at jeg ikke elsker min mand for den han er.

Ved ikke hvad jeg skal med det her indlæg, jeg er bare rystet over det, og føler egentlig at svigerforældrene tænker lavt om mig

Hvordan skal jeg håndtere dette her? Føler at jeg bliver beskyldt for at være uærlig og uægte og en kæmpe nasser

Jeg synes ærligt talt, at din svigerfar går over grænsen! Jeg var blevet rasende og ked, hvis min svigerfamilie havde blandet sig i vores gøren og laden på den måde. Din svigerfar kunne havde taget en fortrolig snak med sin søn, sagt sin holdning (hvis han mente, det var rigtigt) og så ladet din kæreste agere derfra. Nu hvor svigerfar har stukket sin næse frem, så skylder han dig og din kæreste, synes jeg, at I sætter jer ned og han med egne ord fortæller dig, hvad hans ærinde er. For at undgå du går rundt med knuden i maven. 

Når det er sagt: brug 5000 kr. hos en advokat! Jeg tudede mig gennem snakken om testamente (vi er gift), børnetestamente og den aftale, vi har lavet, i tilfælde af skilsmisse. Vi har nemlig valgt at lave en aftale om barn, økonomi mv. mens vi er forelsket. Det er meget nemmere .

Husk at hvis din mand ejer jeres fælles hjem, så skal I tale om, hvordan du får pengene retur (du er jo så "lejer" hos din mand) - fx skal du betale hvis I skal have nyt køkken og hvordan udregnes din del af den investering? Husk også at lave en aftale om indbetaling på din pension mens du er på barsel. Og alle de der "småting". Du kommer virkelig til at stå med hatten i hånden, hvis I bliver skilt, hvis din mand har særeje over alle aktiverne og du bare betaler "driftsudgifter". 

Tænk dig godt om. Jeg håber, din mand gør det samme. 

Vh.

Anmeld Citér

2. april

Birthdaybaby

Profilbillede for Birthdaybaby

Da vi købte hus, fik vi skrevet papir ved advokaten på at det var mig der kom med udbetalingen, da min mand kun havde su-gæld med. Det var en praktisk foranstaltning. 

Halvandet år senere blev vi gift, og advokatpapirerne dermed annulleret. 

Få jer en god snak, det er mellem ham og dig. 

Anmeld Citér

2. april

Skouboe

Profilbillede for Skouboe
Anonym skriver:

Den bliver højere end min mands

Det udløser jo så bare yderligere spørgsmål ift. fordelingen mellem jer. Jeg synes I skal blæse på svigerfar og snakke sammen bare jer to. Hvad vil I gerne? Det er trods alt jer, der skal leve med konsekvenserne ��

http://www.kreablogger.dk/

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.